• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164845
+
-

پرهیز مصر و اردن از مشارکت در ائتلاف ضد‌ایرانی

در شرایطی که برخی منابع از عدم‌تمایل مصر برای مشارکت در اتئلاف ضدایرانی در خاورمیانه موسوم به «ناتوی خاورمیانه» خبر می‎دهند، دیروز وزیر امور خارجه اردن نیز طرح تشکیل ناتوی عربی- صهیونیستی را تکذیب و تأکید کرد که همه کشورهای عربی خواستار روابط خوب با تهران هستند.
به‎گزارش همشهری، این در شرایطی است که مقام‎های رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر تلاش‌های بی‎وقفه‎ای را برای سازمان‎دهی یک محور عبری- عربی علیه جمهوری‎اسلامی به‎کار گرفته‎اند، اما کارشناسان معتقدند ایجاد چنین اتئلافی از هم‎اکنون شکست‎خورده به‎حساب می‎آید، چراکه این روزها بخش قابل‎توجهی از کشورهای عربی منطقه به‎دنبال بهبود روابط و گسترش همکاری‎های دوجانبه با تهران هستند.
این موضوع در حالی است که تل‎آویو و واشنگتن همزمان با پیگیری مذاکرات برجامی، می‎کوشند با پیشبرد راهبرد «ایران‌هراسی» و محورسازی علیه ایران، جمهوری‎اسلامی را بیش‎ از پیش تحت فشار قرار دهند. بر همین اساس هم هست که مقام‎های رژیم صهیونیستی در آستانه سفر رئیس‎جمهور آمریکا به منطقه، تلاش می‎کنند زمینه لازم برای شکل‎دهی به ائتلاف ضد‌ایرانی با مشارکت تل‎آویو و برخی کشورهای عربی منطقه را فراهم کنند.
کارشناسان معتقدند تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد چنین ائتلافی بیش‎ از هر چیز بهانه‎ای است برای بهره‎مندی غرب از منابع مالی سرزمین‌های عربی. آمریکایی‎ها با ابزار «ایران‎هراسی» و فضاسازی‎های رژیم صهیونیستی می‎کوشند با شکل‎دهی به چنین پیمان‎هایی، منافع خود را در منطقه حفظ کنند.
در این میان اما تقویت رویکرد «دیپلماسی همسایگی» در سیاست‎خارجی جمهوری‎اسلامی از یک‎سو و مشکلات ساختاری ائتلاف‎سازی علیه ایران در منطقه از سوی دیگر زمینه‎ساز ناکامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در تشکیل ائتلاف ضدایرانی در خاورمیانه شده ‎است.
بر همین اساس هم بود که دیروز ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن صحبت از هر ائتلاف نظامی که رژیم صهیونیستی بخشی از آن باشد را تکذیب کرد و گفت که این موضوع در دستورکار سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه وجود ندارد؛ «همه خواستار سازوکارهایی هستیم که امنیت‎مان را از طریق گفت‌وگو و حل مشکلات در کنار امنیت انرژی و غذایی تأمین کند. همه کشورهای عربی خواستار روابط خوب با ایران هستند و برای اینکه به این مرحله برسیم باید با گفت‌وگو، همه عوامل تنش حل شود.» از سوی دیگر روزنامه «العربی‎الجدید» طی گزارشی، به نقل از منابع مصری مدعی شد که تماس‎هایی میان مسئولان مصری و ایرانی در سطح اطلاعاتی انجام شده‎ است و مسئولان مصر در این تماس‎ها تأکید کرده‌اند این کشور خواهان هیچ نوع درگیری با ایران در منطقه نیست و قاهره خواهان حفظ و ارتقای روابط است.
در این گزارش تأکید شده ‎است که مسئولان مصری به همتایان ایرانی خود گفته‎اند این کشور مخالف هرگونه خدشه وارد کردن به امنیت خود در سایه درگیری‌های میان تهران و تل‎آویو است و قاهره نیز در طول مدت گذشته پیوستن به طرح‎های نظامی ضدایرانی را نپذیرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید