• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 20 تیر 1401
کد مطلب : 165636
+
-

استعفا پس از فرار

رئیس‌جمهور سریلانکا در اوج اعتراضات و یک روز پس از خروج بی‌سرو صدا از محل اقامت خود در محلی نامعلوم اعلام کرد که استعفا داده است.
اعتراضات دامنه‌دار در سریلانکا واقع در جنوب شرق آسیا سرانجام به استعفای رئیس‌جمهور این کشور درگیر در بحران اقتصادی منجر شد.
با وجود چند ماه ناآرامی در سریلانکا، اما این اعتراضات در چند هفته گذشته در اعتراض به وضعیت اقتصادی این کشور تشدید شده بود. تشدید تظاهرات در روز شنبه به هجوم معترضان به محل اقامت رسمی «گوتابایا راجاپاکسه»، رئیس‌جمهور انجامید. راجاپاکسه هم یک روز پس از حمله معترضان در روز شنبه کناره‌گیری خود را از مقامش اعلام کرد.
کناره‌گیری رئیس‌جمهور سریلانکا در شرایطی اعلام شد که از یک روز قبل شایعه فرار او بر سر زبان‌ها افتاده بود و البته حمله معترضان به اقامتگاهش این شایعه را تأیید کرد، چون در زمان حمله هیچ‌کس در اقامتگاه ریاست‌جمهوری سریلانکا حضور نداشت.
رئیس مجلس سریلانکا نیز با تأیید کناره‌گیری رئیس‌جمهور این کشور گفته است که رئیس‌جمهور برای اطمینان از واگذاری مسالمت‌آمیز قدرت از مقام خود استعفا داده است.
روز یکشنبه اعلام شد که رهبران سیاسی سریلانکا درباره انتقال آرام قدرت نشست مشترک برگزار خواهند کرد. همزمان ارتش سریلانکا از مردم خواسته است تا برای حفظ آرامش با نیروهای امنیتی همکاری کنند. براساس گزارش رسانه‌های جنوب شرق آسیا، در اعتراضات روز شنبه ده‌ها نفر زخمی شدند و سخنگوی بیمارستان اصلی کلمبو، پایتخت این کشور به خبرگزاری فرانسه گفت که 3نفر به‌دلیل جراحات گلوله در شرایط وخیمی به‌سرمی‌برند.
سریلانکا از تورم افسارگسیخته رنج می‌برد و تامین مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور با مشکل مواجه شده است. از چند هفته گذشته ارز خارجی در سریلانکا تمام‌شده بود و دولت فروش بنزین و گازوئیل برای وسایل نقلیه شخصی را ممنوع اعلام کرد.
تصاویر محل تصرف دفتر و خانه ریاست‌جمهوری از غارت تزئینات و وسایل این مجموعه مجلل حکایت دارد. خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است درحالی‌که بسیاری از معترضان از مقر ریاست‌جمهوری خارج شده‌اند، همچنان عده‌ای در آن جا مشغول استفاده از استخر و یا نواختن پیانوها هستند. معترضان همچنین خانه شخصی نخست‌وزیر «ویکرمسینگه» را در محله‌ای گران‌قیمت در کلمبو به آتش کشیدند.
سریلانکا کشوری جزیره‌ای در جنوب هند است. این کشور در سال1948 از استعمار انگلیس استقلال یافت. سه گروه قومی - سینهالی، تامیل و مسلمان - 99درصد از جمعیت 22میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید