• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165288
+
-

رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه سفرای جدید تأکید کرد

اشتباه محاسباتی اروپا و آمریکا در‌قطعنامه علیه ایران

دولت
اشتباه محاسباتی اروپا و آمریکا در‌قطعنامه علیه ایران

رئیس‌جمهور روز دوشنبه در دیدار با سفرای جدید برخی کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا از اقدامات اشتباه آمریکا و کشورهای اروپایی در جریان مذاکرات احیای برجام و صدور قطعنامه انتقاد کرد. سیدابراهیم رئیسی هنگام دریافت استوارنامه نادین اولیویری لوزانو، سفیر جدید سوئیس با اشاره به نقش دیپلماتیک سفارت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران گفت: آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران گرفتار اشتباه محاسباتی هستند و امیدوارم شما واقعیات ایران را به دولت متبوع و دیگر کشورها منتقل کنید تا متوجه شوند که ایران با وجود دشمنی‌ها، به پیشرفت خود ادامه داده است و سیاست‌های سلطه‌طلبانه آنها اثر معکوس گذاشته است.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی گفت: اقدام آمریکا و 3 کشور اروپایی در پیشنهاد صدور قطعنامه در شورای حکام در زمانی که مذاکره برای توافق در جریان است، اقدامی غیرمسئولانه و ناقض روح مذاکره و توافق و بیانگر تناقض رفتاری آنهاست. آمریکا باید تصمیم بگیرد که به الزامات مذاکره و توافق پایبند بماند.
او با اشاره به قدمت بیش از ۱۰۰سال روابط 2 کشور گفت: ایران آماده گسترش حداکثری روابط با همه کشورها ازجمله سوئیس در عرصه‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی است. نادین اولیویری لوزانو، نیز در این مراسم گفت: ایران و سوئیس در بیش از ۱۰۰سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات و همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای با یکدیگر داشته‌اند. او با اشاره به نقشه راه روابط تهران و برن تأکید کرد: به‌عنوان سفیر سوئیس برنامه اصلی من تلاش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با سفیر آکردیته لیتوانی نیز با بیان لزوم اجرای تعهدات کشورهای غربی گفت: جمهوری اسلامی ایران طبق تأیید همه ناظران به تعهدات خود در توافق عمل کرده است، اما در عوض آمریکا از این توافق خارج شده و کشورهای اروپایی نیز از عمل به تعهدات خود تخطی کرده‌اند. رئیسی اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی برای پیگیری صدور قطعنامه علیه ایران از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حین مذاکرات را وقیحانه و برخلاف الزامات مذاکره و توافق توصیف کرد و افزود: رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران زمینه توافق و همکاری را فراهم خواهد کرد.
او در عین حال در مراسم دریافت استوارنامه لونگ کوک هویی، سفیر جدید ویتنام با بیان اینکه ویتنامی‌ها را به عنوان مردمی می‌شناسیم که در مقابل استعمار و سلطه‌طلبی ایستادگی کردند و در این زمینه مواضع نزدیکی به یکدیگر داریم، گفت: تاریخ هیچ‌گاه جنایت‌های آمریکا علیه ملت ویتنام را از یاد نخواهد برد. رئیسی با اشاره به روابط دوستانه میان تهران - هانوی گفت: سطح فعلی همکاری‌ها و روابط ایران و ویتنام متناسب با ظرفیت‌های متنوع موجود در 2 کشور نیست. رئیس‌جمهور افزود: برگزاری منظم جلسات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی می‌تواند به یافتن راهکارهای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های 2 کشور در عرصه‌های کشاورزی، فناوری، حمل‌ونقل و دیگر عرصه‌ها کمک کند. «لونگ کوک هویی» سفیر جدید ویتنام نیز در این مراسم با بیان اینکه ایرانیان مردمی صلح‌دوست با فرهنگ و تمدنی غنی و تاریخی هستند، افزود: ایران با وجود سال‌ها تحریم و فشار به پیشرفت‌ها و دستاوردهای بسیار درخشانی دست یافته است. سفیر ویتنام با قدردانی از سیاست خارجی فعال جمهوری اسلامی ایران و اولویت قائل‌شدن برای توسعه روابط با همه کشورهای منطقه و جهان یادآور شد: ویتنام همواره روابط خوبی با ایران داشته و برای ارتقای سطح همکاری‌ها به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری تلاش می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید