• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 15 تیر 1401
کد مطلب : 165439
+
-

گرینویچ/رکورد 24ساله تورم در ترکیه


آنکارا:‌ نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن گذشته به ۷۸.۶۲ درصد رسید که بالاترین سطح در ۲۴سال گذشته یعنی از سپتامبر ۱۹۹۸ که نرخ ۸۰.۴درصدی ثبت شده بود، محسوب می‌شود. به گزارش یورونیوز، مرکز آمار ترکیه اعلام کرد که افزایش ماهانه نرخ تورم ۴.۹۵درصد بوده است. ترکیه از نوامبر ۲۰۲۱‌میلادی و طی ۸‌ماه گذشته شاهد عبور نرخ تورم از مرز ۲۰‌درصد بوده است. گزارش روز دوشنبه مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که بیشترین افزایش سالانه قیمت‌ها مربوط به بخش حمل‌ونقل با ۱۲۳.۳۷درصد، مواد‌غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی با ۹۳.۹۳درصد و اثاثیه و لوازم خانگی با ۸۱.۱۴درصد بوده است. همچنین، کمترین افزایش سالانه سطح قیمت‌ها در بخش ارتباطات با ۲۳.۷۴درصد گزارش شده و این صعود در بخش پوشاک و کفش با ۲۶.۹۹درصد، آموزش ۲۷.۷۶درصد و بهداشت و درمان نیز ۳۹.۳۴درصد ثبت شده است.

باتری‌های شنی روشن شدند

 هلسینکی: پژوهشگران فنلاندی یک «باتری شنی» را راه‌اندازی کرده‌اند که به خوبی کار می‌کند و به این ترتیب امکان آن را می‌دهد تا انرژی پاک برای چند ماه ذخیره شود. روش ابداعی پژوهشگران فنلاندی شامل استفاده از ماسه معمولی است که با گرمای تولید شده از برق ارزان خورشیدی یا بادی شارژ می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، شن و ماسه گرمای حدود ۵۰۰درجه سانتی‌گراد را ذخیره می‌کند تا در زمستان که تولید انرژی گران‌تر و مصرف آن بیشتر است برای گرم کردن خانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. فنلاند بخش مهمی از گاز مورد نیازخود را از روسیه تامین می‌کند و جنگ اوکراین و قطع گاز ارسالی از روسیه استفاده از انرژی پاک را در کانون توجه قرار داده است. فنلاند طولانی‌ترین مرز کشورهای عضو اتحادیه اروپا را با روسیه دارد. در پی تصمیم این کشور به عضویت در پیمان ناتو، روسیه صادرات گاز و برق به این کشور را متوقف کرده است.

بی‌تی‌اس‌ها به سربازی می‌روند
 
سئول: در نگاه نخست اینکه اعضای یک گروه پاپ در یک کشور همگی باید راهی خدمت سربازی شوند شاید اهمیت چندانی نداشته باشد اما اگر این گروه بی‌تی‌اس باشد قضیه فرق می‌کند، این تصمیم دولت کره‌جنوبی نشان می‌دهد که قانون برای همه یکسان اعمال می‌شود و بنابراین خبر یاد‌شده اهمیت دارد. چند هفته پیش تصمیم غافلگیرکننده گروه پرطرفدار بی‌تی‌اس (BTS) در کره‌جنوبی برای استراحت و فاصله گرفتن از اجرای زنده، به بحث‌ در مورد خدمت اجباری سربازی در این کشور دامن زد. به گزارش رویترز، خدمت سربازی در کره‌جنوبی بسیار چالش‌برانگیز است؛ جایی که همه مردان سالم بین ۱۸تا۲۸سال باید حدود 2سال به‌عنوان بخشی از نیروهای آماده دفاع این کشور در برابر تهدیدهای کره‌شمالی خدمت کنند. مطابق قوانین جدید کره‌جنوبی اعضای گروه‌های مشهور فقط می‌توانند خدمت سربازی خود را تا 30سالگی به تعویق بیندازند اما معاف نخواهند شد. حالا جین 29ساله یکی از اعضای این گروه متوجه شده است که فقط چند ماه با خدمت سربازی فاصله دارد. این قانونمندی در حالی است که نظرسنجی گالوپ نشان داد نزدیک به ۶۰درصد از مردم کره‌جنوبی از لایحه معافیت ستاره‌های «کی پاپ» از خدمت کامل سربازی حمایت می‌کنند و فقط ۳۳درصد مخالف آن‌ هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید