• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 5 تیر 1401
کد مطلب : 164396
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxGGD
+
-

جشنواره فوتبال دستی و رفقای رومیزی

نگاه
جشنواره فوتبال دستی و رفقای رومیزی

فاطمه عباسی - روزنامه‌نگار

«روپولی»، «فکر بکر»، «فتح پرچم» و... این بازی‌ها دهه‌ شصتی‌ها را پرت می‌کند وسط یک دنیا خاطره‌ شیرین کودکی. بازی‌هایی که قبل از انقلاب بازی‌های دیجیتال، حرف اول و آخر دنیای بازی را می‌زدند. حالا خیلی‌ها فکر می‌کنند که با وجود پیشرفت هر روزه‌ بازی‌های کامپیوتری دیگر فرصتی برای قد علم کردن بازی‌های رومیزی نیست و کسی حاضر نیست دو ساعت پای صفحه‌ بازی بنشیند و با کارت و مهره بازی کند. اما این تصور اشتباه است و آمارها نشان می‌دهند که مردم دنیا روزبه‌روز بیشتر به بازی‌های رومیزی گرایش پیدا می‌کنند و هر سال در جهان نزدیک به ۱۵۰۰ بازی جدید رومیزی تولید می‌شود و ۹۰ هزار بازی ثبت شده هم در سایت‌های معتبر بازی‌های رومیزی موجود است. خوبی بازی‌های رومیزی نسبت به بازی‌های کامپیوتری این است که چند نفره و دورهمی می‌توان آن را انجام داد. دوستان و اعضای خانواده می‌توانند در کنار یکدیگر، فارغ از تفاوت نسل‌ها، دور یک میز جمع شده و از بازی و سرگرمی و معاشرت با یکدیگر لذت ببرند.

  مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن بازی‌های رومیزی فدراسیون بازی‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان و همچنین فعالان تولید و عرضه بازی‌های رومیزی تصمیم گرفته‌اند بوردگِیم یا به قول خودشان بازی‌های رومیزی را دوباره در ایران احیا کنند. به همین دلیل رویدادی را با عنوان «صد میز، صد بازی» پیش‌بینی کرده‌اند و بیش از صد بازی رومیزی از سراسر کشور جمع کرده‌اند تا دیگر کسی مدام سرش در گوشی‌ موبایلش نباشد. رویداد بزرگ بازی‌های رومیزی قرار است با هدف معرفی فهرستی از بازی‌های رومیزی مناسب برای خانواده‌ها، روزهای ۲۳، ۲۶ و ۲۷ تیرماه برگزار ‌شود و آنهایی که علاقه دارند در این رویداد شرکت کنند، امروز و فردا (پنجم و ششم تیرماه) را فرصت دارند تا برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کنند.

  رویداد بزرگ بازی‌های رومیزی در دو بخش برگزار می‌شود؛ روزهای ۲۳ تا ۲۶ مختص فضای بازی و فروش بازی‌های رومیزی منتخب است و روز ۲۷ تیر هم روز مسابقه خواهد بود. همچنین بخش «صد میز» در این رویداد به عرضه و معرفی صد بازی برتر تولیدشده در داخل کشور اختصاص خواهد داشت. این صد بازی از میان بازی‌های ثبت‌نام شده از سوی هیأت انتخاب متشکل از کارشناسان شورای نظارت بر اسباب‌بازی، اداره کل سرگرمی‌های سازنده، انجمن بازی‌های رومیزی و فعالان و صاحب‌نظران این حوزه انتخاب و به خانواده‌ها ارائه خواهد شد. بازی‌ها در چهار دسته بازی‌های مخصوص کودکان، بازی‌های سبک (زمان بازی تا 20دقیقه)، بازی‌های متوسط (زمان بازی تا 40دقیقه) و بازی‌های سنگین (زمان بازی بیش از 40دقیقه) و در چهار بخش جداگانه ارائه می‌شوند. همزمان هم فضای فروشگاهی برای عرضه و فروش این بازی‌ها به خانواده‌ها تدارک دیده شده است.
  
بعضی از بچه‌ها و حتی پدر و مادر‌ها تصور می‌کنند که بازی‌های رومیزی حوصله سربر، بی‌‌فایده و از‌مد‌‌‌ افتاده هستند. دلیل این مسئله هم شاید به این برمی‌گردد که بیشتر افراد تعداد محدودی بازی رومیزی می‌شناسند و از دنیای هیجان انگیز این بازی‌ها بی‌اطلاع‌اند.
 پیشنهاد می‌کنیم تا فرصت هست در رویداد بزرگ بازی‌های رومیزی ثبت نام کنید و تجربه آشنایی با بازی‌های متنوع را از دست ندهید.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :