• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16533
+
-

دیپلماسی مشترک ایران و ترکیه برای فلسطین

محمود واعظی در سفری اضطراری عازم آنکارا شد تا با اردوغان درباره مسئله قدس گفت‌وگو کند

گزارش
دیپلماسی مشترک ایران و ترکیه برای فلسطین


ایران وترکیه به‌دنبال راهکاری سیاسی و بین‌المللی برای نجات مردم فلسطین هستند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سفری اعلام نشده به آنکارا سفر کرده است و وزرای خارجه 2کشور هم روز سه‌شنبه بر ضرورت تشکیل نشست فوق‌العاده سران کشورهای همکاری‌های اسلامی تأکید کرده‌اند؛ نشستی که براساس اعلام منابع خبری قرار است روز جمعه در استانبول برگزار شود. رئیس جمهور ترکیه دیروز در تماسی تلفنی با رئیس جمهور کشورمان از حسن روحانی برای حضور در نشست فوق‌العاده سران کشورهای همکاری اسلامی دعوت کرد.

محمود واعظی در بدو ورود به آنکارا از برنامه دیدارش با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خبر داده است و گفته دیداری هم با رئیس سازمان همکاری اسلامی خواهد داشت.

واعظی، نماینده ویژه حسن روحانی و مسئول روابط راهبردی ایران و ترکیه در این دیدار پیام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را به اردوغان می‌رساند.

رویترز هم اعلام کرده نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی در حالی برگزار می‌شود که اتحادیه عرب نیز قرار است نشستی روز پنجشنبه درباره غزه برگزار کند. نشست اول هم روز گذشته در این خصوص برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف و مولود چاووش‌اوغلو، وزیران خارجه ایران و ترکیه روز سه‌شنبه درباره وضعیت فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. بررسی موضوع در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل و نیز تشکیل نشست در سطح سران سازمان همکاری اسلامی ازجمله توافقات ظریف و مولود چاووش‌ اوغلو بود.

ژان اسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ هم در تماس تلفنی با ظریف درباره اوضاع فلسطین و جنایت رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرده بود.

واعظی در بدو ورود به آنکارا درباره اهداف این سفر اظهارداشت: فاجعه بسیار بزرگی در غزه و در روز نکبت روی داد و صهیونیست‌ها بیش از 60فلسطینی را به شهادت رسانده و بیش از 3هزار نفر را مجروح کردند.

همچنین با اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی دولت ترامپ و عدم‌پایبندی این دولت به پیمان‌ها و تعهدات خود در عرصه جهانی مواجهیم. اقدام اخیر ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس حرکتی بسیار تحریک‌آمیز بود و از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که انجام چنین حرکتی با واکنش مردم فلسطین مواجه خواهد شد و از اینکه حرکت مردم فلسطین با سرکوب بسیار وحشیانه صهیونیست‌ها مواجه شد، متأسفیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت وحدت مسلمانان و محکومیت این اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها از سوی همه کشورهای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران این اقدامات سابقه‌دار رژیم آدمکش صهیونیستی را که اکنون با اقدامات آقای ترامپ و دولت آمریکا جری‌تر نیز شده است، به‌شدت محکوم می‌کند.

همزمان سران کشورهای اسلامی ازجمله عبدالله دوم، پادشاه اردن، همچنین ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی و محمود عباس، رئیس دولت فلسطین درخصوص موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس و حملات نظامیان رژیم صهیونیستی علیه معترضان فلسطینی رایزنی‌های سیاسی تلفنی داشته‌اند.


   گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اردوغان درباره فلسطین

رئیس‌جمهور، کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین را فاجعه‌ای بزرگ و متاثر‌کننده دانست و تأکید کرد: سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی باید در این مقطع حساس، به وظیفه خود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین عمل کنند. حسن روحانی در تماس تلفنی«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با وی، افزود: اقدام دولت آمریکا در انتقال سفارتخانه خود به قدس شریف، غیرقانونی و موجب تحریک مردم فلسطین و ناراحتی سایر مسلمانان بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،  رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی باید نسبت به کشتار انسان‌ها و اقدامات تحریک‌کننده خود در منطقه پاسخگو باشند، اظهار داشت: متأسفانه رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به مسائل منطقه دچار اشتباه محاسباتی شده و تصور می‌کند با حمایت از رژیم صهیونیستی می‌تواند نهضت مقاوم مردم فلسطین را خاموش کند. روحانی با تأکید بر اینکه کشورهای اسلامی باید یکپارچه علیه این تحرکات ضد‌بشری ایستاده و آن را تبدیل به فرصتی برای انسجام بیشتر کنند، گفت: مطمئنا اینگونه اقدامات جنایتکارانه، ملت فلسطین را متحدتر از گذشته کرده و واقعیت نیات آمریکا را برای جهانیان روشن می‌کند. رئیس‌جمهور با استقبال از دعوت رئیس‌جمهور ترکیه برای شرکت در اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا یک صدای واحد و محکم از سوی کشورهای اسلامی علیه اقدامات آمریکا و اسرائیل به گوش جهان برسد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، جنایت اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین را تأسف برانگیز دانست و گفت: این کشتار رژیم صهیونیستی در نتیجه اقدامات بدون فکر دولت آمریکا بوده و باعث ترغیب آنان به جنایتگری شده است. رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد: کشورهای اسلامی باید یکپارچه اعتراض و ناراحتی خود را نسبت به این جنایت‌ها ابراز کرده و حقوق مردم فلسطین را از مجامع بین‌المللی پیگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید