• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165247
+
-

۲۳۰ شهر بدون سینما

معضل کمبود سالن برطرف می‌شود؟

شهاب مهدوی- روزنامه‌نگار

از یک طرف خبر از نهضت سالن‌سازی‌ در کشور می‌رسد و عزم جدی دولت برای ساخت سالن سینما و از طرف دیگر صحبت از ۲۳۰ شهر بدون سالن است؛ شهرهایی که سینما ندارند، در بسیاری از موارد کم جمعیت هستند. شهرهایی که ساکنانشان اگر خیلی علاقه‌مند فیلم دیدن روی پرده سینما باشند باید به شهرهای اطراف بروند و البته شهرهایی در کشور هستند که نه‌تنها خودشان سالن ندارند که در شهرستان‌های همجوارشان هم خبری از سینما نیست. برخی از این شهرها روزگاری سالن سینما داشته‌اند ولی این سالن‌ها در گذر زمان تعطیل شده‌اند.

آنچه وزیر ارشاد وعده داد 
چندی پیش وزیر ارشاد اسلامی وعده داد تا پایان سال‌آینده تعداد سالن‌های کشور به ۱۰۰۰ سالن خواهد رسید. محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به‌وجود ۶۳۸ سالن نمایش فیلم در کشور، گفت از برنامه‌های کوتاه‌مدت این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت، افزایش تعداد سالن‌های نمایش سینماهای کشور به هزار سالن تا سال ۱۴۰۲ خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکرد و اولویت دولت مبنی بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به جای کلنگ‌زنی جدید در سراسر کشور، تأکید کرد: «این وزارتخانه مصمم است تا در راستای این رویکرد و سیاستگذاری دولت، مبنا را بر تکمیل و ساخت و تجهیز طرح‌های فرهنگی و هنری نیمه‌تمام گذاشته تا از این طریق بتوانیم ضمن پایان دادن به اینگونه طرح‌های مانده از قبل، بلافاصله روی طرح‌های جدید برنامه‌ریزی کرده و اقدامات بایسته را در دستور کار قرار دهیم.

نیاز به حداقل ۳۰۰۰ سالن 
وزیر ارشاد در حالی موضوع رساندن تعداد سینما‌های کشور به ۱۰۰۰ سالن تا پایان ۱۴۰۲ را مطرح کرد که معاونش می‌گوید حداقل به ۳۰۰۰ سالن احتیاج داریم. با این حساب باید تعداد سالن‌های سینما در کشور حدود ۵ برابر شود. 
اتفاقی که رخ دادنش اصلا آسان نیست و می‌شود گفت احتمال رسیدن به چنین آماری اگر بعید نباشد، قطعا تا پایان ماموریت دولت سیزدهم نشدنی و غیرممکن است. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه از لحاظ تعداد سالن سینما وضعیت خوبی در کشور نداریم گفت: حدود ۲۳۰ شهر حتی یکی سالن سینما هم ندارند. محمد خزاعی در دیدار با استاندار و جمعی از مسئولان استان کرمان گفت:۶۰۰ سینمای فعال در کشور داریم که با توجه به جمعیت باید حداقل ۳ هزار سالن سینما داشته باشیم. دولت در کنار مسائل اقتصادی، نگاه جدی به حوزه فرهنگ نیز دارد و اقدامات بر همین مبنا برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.در شهرستان‌ها نخستین تقاضا راه‌اندازی سینماست و استعدادهای خوبی در این مناطق وجود دارد که اگر امکانات وجود داشته باشد، هنرمندان و علاقه‌مندان مجبور به مهاجرت به تهران نیستند.

معضلی که مدیران سابق هم به آن اذعان داشتند 
مسئله کمبود سالن سینما موضوعی نیست که فقط مدیران فعلی به آن اشاره کرده باشند. در تمام این سال‌ها مدیران فرهنگی کمبود سالن را معضلی بزرگ دانسته و بر لزوم ساخت سینما تأکید کرده بودند. 
این حرف‌های طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سابق سازمان سینمایی در ۲ سال پیش است: کشور ما به لحاظ تعداد سالن سینما فقیر است یعنی ما در بالاترین حد با احتساب پرده‌های متفاوتی که شاید بسیاری از آنها در ‌شأن سینما نیست نزدیک به ۶۰۰ پرده سینما داریم درحالی‌که کشور ترکیه همسایه کشور ما با جمعیتی برابر جمعیت ما 2هزار و ۷۰۰ پرده سینما یعنی چند برابر ما دارد. یکی از ضرورت‌ها داشتن سالن‌هایی به لحاظ کمی بیشتر یعنی رسیدن به حداقل 2هزار سالن در شرایط ایده‌آل سینما است و به لحاظ کیفی واجد استانداردهای بین‌المللی به لحاظ کیفیت پرده، صندلی، فضای عمومی و شکل امروز که شکل پردیس‌های سینمایی هستند.شاید امروز دیگر سالن‌های تک منظوره در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. در اروپا از اوایل قرن ۲۱ تقریبا شکل تک سالنه منسوخ شده است و مجتمع‌های سینمایی که در شکل پردیس‌هایی که در فضاهای تجاری فعالیت می‌کنند، غلبه پیدا کرده است. یک ارتباط دوسویه بین سینما و اقتصاد و مجموعه‌های دیگر حوزه بازار به‌وجود آمده است.
 هم‌اکنون عمده سینماهای پرفروش ما سینماهایی هستند که در مجموعه تجاری قرار گرفته‌اند. وقتی خانواده‌ای برای خرید به مجموعه‌های تجاری مراجعه می‌کنند، مجموعه‌ای از فعالیت‌های خود را اعم از خرید و فضای بازی کودک را در یک مجتمع کامل می‌توانند تامین کنند. به همین دلیل پردیس‌های دارای این ویژگی‌ می‌توانند سرویس‌های مختلفی را ارائه کنند و حضور آنها از نظر من کمک جدی به سینماست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید