• یکشنبه 22 تیر 1404
  • الأحَد 17 محرم 1447
  • 2025 Jul 13
دو شنبه 6 تیر 1401
کد مطلب : 164477
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z63l8
+
-

تابستان‌های پس از کرونا

آموزش و پرورش برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان طرح تازه‌ای را آغاز کرده است

یادداشت
تابستان‌های پس از کرونا

25ماه آموزشی کشور در دوره‌ شیوع بیماری کرونا، عمدتا در فضای مجازی سپری شد. با وجود زحمات همکاران و تلاش معلم‌ها برای جبران این دوری، که با همه ظرفیت‌های موجود و ممکن آموزش و پرورش و ابزارها و امکانات شخصی برای آموزش دانش‌آموزان از آن استفاده شد و با اینکه در این دوره از آموزش‌های تلویزیونی بهره‌مند شدیم و سامانه‌ شاد نیز این امکان را فراهم کرد تا دانش‌آموزان وارد کلاس‌های مجازی شده و آموزش ببینند، نتیجه این دوری چیزی جز افت تحصیلی دانش‌آموزان نشد. درست طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در نظام‌های آموزشی دنیا که چنین نتیجه‌ای را هشدار داده بودند. اکنون دغدغه‌ امروز آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی برای جبران این خسران است.
آموزش و پرورش تلاش می‌کند با حمایت دولت در حد امکان از تبعات بعدی این افت تحصیلی جلوگیری کرده و در حقیقت برنامه‌هایی را در این‌باره تدوین کرده و آن را به حداقل برساند. برنامه‌هایی که باعث تعمیق و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان شود. یکی از کارهایی که انجام خواهد شد، طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان است. تلاش شده که از ظرفیت دوره‌ تابستانی که مربوط به ماه‌های تیر و مرداد می‌شود، یعنی بعد از اعلام نتایج خردادماه و قبل از امتحانات شهریورماه از این بازه زمانی استفاده شده و دو گروه از دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح قرار بگیرند. اما این دانش‌آموزان چطور به کلاس‌های تابستانی راه پیدا خواهند کرد؟ 
گروه اول دانش‌آموزانی هستند که براساس ارزیابی‌هایی که در خردادماه انجام شده، حد نصاب لازم را کسب نکرده و لازم است مجددا در امتحانات شهریورماه شرکت کنند. گروه دوم نیز دانش‌آموزانی هستند که به تشخیص شورای مدرسه، که یکی از ارکان مدرسه است، نیازمند این باشند که برای جبران کاستی و نارسایی‌های یادگیری در این کلاس‌ها شرکت کنند. هدف آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان در دروس مهم در این کلاس‌ها حاضر باشند.
اما طبق قوانین و مقررات آموزش و پرورش تنها فردی که صلاحیت ارزیابی از دانش‌آموزان در کلاس را دارد، شخص معلم است و امضای او پایین لیست نمره‌ها، تنها معیار به‌حساب می‌آید. این نمرات هم‌اکنون در سامانه‌ «سیدا» توسط آموزگاران ثبت می‌شود و مسئولیت ارائه‌ نمره و پاسخگویی به اعتراض‌ها نیز مربوط به معلم است که یک سال تحصیلی با دانش‌آموز کار کرده و تنها معیار معتبر برای ارائه‌ نمره شناخته می‌شود.
از این‌رو اجبار معلم توسط مدیر مدرسه‌ برای درج نمره، امری غیرقانونی است و امیدواریم چنین مواردی وجود نداشته باشد. همکاران ما براساس ارزیابی‌های دقیقی که انجام می‌دهند، نمرات را در سامانه ثبت ‌کرده و شورای مدرسه و مدیر مدرسه نیز تحلیلی از وضعیت دانش‌آموزان انجام می‌دهد تا این کلاس‌های جبرانی در دوره‌ تابستان برگزار شود. این دوره‌ها با حمایت دولت که حدود 20درصد از دانش‌آموزان کشور، خصوصا دانش‌آموزانی که در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تحصیل می‌کنند، تحت پوشش قرار داده شده تا آنها با تامین امکانات لازم بتوانند آموزش‌های لازم و مورد نیاز را برای جبران افت تحصیلی دریافت کنند. این آموزش‌ها بین 30تا 36ساعت خواهد بود. به اندازه‌ای این کار برای وزارت آموزش و پرورش مهم بود و دغدغه آن را داشته که از شورای‌عالی آموزش و پرورش مجوز گرفته شده تا اگر دانش‌آموزانی در این طرح شرکت می‌کنند و در کلاس‌ها حضور دارند بیشتر باشد، یعنی نمرات شهریورماه از خردادماه بیشتر باشد، نمره‌ شهریورماه جایگزین نمره خردادماه در کارنامه شود. با این مصوبه از اعضای شورای‌عالی درخواست کردیم تا در این‌باره انگیزه‌ای ایجاد کند که دانش‌آموزان نقاط ضعف خود را جبران کنند.
اما در واقع زمانی برنامه‌ریزی مدون و دقیق برای جبران افت یادگیری دانش‌آموزان اجرایی می‌شود و کلاس‌های تقویتی یا فوق‌ برنامه به درستی برگزار خواهد شد که ارزشیابی دقیقی از آموخته‌های دانش‌آموزان به‌دست آمده باشد. در آیین‌نامه‌ها و قوانین وزارت آموزش و پرورش، ملاک و معیار ارزشیابی با معلم است و در هیچ بخشنامه و توصیه‌نامه‌‌ای نیامده که مدارس می‌توانند به دانش‌آموزان نمرات غیرواقعی بدهند. اگر چنین باشد، معلم می‌تواند این موضوع را به آموزش و پرورش اطلاع داده و به این شکل با مدیر مدرسه مربوطه برخورد خواهد شد. معیار و ملاک ارزشیابی از آموخته‌های دانش‌آموزان براساس نمراتی است که معلم کلاس درس برای دانش‌آموز درنظر گرفته و اعلام کرده است. این نمرات، نمره‌هایی هستند که در کارنامه‌ دانش‌آموزان ثبت خواهد شد. براساس همین نمرات است که وضعیت آموزه‌های دانش‌آموزان بررسی و دانش‌آموزان با افت تحصیلی شناسایی می‌شوند. امید بر این است که این برنامه به درستی و کامل اجرایی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید