• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 12 تیر 1401
کد مطلب : 165054
+
-

ناتوانی آمریکا در ارائه تضمین‎های برجامی

واشنگتن می‎کوشد ناتوانی خود در پیشبرد منطقی مذاکرات برجامی تا رسیدن به یک «قابل اتکا» را با بهانه‎های حقوقی توجیه کند

برجام
ناتوانی آمریکا در ارائه تضمین‎های برجامی

پیگیری راهبرد «القای شکست در مذاکرات دوحه» از سوی طرف‎های غربی و به‎ویژه آمریکایی‎ها در شرایطی است که کارشناسان معتقدند این موضوع بیش ‎از هرچیز، ناشی از ناتوانی واشنگتن در ارائه تضمین‎های برجامی به جمهوری ‎اسلامی، حتی تا پایان دولت کنونی بایدن است.
به‎ گزارش همشهری، بررسی رویکرد اتخاذ شده از سوی آمریکا در جریان مذاکرات برجامی در مجموع نشان می‎دهد تصمیم‎سازان این کشور ناتوان از تصمیم‎گیری قاطع دراین حوزه که بیش ‎از هرچیز تحت‎تأثیر لابی‎های صهیونیستی است، می‎کوشند با فضاسازی رسانه‎ای و تبلیغاتی، جمهوری‎اسلامی را مسئول هرگونه شکست در مذاکرات معرفی کنند.
طرح موضوع‎های انحرافی از سوی مقام‎های واشنگتن و همچنین برخی رسانه‎های غربی با هدف تداوم فشارها بر ایران در شرایطی است که برخی مسئولان آمریکایی بر ناتوانی کاخ ‎سفید در ارائه تضمین‎های برجامی به جمهوری‎اسلامی اذعان دارند. برهمین اساس هم بود که رویترز در روزهای اخیر به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامی از وی برده نشده‎ است، گزارش داد که واشنگتن از آغاز مذاکرات در آوریل ۲۰۲۱ به‎صراحت اعلام کرده ‎است که نمی‌تواند به ایران تضمین حقوقی بدهد که دولت آینده آمریکا به توافق پایبند باشد؛ «ما گفتیم که هیچ راه قانونی وجود ندارد بتوانیم دولت آینده را مقید کنیم؛ بنابراین به‌دنبال راه‌های دیگری برای آرامش دادن به ایران بودیم و... فکر کردیم که این پرونده بسته شده ‎است.»
این مقام آمریکایی علاوه‎ بر اینکه تلاش کرد ناتوانی واشنگتن در پیشبرد منطقی مذاکرات برجامی تا رسیدن به یک «توافق مثبت» و «قابل اتکا» را با بهانه‎های حقوقی توجیه کند، کوشید این‎گونه القا کند که «پس‎از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه که بدون پیشرفت به پایان رسید، شانس احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کمتر شده ‎است»؛ رویکردی که به‎وضوح از فرار به‎جلوی کاخ‎سفید در قبال تناقض‌گویی‎های خود حکایت دارد.

جدیت ایران در پیگیری مذاکرات
این درحالی است که مذاکره‎کنندگان جمهوری‎ اسلامی با آغاز دور هفتم گفت‎وگوها با هدف احیای توافق هسته‎ای سال2015در وین، همواره با ارائه ابتکارات مذاکراتی، تلاش کرده‎اند راه قابل اتکایی برای بازگشت همه طرف‎های حاضر در برجام به تعهدات‎شان، ذیل برنامه جامع اقدام مشترک بیابند.
با توجه به این موضوع هم بود که مقام‌‎های کشورمان از همان ابتدای آغاز دور جدید مذاکرات در وین، همواره بر این موضوع تأکید کرده‎اند که جمهوری ‎اسلامی به‎دنبال حصول توافقی پایدار و قابل اتکاست و منافع ملی را قربانی یک توافق بدون پشتوانه نخواهد کرد. مذاکره‎کنندگان ایرانی در دور جدید گفت‎وگوها ابتکاراتی را برای باز شدن گره موضوع تضمین‎ها ارائه کرده‎اند، اما به‎نظر می‎رسد طرف آمریکایی بیش‎از هر چیز به‎دنبال وقت‎کشی و به‎راه انداختن بازی‎های انحرافی است و اراده‎ای برای حل موضوع‎های باقیمانده ندارد.
در چنین شرایطی و با وجود پایان بی‎نتیجه مذاکرات 2روزه در دوحه با هدف لغو تحریم‎ها، مسئولان کشورمان تأکید دارند که جمهوری ‎اسلامی با برخورداری از اراده کافی و ابتکارات مذاکراتی، همچنان به مذاکرات ادامه می‎دهد. برهمین اساس هم بود که دیروز وزیر امور خارجه در توییتی، به برخی گمانه‎زنی‎ها درباره روند مذاکرات و همچنین تیم‎ مذاکره‎کننده ایرانی واکنش نشان داد و تأکید کرد که علی باقری‎کنی با جدیت، به مذاکرات برای لغو تحریم‎ها ادامه می‎دهد. حسین امیرعبداللهیان دراین باره نوشت: «دکتر باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با من، به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو‌ تحریم‌ها ادامه می‌دهد. ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم.» وی به این موضوع هم اشاره کرده‎ است که واقع‎بینی آمریکا و دریافت تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتایج ثمربخشی را در جریان مذاکرات برجامی به‎ همراه داشته باشد.

رایزنی‎های برجامی در مسکو
تأکید وزیر امور خارجه جمهوری ‎اسلامی بر ادامه «منطقی»، «مستدل» و «فعال» مذاکرات در شرایطی است که رایزنی‎های برجامی از سوی تیم ایرانی همچنان ادامه دارد و مذاکره‎کننده ارشد کشورمان در سفر به مسکو، با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار و تبادل‎نظر کرد.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‎های بین‎المللی وین با اعلام خبر این دیدار، در حساب توییتری خود نوشت: «تبادل نظر بسیار حرفه‌ای درخصوص وضعیت فعلی برجام و چشم‌اندازهای مذاکرات وین انجام شد.» وی همچنین روند تحولات مذاکرات برجامی را این‎گونه ارزیابی کرد که با وجود همه دشواری‌ها، هنوز امکان احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و برای تحقق این موضوع، آمریکا باید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. تأکید اولیانوف بر ضرورت انعطاف بیشتر آمریکایی‎ها در مسیر دستیابی به توافق در شرایطی است که شبکه خبری «الجزیره» نیز به نقل از مقام ایرانی که نامی از وی نبرد، گزارش داد درصورتی که آمریکا در رفع تحریم‎ها واقع‎بینانه عمل کند، همچنان می‎توان به توافق قابل‎قبولی دست یافت.
این مقام ایرانی به الجزیره گفته است: «تهران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد و این واشنگتن بود که از توافق خارج شد و اجرای آن را متوقف کرد. مذاکرات دوحه ادامه خواهد داشت و دوحه در ادامه مسیر وین و هدف آن، حل سریع و مبتکرانه اختلاف‎های باقیمانده است.»
وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی آماده دستیابی به توافقی قوی و قابل‌قبول در عرض چند روز است، عنوان کرد: تحقق این موضوع نیازمند اتخاذ تصمیم‎های روشن از سوی آمریکاست. مسئولیت نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات دوحه و وین متوجه دولت آمریکاست.

گمانه‎زنی درباره از سرگیری مذاکرات در دوحه
از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام احتمالا بعد از سفر رئیس‎جمهور آمریکا به منطقه که قرار است اواسط ماه جاری میلادی و به مقصد سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی انجام شود، دوباره آغاز خواهد شد.
 این گزارش به نقل از دیپلمات‎های اروپایی آگاه از روند مذاکرات آورده است که اگرچه مذاکرات دوحه پیشرفتی نداشت، اما انتظار می‎رود این مذاکرات فراتر از مهلت اعلام شده از سوی آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، در پایان‌ ماه جولای نیز ادامه یابد. دیپلمات دیگری نیز که با این مذاکرات آشناست، به بلومبرگ گفته تلاش‌ها ممکن است پس از سفر بایدن به منطقه غرب آسیا دوباره از دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شود.

مکث
 دیکته برجامی صهیونیست‌ها برای بایدن


پایگاه «المانیتور» به نقل از برخی منابع صهیونیستی گزارش داده مقام‌های تل‎آویو در جریان سفر رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‎های اشغالی، فهرستی از «راهکارهای دیپلماتیک» درباره ایران به او ارائه خواهد کرد. یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به این پایگاه خبری گفته که مقام‎های این رژیم، فهرستی از تدابیر دیپلماتیک برای افزایش فشار بر ایران و وادار کردن این کشور به ‌دست کشیدن از برنامه هسته‌ای خود جمع‌آوری کرده‌اند؛ «روش‌هایی برای جلوگیری از پروژه هسته‌ای ایران وجود دارند که نظامی نیستند. غرب و ایالات‎متحده تاکنون از همه ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی که در اختیار دارند، استفاده نکرده‌اند.» وی همچنین مدعی شده ‎است که «ایرانی‌ها این را می‌دانند و با توجه به وضعیتی که دارند، مقاومت در برابر تدابیر جدید برای‎شان سخت خواهد بود. ما قصد داریم به بایدن درباره توافق هسته‌ای جدید هشدار دهیم و راهکار جایگزین مشخصی به او ارائه کنیم.» المانیتور نوشته موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را امری می‌داند که حتماً اتفاق خواهد افتاد. براساس ادعای این رسانه، این ارزیابی موساد منطق بسیار ساده‌ای دارد و آن این است که هیچ‌کدام از دوطرف راه جایگزین دیگری ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید