• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165281
+
-

گمانه‎زنی‎های جدید درباره ازسرگیری روابط تهران-ریاض

رسانه عراقی «الفرات نیوز» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در بغداد و باحضور مسئولان 2کشور و همچنین نخست‎وزیر و وزیر امورخارجه عراق اعلام خواهد شد. این منبع تأکید کرده ‎است: مذاکراتی که نخست‎وزیر در سفر اخیرش به جده و تهران انجام داد، منجر به حل بسیاری از پرونده‌های مورد اختلاف شده و این موضوع می‌تواند به کاهش تنش‎های موجود در منطقه کمک کند.
همچنین یک منبع دولتی عراقی در گفت‌وگو با «روسیا الیوم» اعلام کرده‎است که بغداد میزبان نشستی میان دیپلمات‎های ایرانی و سعودی خواهد بود. این منبع تأکید کرده‎ پیش‎از این 5دور مذاکرات میان تهران و ریاض در بغداد انجام شد که همه آنها در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود، اما دور جدید در سطح دیپلماتیک خواهد بود.
این درحالی‎است که سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در سخنرانی خود که به‎صورت مجازی در جلسه عمومی «نهادها و نظم منطقه‌ای» در دهمین مجمع صلح جهانی ایراد کرد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی باوجود برخی اختلاف‎های جدی با عربستان، معتقد است این دو کشور می‌توانند مکمل ظرفیت‌های یکدیگر باشند، گفت: ما برای گفت‎وگو با دولت عربستان در همه موضوع‎های دوجانبه و منطقه‌ای آمادگی کامل را ‌داریم و خرسندیم که با مساعی جمیله دولت عراق، تاکنون چند دور گفت‎وگو میان دولت‌های طرفین برگزار‌شده‎است.

این خبر را به اشتراک بگذارید