• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164842
+
-

حل چالش تامین برق با ابزار مالی

چهره روز
حل چالش تامین برق با ابزار مالی

 احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در توییتی خبر از تصویب دستورالعمل انتشار گواهی صرفه‌جویی انرژی در شورای بورس داد. افزایش مصرف برق و ناترازی میزان عرضه و تقاضای برق از 2سال پیش موجب شده دولت در فصل تابستان برای تامین برق شهری برق صنایع را قطع کند این موضوع به اعتراض بسیاری از صنایع منجر شده است. درچنین شرایطی یکی از راهکاری‌های ایجاد تعادل درعرضه و تقاضای برق با توجه به افزایش مصرف و کمبود برق، انتشار  گواهی صرفه جویی انرژی است که منجر می‌شود سیاست‌های صرفه‌جویی در مصرف به یک سیاست تشویقی تبدیل شود.
کارکرد گواهی صرفه‌جویی انرژی که در دنیا با عنوان اوراق گواهی سفید شناخته می‌شود، این است که آن دسته از بنگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که مصرف انرژی کمتر از استاندارد دارند بتوانند میزان مازاد انرژی را که به‌دلیل بهینه‌سازی مصرف انرژی، حاصل کرده‌اند به شرکت‌هایی که نتوانسته‌اند هدف‌هایی که بر مبنای استاندارد بهینه‌سازی مصرف سوخت و مصرف انرژی برایشان تعیین شده است، محقق کنند، بفروشند و به ‌نوعی واگذارکنند. درواقع شرکت‌های دیگرمی‌توانند نیازمازاد خودرا که به‌دلیل تحقق نیافتن اهداف و انحراف از میزان مصرف استاندارد در مجموعه آنها شکل گرفته از طریق بازار تامین و از شرکت‌هایی که عملکرد بهتری داشته‌اند، خریداری کنند.
کارشناسان اعتقاد دارند، یکی از روش‌های بهینه‌سازی‌ مصرف برق می‌تواند استفاده ازراهکارهای تشویقی باشد. اوراق گواهی صرفه‌‌جویی انرژی در دنیا به‌عنوان مشوق افزایش بهره‌وری، افزایش بازده و کاهش مصرف سوخت به‌کار گرفته می‌شود و همانطور که از اسم آن مشخص است به بهینه‌‌سازی‌ مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی منجر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید