• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164822
+
-

رقابت چین با آمریکا در خودروهای الکتریکی

یک شرکت چینی توانسته نوع خاصی از باتری‌های خودروهای الکتریکی را بسازد که با تسلا رقابت می‌کند و می‌تواند برای طی هزار کیلومتر شارژ نگه دارد

حمل‌و‌نقل
رقابت چین با آمریکا در خودروهای الکتریکی

صاحبان خودروهای برقی ممکن است دیگر هرگز نگران خالی شدن شارژ باتری ماشین در مسافت‌های طولانی نباشند. این اتفاق ممکن است حداقل در چین دیگر رخ ندهد. هفته گذشته، سازنده چینی باتری CATL اعلام کرد که تولید نسل بعدی باتری‌ای که می‌تواند حداقل هزار کیلومتر مسافت را بدون تمام شدن طی کند، آغاز شده است. این باتری با نام Qilin در سال 2023تولید می‌شود.
به گزارش بیزینس اینسایدر، هم‌اکنون، دوربردترین وسیله نقلیه‌ای که در آمریکا در دسترس است، لوسید ایر 169000دلاری است که نخستین سدان از یک استارت‌آپ مستقر در کالیفرنیا است. به‌گفته آژانس حفاظت از محیط‌زیست، این خودرو با هر بار شارژ می‌تواند 835کیلومتر را طی کند. بهترین خودروی بعدی سدان مدل S تسلا با برد تخمینی 651کیلومتر است. یک وسیله نقلیه الکتریکی که می‌تواند تقریبا هزار کیلومتر یا بیشتر را طی کند، یک گام به جلوی اساسی در فناوری باتری خواهد بود.

کوچک اما پرقدرت
شرکت CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های EV در جهان و تامین‌کننده تسلا، می‌گوید که Qilin به لطف پیشرفت‌‌هایی که در زمینه شیمیایی و بسته‌‌ بندی باتری دارد، چندین تن انرژی را در یک بسته فشرده جمع‌آوری می‌کند. به‌گفته CATL، باتری دارای چگالی انرژی 255وات ساعت بر کیلوگرم است. شرکت CATL می‌گوید، این باتری جدید 13درصد از باتری‌های 4680که تسلا اخیرا برای شاسی بلندهای مدل Y خود استفاده کرده است، قدرتمندتر خواهد بود.
هر وسیله نقلیه‌ای می‌تواند برد فوق‌العاده‌ای داشته باشد اگر به باتری کافی مجهز شده باشد، اما چالش اصلی وزن و اندازه آنهاست. سازنده خودرو باید مطمئن شود که باتری دوربرد، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند یا وزن زیادی ندارد. یکی دیگر از مزایای باتری Qilin به‌گفته CATL شارژ سریع‌تر آن است. این شرکت، اجزای خنک‌‌کننده مایع را بین سلول‌های باتری قرار داده، تا بسته باتری بتواند سریع‌تر خنک شود؛ بنابراین، تعداد دفعات شارژ فوق‌‌العاده سریع را بدون گرم شدن بیش از حد تحمل می‌کند. طبق ادعای CATL این باتری فقط در 10دقیقه از شارژ 10درصد به 80درصد می‌رسد که بسیار سریع‌تر از تمام خودروهای برقی حاضر در بازار امروز است. همچنین درصورت فعال بودن قابلیت استارت یا همان تهویه باتری، این زمان کاهش یافته و به 5دقیقه می‌‌رسد.

انتظار برای ورود به بازار
اما همه اینها فعلا در حد برآورد است و باید منتظر بمانیم تا نسل بعدی باتری به بازار بیاید تا عملکرد واقعی آن را متوجه شویم. هوزون و لی اتو، 2 سازنده خودروهای الکتریکی چینی گفته‌اند که از باتری Qilin در خودروهای آینده استفاده خواهند کرد.
جالب است بدانید شرکت باتری‌سازی‌ CATL چین در کارنامه خود با خودروسازان بزرگی مثل فولکس واگن، ب‌ام و، Nio و تسلا کار کرده و برای خودروهای برقی این شرکت‌ها باتری تولید می‌کند.
متناسب با پیشرفت چشمگیر این شرکت‌ها، باتری‌ساز چینی نیز برای حفظ مشتریان خود قدم در مسیر پیشرفت گذاشته است. آمار و ارقام منتشر شده نیز نشان از نقش پررنگ کمپانی CATL دارد.
البته شرکت CATL یک رقیب بزرگ به نام کمپانی بی‌وای‌دی (BYD) دارد. طبق گزارش‌هاBYD نیز قرار است به لیست تامین‌کنندگان باتری برای شرکت خودروساز تسلا متعلق به ایلان ماسک بپیوندد. اگر این اتفاق رخ دهد، فشار بیشتری به باتری‌سازی‌ CATL وارد خواهد شد. نوع باتری‌های کمپانی بی‌وای‌دی برای عرضه به تسلا، لیتیوم-آهن-فسفات است و در سال 2020رونمایی شده است. باتری‌‌های لیتیوم-آهن-فسفات در مقایسه با باتری‌هایی که دارای سایر ترکیبات هستند، از ایمنی بیشتری برخوردارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید