• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16433
+
-

نگاه شفاف به شهر تهران


میرزابابا مطهرنژاد
رئیس انجمن روابط عمومی ایران

روابط عمومی شهرداری تهران جزو 10روابط عمومی برتر کشور است که عملکرد نسبتا قابل‌قبولی دارد. کار روابط عمومی یک کار مدیریتی است؛ در واقع یک روابط عمومی خوب باید برای ارتباطات خود برنامه‌ریزی داشته باشد، سازماندهی کند، نیروهای ارتباطی را به‌کار بگیرد، ارتباطات سازمان را رهبری کند و روی آن نظارت و کنترل داشته باشد. بیشتر روابط عمومی‌های ما ضعف مدیریتی دارند. این وضع در شهرداری تهران به‌مراتب بهتر است و این واحد نسبت به روابط عمومی دیگر دستگاه‌های دولتی عملکرد بهتری دارد.

شهرداری تهران تعداد زیادی فرهنگسرا و خانه فرهنگ در محلات مختلف دارد که می‌تواند از این فضاها برای ارتباط گرفتن با مخاطب خود استفاده کند و انتظارات آنها را بشنود و به مسئولان انتقال دهد.یک روابط عمومی خوب باید در حوزه رضایت‌سنجی کار حرفه‌ای انجام دهد؛ به‌عنوان مثال سامانه 137شهرداری، یک امکان رضایت‌سنجی بسیار قدرتمند است که باید حفظ شود.

فکر می‌کنم مسائلی که از طریق این سامانه ثبت می‌شود باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا تصویر شفاف‌تری از شهر به‌دست بیاید. روابط عمومی شهرداری باید انتظارات مردم از بخش‌های مختلف شهرداری را بداند و به انتظارات منطقی پاسخ دهد. اگر هم انتظاری غیرمنطقی باشد با تشریح و توضیح، آن را به سطحی معقول برساند و انتظار تعدیل‌شده را وارد مباحث اجرایی کند.

روابط عمومی اطلاع‌رسان باید بین مخاطبان تفاهم ایجاد کند. با  تفاهم و همدلی، رسیدن به راه‌حلی  که هم برای مخاطب و هم برای سازمان سودمند باشد دشوار نخواهد بود اما در عمل هنوز بین تفاهم و سودمندی فاصله‌ زیادی وجود دارد. یکی از شیوه‌های رسیدن به موفقیت‌ در روابط عمومی، واگذاری فعالیت‌های اجرایی روابط‌عمومی‌ها به بخش خصوصی است.

لازم نیست روابط عمومی، عکاس و فیلمبردار سازمانی داشته باشد بلکه می‌تواند فعالیت‌های اجرایی خود را به بخش‌های خصوصی واگذار کند تا دستش در این زمینه بازتر باشد.

متأسفانه برنامه‌ریزی ارتباطات شهرداری تهران در دست روابط عمومی نیست. در ارتباطات، آموزش مسئله بسیار مهمی است. نیروهایی که در روابط‌عمومی‌ها فعالیت می‌کنند باید حتما نیروهای آموزش‌دیده باشند تا بتوانند نیاز مخاطب و انتظار سازمان را بفهمند و پل ارتباطی این دو بخش باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید