• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 5 تیر 1401
کد مطلب : 164408
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxGGk
+
-

دستگیری قاچاقچی بزرگ شیشه با گردش مالی 884میلیاردی

سلطان کویر در دام پلیس

انتظامی
سلطان کویر در دام پلیس

قاچاقچی سابقه‌دار مواد‌مخدر معروف به سلطان کویر، شبکه‌ای گسترده برای قاچاق و توزیع عمده شیشه در کشور تشکیل داده بود. او و اعضای باند مخوفش با وارد کردن محموله‌های سنگین از افغانستان، مواد‌مخدر را در شهرهای مختلف و کشورهای اطراف توزیع می‌کردند و از این راه به درآمد سرشاری دست یافته بودند و گردش مالی‌شان در مدت کوتاهی به 884میلیارد تومان رسیده بود اما سرانجام دستگیر شدند.
به‌گزارش همشهری، فعالیت اعضای این باند حرفه‌ای قاچاق مواد‌مخدر از مدتی قبل در مناطقی از جنوب و جنوب شرق کشور آغاز شد. سرکرده این باند مردی به نام حمید بود که در منطقه به سلطان کویر معروف شده بود. او با کمک اعضای باندی که تشکیل داده بود محموله‌های سنگین مواد روانگردان و صنعتی شیشه را از افغانستان وارد کشور کرده و علاوه بر توزیع آن در برخی شهرها، محموله‌ها را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز قاچاق می‌کرد. با وجود فعالیت گسترده اعضای این باند اما آنها هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذاشتند وطبق همین موضوع اطلاعات دقیقی از تعداد نفرات باند و مخفیگاه آنها وجود نداشت. با این حال از چندی قبل تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی و دستگیری آنها آغاز شد. قاچاق شیشه از خاک ایران به کشورهای حوزه خلیج‌فارس تأثیر بدی بر روابط اقتصادی ایران با این کشورها داشت و باعث متضرر شدن تجار ایرانی در این منطقه می‌شد. به همین دلیل بود که تیم‌های ویژه‌ای از پلیس برای شناسایی نفرات این باند بسیج شدند. هرچند ابتدا اطلاعات چندانی از اعضای این باند وجود نداشت، اما هرچه تحقیقات در این‌باره ادامه پیدا کرد پلیس به اطلاعات تازه‌تری در این‌باره دست یافت. مأموران به‌طور نامحسوس رفت‌وآمدهای سرکرده باند در مناطق شرقی کشور را تحت نظر گرفتند تا اینکه سرانجام به اطلاعاتی دست پیدا کردند که نشان می‌داد چند نفر از اعضای باند مقدار زیادی شیشه از استان‌های شرقی به استان هرمزگان منتقل کرده و قصد انتقال آن به یکی از کشورهای عربی را دارند. در این شرایط بود که تکاوران پلیس مبارزه با مواد‌مخدر استان هرمزگان با هدایت پلیس مبارزه با مواد‌مخدر فراجا وارد عمل شدند. در جریان این عملیات که در بندرعباس انجام شد مأموران موفق شدند 3نفر دیگر از اعضای باند را دستگیر کرده و بیش از ۶۰ کیلوگرم مخدر صنعتی شیشه که قرار بود به خارج از کشور قاچاق شود را کشف کنند. همزمان با این عملیات، مأموران که سایه به سایه در تعقیب سلطان کویر بودند به اطلاعاتی درباره مخفیگاه او در یکی از شهرهای شمالی کشور دست پیدا کردند. اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌داد که او از آنجا اعضای باند را هدایت می‌کند. به این ترتیب مأموران موفق شدند در عملیاتی غافلگیرانه سرکرده باند را که گمان نمی‌کرد پلیس در تعقیبش باشد را دستگیر و به بندرعباس منتقل کنند.

گردش مالی 884میلیاردی
دستگیری اعضای این باند مخوف شروع ماجرا بود؛ چرا که در ادامه و با بازرسی مخفیگاه آنها ابعاد گسترده فعالیت این باند برملا شد. مأموران یگان تکاوری در بازرسی از مخفیگاه متهمان موفق شدند ۱۷دستگاه خودروی لوکس، ۳۵ملک شامل آپارتمان، واحد تجاری و شرکت تولیدی و زمین کشاورزی به ارزش مالی بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان که از راه معاملات مواد‌مخدر به‌دست آمده بود را کشف و توقیف کنند. همچنین در بازرسی از مخفیگاه سرشبکه تعدادی مُهرهای جعلی مربوط به ارگان‌های دولتی و شرکت‌های تجاری کشف شد و برآوردها نشان می‌دهد که تراکنش مالی سرشبکه اصلی این شبکه ۸۸۴ میلیارد تومان است. سرهنگ مهرداد مشوق، جانشین فرمانده انتظامی استان هرمزگان با اعلام جزئیات این پرونده گفت: هم‌اکنون متهمان در بازداشت به‌سرمی‌برند و تلاش برای شناسایی و دستگیری دیگر متهمان این پرونده ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید