• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165272
+
-

مربای زردآلو

آزاده حبیبی‌تنها

یکی از خوشمزه‌ترین مرباها، مربای زردآلوست. در این مربا می‌توان هسته پوست گرفته زردآلو یا خلال بادام و پسته ریخت. بهتر است از زردآلوی سفت استفاده کنید و اگر اندازه آنها بزرگ است آن را به دو نیم تقسیم کنید.
مواد لازم:
زردآلو:‌یک کیلو و چهارصد گرم (بدون هسته یک کیلو و دویست گرم)، شکر: یک کیلوگرم، زعفران، آبلیمو
زردآلو‌ها را شسته و هسته‌هایش را جدا کنید. این میزان زردآلو به شما حدودا یک کیلو و دویست گرم زردآلوی بدون هسته می‌دهد. داخل قابلمه و لا‌به‌لای زردآلوها شکر بپاشید و مدت 12ساعت در یخچال قرار دهید. توجه کنید اگر زردآلوها شیرین نباشد می‌توانید شکر را هم وزن زردآلو‌ها بریزید. بعد از این مدت که زردآلو‌ها آب انداخت آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. ترجیحاً برای پخت مربا از قابلمه لعابی استفاده کنید. یادتان باشد بعد از جوشیدن، کف روی زردآلو را بگیرید. اگر زردآلوها نرم شدند اما شربت هنوز قوام نیامده، ‌زردآلو‌ها را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید شربت جداگانه بجوشد تا غلیظ شود، سپس در آخر کار دوباره زردآلو‌ها را اضافه کنید. در پایان زعفران و آبلیمو را اضافه کرده و بعد از یکی دو قل زدن، ‌از روی حرارت بردارید.
چند نکته: آبلیمو برای جلوگیری از کپک زدن به مربا افزوده می‌شود. مدت زمان پخت، ‌از موقعی که به جوش می‌آید 20تا 25دقیقه است. اگر می‌خواهید مربا را مدت زمان طولانی‌تری نگه‌دارید، ‌به جای یخچال آن را در فریزر قرار دهید. اگر مربا بیش از حد بجوشد یا شکر آن کم باشد، ‌شکرک می‌زند. برای رفع آن کمی آب جوش به مربا اضافه کنید آن را روی حرارت گذاشته و سپس کمی آبلیمو اضافه کنید. بعد از یک تا دو قل زدن از روی حرارت بردارید، شکرک مربا از بین می‌رود. اگر شکر مربا کم باشد، خوب نپزد  یا خوب قوام نیامده باشد و همچنین قاشق کثیف به آن بزنید مربا کپک خواهد زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید