• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164569
+
-

به بهانه چاپ کتابی از مجموعه کتاب‌های 7جلدی علما

زوایای پنهان از زندگی مصطفی خمینی

یاد
زوایای پنهان از زندگی مصطفی خمینی

آشنایی با سبک زندگی علما به‌خصوص چگونگی رفتار آنها با همسر و فرزندان و زندگی به دور از زرق و برق دنیا از موضوعاتی است که معمولا شنیدن آنها جذابیت دارد. دلیل اصلی این جذابیت مطابقت دادن شخصیت بیرونی علما با آنچه در اندرونی منزل و نزد اهل‌بیت‌شان می‌گذرد ناشی می‌شود. به همین دلیل آشنایی بیشتر با بزرگان علمایی که نام‌شان را بسیار شنیده‌ایم و دانستن از سلوک، شیوه و سیره زندگی‌شان همواره با جذابیت‌ها و نکات تکان‌دهنده و آموزنده‌ای همراه است. اینکه روش آنها در تربیت فرزند و معاشرت با همسر چگونه است؟ آنها هنگام عصبانیت چه رفتاری از خود بروز می‌دهند؟ آیا در زندگی ساده‌زیست بوده‌اند؟ در تربیت و تحصیل فرزندانشان به چه نکاتی توجه داشته‌اند؟ آشنایی با این جزئیات، روایتگر سبک زندگی آنهاست و الگویی عملی برای مخاطبان به‌شمار می‌آید.

یک مجموعه چندجلدی از زندگی بزرگان
 انتشارات روایت فتح در مجموعه‌ای 7جلدی با پرداختن به زوایای پنهان و کمتر دیده شده زندگی علمایی چون شهید بهشتی، علامه طباطبایی، سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، امام خمینی(ره)، سیدعلی قاضی‌طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و سیدمصطفی خمینی مجموعه‌ای مختصر و مفید را به همت حبیبه جعفریان، افسانه وفا، آزاده جهان‌احمدی و حورا نژاد صداقت برای خوانندگانش فراهم ساخته است. این نشر برخلاف آنچه روند معمول در انتشار اینگونه مجموعه‌هاست، اقدام به انتشار و رونمایی یکباره این مجموعه نکرده است بلکه در طول زمان و به شکل پی‌درپی این مجموعه 7جلدی را در اختیار خوانندگانش قرار داده و اکنون با چاپ آخرین جلد از این مجموعه، علاقه‌مندان می‌توانند به شکل یکپارچه و کامل از این کتاب‌ها استفاده کنند. به‌تازگی آخرین جلد از مجموعه کتاب‌های 7جلدی علما با نام «زندگی سیدمصطفی خمینی» توسط انتشارات روایت فتح وارد بازار نشر شد.

به دور از عنوان آقازاده
«زندگینامه مصطفی خمینی» آخرین کتاب از این مجموعه است که در آن به زندگی فرزند ارشد امام خمینی(ره) پرداخته شده است؛ شخصیتی دانشمند، متفکر و در عین‌حال مقید به اخلاق اسلامی که زندگی‌اش را در راه خدمت به اهداف پدر و به ثمر رساندن نهضت انقلاب اسلامی سپری کرد.
زندگینامه سیدمصطفی خمینی به قلم آزاده جهان‌احمدی نوشته شده است. او در این کتاب که در 88صفحه به چاپ رسیده، از منظر دانای کل به سیر زندگی از تولد تا شهادت مصطفی خمینی پرداخته است. نویسنده سعی کرده تا با اشاراتی دقیق و مستند وجوه گوناگون زندگی او را برای مخاطب روایت کند. از بخش‌های مهم زندگی خانوادگی تا نحوه مصاحبت با اهالی منزل و دوستان، سال‌های تبعید در ترکیه در همراهی با پدر و سال‌های گرم و پر زحمت زندگی در نجف هر کدام بخشی از زندگی سیدمصطفی است.
سیدمصطفی، نخستین فرزند امام‌خمینی(ره) در 30آذر‌ماه 1309شمسی در قم متولد شد. او دوران ابتدایی را در مدارس قم سپری کرد و از نوجوانی به تحصیل علوم دینی پرداخت. در مبارزات علیه رژیم پهلوی با پدربزرگوار خویش همراه بود و در آبان 1356در نجف به شهادت رسید. او در تمام طول زندگی ساده‌زیستی را سرلوحه خود قرار داده و معتقد بود کسب شهرت با عنوان «آقازاده» و «آیت‌الله‌زاده» دون‌شأن یک مسلمان و آزاده است. حسن خلق، از خصوصیات بارز اخلاقی او در میان اطرافیان بود. صراحت، شهامت، زهد، خودساختگی، استقلال رأی و... از دیگر ویژگی‌های برجسته آن شهید بود.

آقا مصطفی شوخ‌طبع
در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «سال 1335سیدمصطفی در 24سالگی متاهل شد و ردای دامادی آقای‌حائری را به تن کرد. تا دو‌ماه بعد از ازدواجشان در منزل آقاروح‌الله ساکن بودند. بعد از دو‌ماه بالاخره یک خانه برای اجاره پیدا کردند و چون هیچ اسباب و اثاثیه‌ای نداشتند خود قدس‌ایران‌خانم از همان وسایل خودشان چند تکه جدا کرد تا سیدمصطفی و معصومه بروند سر زندگی‌شان. یک قطعه قالی و یک گلیم و دو دست رختخواب، یک دست ظرف چینی، یک کتری، یک دست استکان و نعلبکی، یک چراغ فتیله‌ای و دو قابلمه شد اسباب زندگی تازه عروس و داماد.
چندی بعد از ازدواج‌شان خدا دختری به نام محبوبه به سیدمصطفی و معصومه داد. دختری که عمرش به دنیا نبود و در همان بچگی با بیماری مننژیت از دنیا رفت. اما از آنجا که همیشه در روی یک پاشنه نمی‌چرخد سال 1338خدا دوباره دل سیدمصطفی و معصومه را شاد کرد و سیدحسین به دنیا آمد و بعد از سیدحسین چشم پدر و مادر جوان به جمال مریم‌السادات روشن شد.
سیدمصطفی اهل حسن‌خلق و مزاح با خانواده و دوستان بود. یعنی همان‌قدر که در درس و بحث جدی بود و دقیق و صاحب‌نظر، همان‌قدر هم شوخ‌طبع بود. اما در عین‌حال هم حواسش به حلال و حرام خدا هم بود که مبادا با شوخی مرتکب گناهی بشود.»
کتاب‌های انتشارات روایت فتح را می‌توانید علاوه بر کتابفروشی‌ها از سایت این انتشارات نیز تهیه کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید