• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 12 تیر 1401
کد مطلب : 165055
+
-

سفر به دمشق با دستورکار تنش‎زدایی میان ترکیه و سوریه

امیرعبداللهیان: ایران برای رفع سوءتفاهم‎های موجود میان سوریه و ترکیه از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوی سیاسی تلاش می‌کند

سیاست خارجی
سفر به دمشق با دستورکار تنش‎زدایی میان ترکیه و سوریه

 وزیر امورخارجه دیروز در رأس هیأتی با استقبال همتای سوری خود وارد دمشق شد و با مقام‎های عالی‌رتبه این کشور، ازجمله بشار اسد، دیدار و گفت‎وگو کرد؛ سفری که گفته می‌شود بیش‎ از هرچیز به بررسی تحولات منطقه‎ای و به‎ویژه تنش‎های اخیر میان آنکارا و دمشق اختصاص دارد.
به‎گزارش همشهری، حسین امیرعبداللهیان درحالی در ادامه سفرهای منطقه‎ای خود وارد سوریه شد که علاوه‎بر بررسی آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه، تبادل‎نظر پیرامون تحولات منطقه‎ای و بین‎المللی از مهم‌ترین دستورکارهای این سفر به‎حساب می‎آید. این چهارمین سفر امیرعبداللهیان در قامت وزیر امورخارجه جمهوری‎اسلامی به دمشق از زمان آغاز به‎کار دولت سیزدهم محسوب می‌شود. نخستین سفر وی به سوریه در شهریورماه1400انجام و حدود یک‌ماه بعد، در مهرماه امیرعبداللهیان دوباره راهی دمشق شد تا دوطرف پیرامون مناسبات فی‎مابین بحث و تبادل‎نظر کنند. سومین سفر نیز در فروردین‎ماه سال‌جاری و در شرایطی انجام شد که مباحث اقتصادی و منطقه‎ای، مهم‌ترین دستورکارهای این سفر را تشکیل می‎دادند. اکنون چهارمین حضور وزیر امورخارجه کشورمان در سوریه ـ که بیش‎از هر چیز نشان‌دهنده پیوندهای راهبردی 2کشور است ـ در شرایطی انجام می‌شود که با توجه به تحولات اخیر تنش‎ها میان سوریه و ترکیه بالا گرفته و آنکارا در حال تدارک برای دخالت نظامی در شمال سوریه است؛ موضوعی که آشکارا با مخالفت جمهوری‎اسلامی ایران نیز مواجه شده‎است.

مخالفت ایران با اقدام نظامی در شمال سوریه
امیرعبداللهیان در روزهای اخیر و پیش از حضور در عشق‎آباد با هدف حضور در نشست سران کشورهای ساحلی خزر به آنکارا رفت و با مقام‎های عالی‌رتبه ترکیه دیدار و گفت‎وگو کرد؛ دیدارهایی که گفته می‌شود بیش‎از هرچیز دستورکار بررسی تحولات منطقه‎ای را پیگیری می‎کرد. براساس اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان پس ‎از سفر به ترکیه، امیرعبداللهیان در دیدار با رجب طیب‎اردوغان، مخالفت جمهوری‎اسلامی را با هرگونه اقدام نظامی این کشور در سوریه به اطلاع رئیس‎جمهور ترکیه رسانده و در این زمینه با طرف ترکیه‎ای بحث و رایزنی کرده‎است. در چنین شرایطی سفر به دمشق نیز در ادامه مذاکرات منطقه‎ای باهدف تنش‎زدایی میان ترکیه و سوریه انجام شده‎است و انتظار می‌رود ایران در راستای جلوگیری از بروز بحران جدید در این منطقه نقش‎آفرینی مثبتی داشته باشد. وزیر امورخارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در دمشق به تحولات تنش‎زای اخیر اشاره و تأکید کرد که جمهوری‎اسلامی با وجود اینکه نگرانی‎های امنیتی همسایه خود، ترکیه را درک می‌کند، اما «قویا» مخالف هرگونه اقدام نظامی با هر توجیهی است. امیرعبداللهیان با بیان اینکه مردم، دولت و رهبری سوریه در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان با قدرت عمل می‌کنند، گفت که ایران برای رفع سوءتفاهم‎های موجود میان سوریه و ترکیه از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوی سیاسی تلاش می‌کند. وی همچنین اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در تجاوز به تمامیت ارضی سوریه را قویا محکوم و خاطرنشان کرد که صهیونیست‎ها در کنار تحریم‌هایی که علیه مردم مقاوم سوریه اعمال می‌شود، به‎دنبال بی‎ثبات‌سازی‌ و افزایش مشکلات مردم در سوریه هستند؛ «اکنون که مردم سوریه درحال بازگشت به شهرها و منازل مسکونی خود هستند، صهیونیست‎ها می‌خواهند با این‎گونه اقدام‎ها، دمشق را به‎صورت نادرست، ناامن جلوه دهند.» امیرعبداللهیان همچنین سفر اخیر بشار اسد به تهران و گفت‎وگو با مقام‌های عالی‌رتبه کشورمان را نقطه عطف جدیدی در روابط 2کشور ارزیابی و تأکید کرد طی این سفر، ایران و سوریه وارد مرحله جدیدی از همکاری‌های همه‎جانبه، ازجمله در حوزه‌های متنوع اقتصادی و تجاری شده‎اند.

مکث
 حمایت سوریه از موضع برجامی ایران


وزیر امورخارجه سوریه نیز در جمع خبرنگاران گفت که این کشور در پیگیری پرونده هسته‎ای در کنار جمهوری‎اسلامی می‎ایستد و از موضع ایران در این زمینه حمایت می‎کند. فیصل مقداد همچنین سفر همتای ایرانی خود به سوریه را حائز اهمیت بسیاری دانست که به‎دنبال تحولات منطقه‎ای و بین‎المللی فراوان انجام شده‎است. وی همچنین با اشاره به تداوم حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و اقدام‎های مختلف این رژیم برای تضعیف محور مقاومت، تأکید کرد که این موضوع در سایه تحولات عمیق جهانی باید مورد بررسی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید