• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 8 تیر 1401
کد مطلب : 164707
+
-

مناسب‌سازی با سرعت

شهر دسترس‌پذیر
مناسب‌سازی با سرعت

رضا شرفی- شهردار منطقه 10

رشد و توسعه هر جامعه متناسب با به‌کارگیری توانایی‌های موجود در آن جامعه است. یکی از راه‌های تحقق این رشد، تامین بستر کالبدی مناسب برای حضور فعال افراد و فرصت‌های برابر برای اقشار مختلف در دسترسی به ساختمان‌ها و فضاهای عمومی است که گامی مؤثر در دستیابی به جامعه‌ای پایدار به‌حساب می‌آید. نکته مهم اینکه امکان بهره‌برداری برابر از امکانات زندگی، از حقوق انکارناپذیر تمامی افراد هر جامعه است. در این بین اما مشکلات و کاستی‌های موجود ، استفاده بهینه از فضاهای شهری و ساختمان‌های عمومی را برای افراد با محدودیت‌های حرکتی به حداقل رسانده و موجب اختلال در رابطه آنها با محیط می‌شود.
براساس برنامه 5ساله سوم شهر تهران و به‌منظور انجام اقدامات مناسب و برنامه‌محور در حوزه مناسب‌سازی در شهر تهران، منطقه10 با هدف دسترس‌پذیری کلیه اماکن عمومی و معابر سطح شهر تهران جهت تردد معلولان و سالمندان اقدام به مناسب‌سازی معابر، ساختمان‌ها و بوستان‌های سطح منطقه کرده است. طی 5سال گذشته 14بوستان در سطح منطقه با این هدف مناسب‌سازی شده است و 19بوستان باقی مانده به‌صورت مرحله‌ای در برنامه مناسب‌سازی‌ این منطقه قرار دارد. موارد مناسب‌سازی‌ بوستان‌ها شامل احداث سرویس بهداشتی ویژه معلولان، اختصاص مسیر بساوایی ویژه نابینایان، رفع موانع حرکتی مسیر نابینایان و معلولان، اختصاص آبخوری و نیمکت ویژه و سایر موارد مطابق با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت است.
این در حالی است که طی 5سال گذشته از معابر موجود در سطح منطقه به مساحت48750مترمربع مناسب‌سازی‌ شده است و به میزان 16250مترمربع در برنامه مناسب‌سازی‌ این منطقه در سال‌جاری قرار دارد؛ یعنی بیش از 33درصد اقدامی که در 5سال صورت گرفته، در یک‌سال انجام می‌شود. موارد مناسب‌سازی‌ معابر شامل حذف موانع فیزیکی موجود، اختصاص مسیر بساوایی ویژه نابینایان، نصب نشانه‌ها و علائم فیزیکی لازم با اولویت میادین و معابر اصلی و نزدیک به تقاطع‌هاست. تاکنون نیز از 17ساختمان و سرای محله وابسته به شهرداری تهران در منطقه10، 6ساختمان به‌طور کامل مناسب‌سازی‌ شده است.
از دیگر فعالیت‌های انجام شده در سطح منطقه در راستای سیاست‌های مدیریت شهری، شناسایی محل سکونت تمامی افراد دارای معلولیت منطقه همراه با پیاده‌سازی آدرس دقیق روی نقشهGIS  منطقه جهت شناسایی و رفع موانع و معارض موجود محل زندگی این قشر از جامعه به‌حساب می‌آید. در این منطقه 904معلول سکونت دارند که بررسی و بازدید میدانی از وضعیت محل زندگی آنان، در برنامه این منطقه قرار گرفته و با سرعت و جدیت در حال انجام است. به هر روی، امید می‌رود با نگاه تبدیل شهر تهران به شهری دسترس پذیر برای تمامی اقشار جامعه همچون گذشته، گام‌های مؤثری جهت مناسب‌سازی و تسهیل تردد معلولان برداشته شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید