• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 تیر 1401
کد مطلب : 164690
+
-

شما هم دعوتید! پنجشنبه، قطعه40

گزارشی از حال‌و‌هوای مراسم هفتگی «با این ستاره‌ها» در مزار سرداران بی‌پلاک بهشت‌زهراس

گزارش
شما هم دعوتید! پنجشنبه، قطعه40

شهره کیانوش‌راد-روزنامه‌نگار

قطعه‌ای از بهشت که می‌گویند همین‌جاست؛ قطعه 40گلزار شهدای بهشت‌ زهرا(س)! جایی که مزار شهدای گمنام و سرداران بی‌پلاک است. گروهی از جوانان هر پنجشنبه به دور از هیاهوی این شهر خاکستری و قیل و قال دنیوی، در قطعه40جمع می‌شوند تا مهمان شهدای گمنام باشند. بر سر مزارشان هم‌عهد شوند که بگویند شهدا تنها نیستند و خاطره رشادت و شجاعت آنها را فراموش نکرده‌اند. هر پنجشنبه پای صحبت راویان 8سال دفاع‌مقدس می‌نشینند و گوش جان می‌سپرند به حماسه ایثار، گذشت و خاطراتی که از همسنگرانشان به یادگار مانده‌است. «با این ستاره‌ها» عنوان پویشی است که شامگاه هر پنجشنبه در بهشت‌زهرا(س) برگزار می‌شود. پای صحبت‌های «مهدی امیری»، مدیرعامل مرکز هنری و رسانه‌ای عهد نشستیم تا برایمان از این پویش خودجوش و قرارهای عاشقی جوانان با شهدای 8سال دفاع‌مقدس بگوید.

آفتاب هنوز تمام و کمال از آسمان شهر رخت نبسته و به غروب ننشسته که کم‌کم مزار شهدا پر می‌شود از پیر و جوان، زن و مرد. هر که از راه می‌رسد، درگوشه‌ای زیراندازی پهن کرده و تنها یا همراه خانواده روی آن می‌نشیند. عصر پنجشنبه قطعه سرداران بی‌پلاک شلوغ‌ترین قطعه در گلزار بهشت‌زهرا(س) است؛ همان جایی که مغناطیس‌اش تو را خواسته و ناخواسته جذب می‌کند. کنار هر مزار، فانوسی به یاد شهدا روشن است؛ ستار‌ه‌های پرفروغی که در تاریخ کشورمان درخشان و ماندگار خواهند بود. قطعه40مزار شهدای گمنام است، اما می‌دانیم شهدا تنها نبوده و نیستند، حتی گذشت زمان و تغییر نسل‌ها هم خاطره آنها را از یادها محو نخواهد کرد. «سیدمهدی امیری»، مدیرعامل مرکز هنری رسانه‌ای عهد که همراه گروهی از جوانان برنامه «با این ستاره‌ها»را برگزار می‌کند برایمان از ایده‌ای می‌گوید که شروعش به 6سال پیش و کاروان‌های راهیان نور برمی‌گردد: «مرکز هنری رسانه‌ای عهد از ابتدای سال1395در عرصه هنر و رسانه با هدف تولید برنامه‌های رسانه‌ای، تولید مستند و توزیع محصولات فرهنگی و فعالیت‌های میدانی کار حرفه‌ای و رسانه‌ای خود را شروع کرد.
با گذشت چند سال از فعالیت آن و با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه تولید، توزیع و بازاریابی، طراحی کنش در فضای مجازی و شناسایی جوانان مستعد، زمینه توسعه و ورود به فضاهای دیگر با قالب‌های تصویری متنوع‌تر ایجاد شد. در ابتدا بخشی از فعالیت این مرکز به تولید فیلم‌ و مستند در جریان برنامه راهیان نور و پیاده‌روی اربعین اختصاص یافت. همزمان چند رویداد فرهنگی را اجرا کردیم که به‌دلیل استقبال مخاطبان این برنامه‌ها تا سال1399تکرار شد.»

شب‌های بله‌برون
اردوی راهیان نور و حضور خانواده‌ها در مناطق عملیاتی و یادمان‌های شهدا فرصت مغتنمی بود تا جوانان مؤسسه هنری و رسانه‌ای عهد، برنامه‌هایی فرهنگی برای پربارترشدن اوقات زائران تدارک ببینند. این برنامه‌ها از صبح شروع می‌شد و تا شب ادامه داشت. امیری درباره این رویدادهای فرهنگی توضیح می‌دهد: «شب‌های بله‌برون یکی از برنامه‌هایی بود که به‌مدت 3سال در ایام برگزاری اردوهای راهیان نور اجرا می‌شد. 3سال این برنامه به‌مدت 10شب در منطقه شلمچه و با حضور قابل‌توجه زائران برگزار شد. زائران بعد از نماز مغرب در یادمان شلمچه گرد هم جمع می‌شدند و رزمندگان سال‌های دفاع‌مقدس درباره منطقه شلمچه و حماسه رزمندگان روایتگری می‌کردند. اکثر زائران متشکل از گروه‌های دانشجویی بودند و طی این شب‌ها جمعیت بسیاری حضور داشتند.» امیری درباره انتخاب این نام نیز توصیف جالبی دارد: «به‌دنبال اجرای طرحی بودیم که به دور از برنامه‌های کلیشه‌ای و تکراری، از جذابیت برخوردار باشد. نام این برنامه را بله‌برون گذاشتیم و مخاطبان در خلال برنامه در جریان مفهوم این نامگذاری قرار می‌گرفتند. ما با شهدا عهد و پیمان می‌بستیم و برای ادامه مسیر زندگی، از آنها تأیید یا همان بله نهایی را می‌گرفتیم. محل قرارمان شلمچه بود؛ جایی که منطقه عملیات کربلای5، از مهم‌ترین عملیات‌های دفاع‌مقدس در آنجا روی داده بود. راویان از سبک زندگی شهدا می‌گفتند و از اینکه رزمندگان چه هدفی داشتند و چگونه به هدفشان رسیدند.»

هوای مجنون در طلائیه
بله‌برون تنها برنامه اجرا شده در اردوی راهیان نور نبود. امیری برایمان می‌گوید که از همان سال97همزمان اجرای برنامه‌های دیگری را نیز برعهده داشته‌اند: «هوای مجنون در طلائیه، یکی از برنامه‌های پرمخاطب بود که صبح‌ها در محل یادمان شهدا در طلائیه برگزار می‌شد. ظهر که می‌شد، برنامه آشتی‌کنان را در منطقه عملیاتی والفجر برگزار می‌کردیم و شب‌ها هم برنامه بله‌برون اجرا می‌شد. این رویداد فرهنگی، طی 3سال برگزار شد. برنامه‌هایی نیز در مسیر پیاده‌روی اربعین تدارک دیده بودیم اما به ذهنمان رسید که همه مخاطبان ما در اردوی راهیان نور یا اربعین حضور ندارند. اینجا بود که ایده برگزاری برنامه «با این ستاره‌ها» به ذهنمان خطور کرد اما پیدا کردن محلی برای اجرای برنامه به این آسانی و بی‌دردسر هم نبود. مزار 30هزار شهید در بهشت‌زهرا(س) نشان می‌دهد که این مکان از ظرفیت بسیار بالایی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی برخوردار است درحالی‌که هیچ‌گاه شاهد برنامه‌های فرهنگی، آن هم به‌صورت مداوم در بهشت‌زهرا(س) نبوده‌ایم. بعد از چند‌ماه رایزنی با مسئولان بالاخره توانستیم مجوز برگزاری برنامه در هفته دفاع‌مقدس را کسب کنیم. سال98 برنامه شب‌های پرستاره را به‌مدت یک هفته برگزار کردیم. همزمانی با اربعین، موجب شد برنامه با استقبال خوبی از طرف مخاطبان همراه شود. نخستین بار بود که در بهشت‌زهرا(س) چنین برنامه‌ای برگزار می‌شد.»

راه‌اندازی پاتوقی فرهنگی برای خانواده‌ها
با استقبال از برنامه شب‌های پرستاره، ایده برگزاری مداوم این برنامه در اتاق فکر مؤسسه هنری و رسانه‌ای عهد مطرح شد. مدیرعامل این مؤسسه می‌گوید: «با تجربه‌ای که به‌دست آورده بودیم می‌خواستیم کار را گسترش دهیم و اجرای برنامه را به هفته دفاع‌مقدس محدود نکنیم. با توجه به وضعیت فرهنگی تهران و خلائی که در برنامه‌های فرهنگی داشتیم درصدد راه‌اندازی پاتوقی فرهنگی برای خانواده‌ها و جوانان بودیم. مطالعه بیانات مقام معظم رهبری طی 10سال گذشته، بیانگر تأکید ایشان بر روایتگری خاطرات دفاع‌مقدس و آشنایی نسل جوان با فرهنگ ایثار و شهادت است. بهمن سال1399پیگیری را شروع کردیم و طرح خود را به مسئولان بنیاد شهید و سازمان بهشت‌زهرا(س) ارائه دادیم و با رایزنی‌هایی که انجام شد بالاخره موفق شدیم اردیبهشت 1400به تفاهم برسیم.»
 او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از برنامه‌های ما «بوی پیراهن یوسف» بود که با پشتیبانی شهرداری تهران در اسفند1400به‌مدت 17روز در یادمان علقمه محل عملیات کربلای4به یاد شهدای غواص برگزار شد. بعد از اجرای این برنامه‌ها، سرانجام «با این ستاره‌ها» به‌عنوان ششمین ایده مرکز هنری رسانه‌ای عهد اجرا شد. هدف اصلی ما ایجاد پاتوقی ثابت با برنامه‌های فرهنگی برای خانواده‌ها بود. بیش از 15سال بود که شب‌های جمعه درهای بهشت‌زهرا(ره) از نماز مغرب و عشا بسته می‌شد. در این چند‌ماه با همکاری متولیان سازمان بهشت‌زهرا(س) توانستیم چند ساعتی بعد از مغرب به اجرای برنامه بپردازیم. از اردیبهشت1400تاکنون، این برنامه بدون وقفه، در سرما و گرما و هر پنجشنبه در قطعه 40 در جوار شهدای گمنام برگزار می‌شود. هر هفته یکی از راویان دفاع‌مقدس و فعالان انقلاب اسلامی به برنامه دعوت می‌شوند. هدفمان روایت 43سال دفاع از کشور است که از اول انقلاب اسلامی تاکنون شاهد بوده‌ایم. روایت سبک زندگی شهدای انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس، مدافعان حرم و... از اهداف این برنامه است. با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت امور فرهنگی و اجتماهی شهرداری تهران، بنیاد شهید و سازمان بهشت‌زهرا(ره) این برنامه به‌صورت پیوسته برگزار شده است.» هر پنجشنبه علاوه بر روایتگری، مناجات‌خوانی و غبارروبی مزار شهدا هم انجام می‌شود.

مکث
فعالیت‌های جهادی

این تیم از فعالیت‌های جهادی نیز غافل نیستند. به‌گفته امیری، در شرایط بحرانی بعد از وقوع سیل سال97، گروهی متشکل از جوانان این مؤسسه از اول فروردین در استان گلستان مستقر شدند و بعد از آن به استان‌های درگیر سیل مانند مازندران،  لرستان و خوزستان سفر کردند. حاصل ماموریت 80روزه این گروه، تهیه و ارسال فیلم‌هایی از این مناطق برای نشان دادن درد و رنج مردم و همچنین ارسال کمک به مناطق سیل‌زده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید