• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 تیر 1401
کد مطلب : 165036
+
-

ادای دین به اهل‌بیت

گفت وگو با حسن روح الامینی، نقاش آیینی

گپ
ادای دین به اهل‌بیت

سال‌64 در تهران به دنیا آمد و از طریق برادرش به هنر نقاشی علاقه‌مند شد. به‌دنبال هدفش یعنی نقاشی به هنرستان هنرهای زیبای تهران رفت و پس از ارائه پایان‌نامه‌اش با موضوع عاشورای حسینی از دانشکده هنر دانشگاه شاهد فارغ‌التحصیل شد. از آن به بعد حسن روح‌الامینی آثار متعددی با مفاهیم عاشورا و مضامین اهل‌بیت(ع) خلق کرد. پیکره‌سازی، ترکیب‌بندی، تضاد شدید روشنایی و تاریکی تنها بخشی از ویژگی‌‌های این هنرمند است. رونمایی از 2 اثر فاخر او در محور بزرگراهی امام علی(ع) به مناسبت عید سعید غدیر خم، فرصتی شد تا گفت‌وگوی کوتاهی با حسن روح‌الامینی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

درباره آثارتان که به‌مناسبت عید سعید غدیر خم رونمایی می‌شوند، توضیح می‌دهید؟
2 اثر «دیدار تو با فاطمه در عرش اعلا» و «فاتح خیبر» برای نقاشی روی جداره‌های بزرگراه امام علی(ع) انتخاب شده‌اند.

آثار را چه سالی کشیده‌اید؟
فاتح خیبر را سال‌97 و دیدار تو با فاطمه در عرش اعلا را سال‌1400.

چطور این دو اثر برای اکران روی جداره بزرگراه امام علی(ع) انتخاب شدند؟
تابلوهای دیگری با مضمون امام علی(ع) دارم اما این دو اثر تناسب زیادی با عید سعید غدیر خم دارند و ازاین‌رو توسط سازمان زیباسازی انتخاب شدند و من هم با اکران آنها روی دیوار این محور بزرگراهی موافقت کردم.

در اکثر آثارتان به مضامین اهل‌بیت(ع) توجه داشته‌اید. دلیل خاصی دارد؟
براساس اعتقاد و علاقه شخصی این مضامین را انتخاب می‌کنم و معتقد هستم هر‌چه دارم از اهل‌بیت(ع) است و ازاین‌رو نقاشی‌ها را با حس درونی‌ام می‌کشم و شاید به همین دلیل است که مخاطب را مجذوب می‌کند. همچنین باورم این است که در حوزه نقاشی به اهل‌بیت(ع) کمتر توجه شده و بدهکار هستیم و تلاش می‌کنم در حد توان دینم را ادا کنم.

چقدر برایتان جایزه‌گرفتن اهمیت دارد؟
به‌اصطلاح نقاشی‌هایم کار دلی و اعتقادی است و از این کار لذت می‌برم و هیچ‌وقت به جایزه و برنده‌شدن در رویدادهای مختلف فکر نکرده و نمی‌کنم. چون هدفم ادای دین است.

آیا آثارتان توسط خودتان روی جداره‌های بزرگراه امام علی(ع) اکران می‌شود؟
خیر. نقاشی روی دیوار نیاز به تخصص و تبحر خاصی دارد که من در این حوزه نه دانش دارم و نه تخصص؛ بنابراین استادانی در این حوزه صاحب تخصص و دانش هستند و زحمت اکران را می‌کشند.

روی فرایند کار نظارت دارید؟
یقین دارم کار به‌دست متخصصان سپرده شده و نیاز به نظارت نیست اما در جریان فرایند اجرا هستم.

این خبر را به اشتراک بگذارید