• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 آذر 1396
کد مطلب : 1657
+
-

تعداد سرمایه‌گذاران بورس از مرز 12میلیون نفر گذشت

از اول امسال تاکنون یک‌میلیون نفر به تعداد سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار افزوده شده است

ابزارمالی
تعداد سرمایه‌گذاران بورس از مرز 12میلیون نفر گذشت

همزمان با رشد شاخص‌های بازارسهام و منابع جذب شده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعداد کل سرمایه‌گذاران بورس از مرز 12میلیون نفر گذشت. به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد در طول سال‌جاری به‌ویژه در پاییز پررونق 96 معادل یک میلیون نفر به کل تعداد سرمایه‌گذاران در مجموعه بازارسرمایه شامل سهامداران دارای کدسهامداری در بورس و فرابورس و همچنین دارندگان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزوده شده است.

آمارها گویای این واقعیت هستند که با وجود افزایش فشارها بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعداد کل سرمایه‌گذاران و همینطور تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری روزبه‌روز در حال افزایش است. بانک مرکزی و سازمان بورس صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ملزم کرده‌اند که منابع مالی‌شان را از بانک‌ها بیرون بکشند و به جای آن سهام و اسناد خزانه اسلامی بخرند. تحت‌تأثیر همین فشار‌ها ظرف 2‌ماه گذشته دست‌کم 15هزار میلیارد تومان پول صندوق‌ها از بانک‌ها خارج شد و به سمت بورس حرکت کرد. به‌زعم تحلیلگران یکی از دلایل رشد شاخص در این مدت تزریق نقدینگی صندوق‌ها به بازار سهام بود. هنوز از عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آذر‌ ماه گزارش کاملی در دست نیست اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد شاخص در ماه‌های گذشته شیب نمودار ورود سرمایه‌گذاران جدید به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد. به‌طور معمول در زمان‌های صعود شاخص مردم تمایل بیشتری برای ورود به بورس دارند و اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری به اصلی‌ترین ابزار ورود مردم به بورس تبدیل شده‌اند.

صندوق‌ها چقدر پول دارند تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون 200صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند که این تعداد صندوق موفق شده‌اند 158هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود در دست مردم را جذب خود کرده و صرف خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت، سهام و اوراق بدهی کنند. از زمان آغاز به‌کار دولت حسن روحانی حجم نقدینگی کل کشور از 450هزار میلیارد تومان به محدوده 1200هزار میلیارد تومان (معادل 300میلیارد دلار) رسیده است. این نشان می‌دهد که صندوق‌ها توانسته‌اند در این مدت دست‌کم 13درصد از کل نقدینگی را جذب خود کنند و مانع از بروز تورم شوند. مطابق آمارها در 5سال گذشته، تعداد صندوق‌های فعال رشدی 93درصدی داشته و میزان دارایی‌های صندوق‌ها بیش از 60برابر نسبت به سال 91رشد کرده است. براساس اطلاعات موجود در سال 1389ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری 833میلیارد تومان بود که این رقم اکنون به 158هزار میلیارد تومان رسیده است. هم‌اکنون 2.15درصد از کل سهام موجود در بورس و بازار اول فرابورس در اختیار صندوق‌های سرمایه است و متوسط معاملات صندوق‌ها به مجموع معاملات نرمال بورس تهران و بازار اول فرابورس ایران نزدیک به 17درصد است. این یعنی اینکه روزانه 17درصد از کل سهامی که در بورس خریداری می‌شود توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبادله می‌شود. این نسبت در چند سال گذشته حتی به یک درصد هم نمی‌رسید اما به‌دلیل رشد تعداد سرمایه‌گذاران این نسبت روزبه‌روز در حال افزایش است. درآبان‌ماه امسال حتی از 4100میلیارد تومان مبادله‌ای که در بورس انجام شد3300میلیارد تومان آن توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام شد.

مقدار رشد سرمایه‌گذاران در 5سال گذشته تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها 30برابر شده است و از 169هزار نفر به 2میلیون و 338هزار و 800نفر رسیده است. سال قبل تعداد سرمایه‌گذاران یک‌میلیون و 869هزار نفر بود و در سال 94هم فقط 817هزار نفر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام داشتند. اکنون با اضافه‌شدن این تعداد سرمایه‌گذار جمع کل افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند به مرز 12میلیون نفر رسیده است. مطابق آمار‌ها تا اواسط پاییز جمعا 9میلیون‌و700هزار نفر نیز به‌طور مستقیم از طریق خرید سهام در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با جمع تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها این رقم از مرز 12میلیون نفر هم تجاوز می‌کند. پیش از این قرار بود با تصویب لایحه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت 40میلیون نفر دیگر به تعداد سهامداران بازارسرمایه اضافه شود که این موضوع با مسکوت ماندن این لایحه هنوز محقق نشده است و سرنوشت آن هم در هاله‌ای از ابهام است. پیش‌بینی می‌شود درصورت ادامه رویه موجود و رشد شاخص‌های بورس تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 2میلیون‌و500هزار نفر هم در پایان سال‌جاری فراتر برود.

بازده صندوق‌ها آمار‌ها نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اکنون بیشترین بازده را در بورس دارند، به‌طوری که میانگین بازده این صندوق‌ها در یک سال گذشته 18.5درصد بوده است درحالی‌که این مقدار برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط 13درصد و برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بیش از 7درصد بوده است. در یک سال گذشته 10درصد از صندوق‌ها بیش از 20درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند و 25.5درصد از صندوق‌ها هم بین 12‌تا 20درصد سود برای سرمایه‌گذاران‌شان به ارمغان آورده‌اند که این مقدار بیش از بازده سرمایه‌گذاری در بانک‌هاست. 65درصد از صندوق‌ها هم در همین مدت به‌طور میانگین 12درصد بازده داشته‌اند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد شاخص‌های بورس مقدار بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه صندوق‌های سهام نیز با رشد مواجه شود.

 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید