• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165327
+
-

باندهای قدرت و ثروت، بستر حقوق بشر آمریکایی

حقوق بشر
باندهای قدرت و ثروت، بستر حقوق بشر آمریکایی

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: مبنا و اساس حقوق بشر آمریکایی، حقوق انسان‌ها نیست، بلکه منافع باندهای قدرت و ثروت ملاک و معیار موضع‌گیری و قضاوت آنها در موضوع حقوق بشر است؛ به همین جهت کشتار مردم فلسطین، یمن، عراق و افغانستان که با سلاح‌های مرگبار غربی‌ها انجام می‌شود، از نظر آنها، نقض حقوق بشر محسوب نمی‌شود.
وی خاستگاه انقلاب اسلامی را انسان و حقوق انسان، پیروزی انقلاب اسلامی را در گرو محوریت مردم و حقوق مردم و تداوم انقلاب اسلامی را در گرو نهادینه شدن حقوق مردم در تاروپود حکمرانی جمهوری اسلامی و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی در جغرافیای منطقه و جهان دانست که مستلزم تبیین نقش و جایگاه مردم در سامانه حکمرانی دینی بوده که مردم‌سالاری اسلامی نماد اعلا و شاخص بارز آن است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: همان اندازه که حقوق بشر آمریکایی سیاست‌زده و سیاست‌پایه است، سیاست‌های جمهوری اسلامی انسان‌محور و مردم‌پایه است. در این چارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مفاد صریح قانون اساسی و رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی، مبتنی بر صیانت از حقوق مردم و پاسداری از حقوق انسان‌هاست؛ بنابراین همانطور که حقوق بشر آمریکایی‌ها سیاسی است، سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر حقوق بشر است.
این دیپلمات ارشد ایرانی، اساس اختلاف و مواجهه آمریکا با ایران را پایداری نظام اسلامی در صیانت حداکثری از حقوق مردم دانست و افزود: پیش از انقلاب اسلامی، مزدوران آمریکا در ایران هیچ خط قرمزی در برابر آمریکا نداشتند؛ لذا حاضر شدند ننگ کاپیتولاسیون را بپذیرند و بنا بر اراده آمریکا حتی نسبت به تمامیت ارضی ایران نیز تساهل و تسامح کنند، اما ایران اسلامی در هیچ زمانی و در هیچ موضوعی، کوچک‌ترین تسامحی در قبال حقوق مردم در برابر آمریکا از خود نشان نداد.
وی فلسطین را دایره‌المعارف حقوق بشر آمریکایی دانست و افزود: درحالی‌که طبق همه قواعد و مقررات بین‌المللی اقلام بشردوستانه در هیچ شرایطی قابل تحریم نیست، اما در حقوق بشر آمریکایی تحریم غذا و دارو ممنوع نیست. باقری، وضعیت رقت‌بار کودکان معصوم مبتلا به بیماری پروانه‌ای در ایران را نماد حقوق بشر آمریکایی معرفی کرد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: تدوین منشور حقوق ملت‌ها باید به دستورکار با اولویت قدرت‌های نوظهوری تبدیل شود که پیش‌قراول و ســـردمــدار چندجانبه‌گرایی هستند ./ ایسنا

این خبر را به اشتراک بگذارید