• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164217
+
-

عبور سویه‌های جدید کرونا از واکسن

کمتر شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و احساس امنیت کاذب، فرصت را برای جهش و بروز زیرسویه‌های جدید اومیکرون فراهم می‌کند

پزشکی
عبور سویه‌های جدید کرونا از واکسن

براساس داده‌های جدید محققان مرکز پزشکی بث‌دیکانس از کالج پزشکی هاروارد، به‌نظر می‌رسد که زیر سویه‌های اومیکرون با نام‌های BA.4 و  BA.5 از پاسخ‌های آنتی بادی، هم در افرادی که قبلا دچار عفونت کووید-19شده‌اند و هم افرادی که به‌طور کامل با دوز تقویت‌کننده واکسینه شده‌اند، به راحتی فرار می‌کند.
به گزارش سی ان ان، با این حال انتظار می‌رود که واکسیناسیون کووید-۱۹ محافظت قابل ‌توجهی در برابر بیماری‌‌های شدید ایجاد کند و سازندگان واکسن در حال کار روی دوزهای به ‌روز شده‌ای هستند که ممکن است پاسخ ایمنی قوی‌‌تری را در برابر سویه‌های مختلف ویروس ایجاد کند.
براساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند، سطوح آنتی بادی‌های خنثی کننده‌ای که با ابتلا یا زدن واکسن‌ها ایجاد می‌شود، در برابر زیرشاخه‌های BA.4 و BA.5 در مقایسه با ویروس کرونای اصلی چندین برابر کمتر است. دکتر دان باروچ، نویسنده این مقاله گفت: ما شاهد کاهش 3برابری تیترهای آنتی بادی خنثی‌کننده ناشی از واکسیناسیون و ابتلا به ویروس در برابر BA4و BA5 در مقایسه با BA1و  BA2بودیم که هم‌اکنون به‌طور قابل توجهی کمتر از انواع اولیه کووید-19هستند. او گفت: داده‌های ما نشان می‌‌دهد که زیرمجموعه‌های جدید اومیکرون احتمالا می‌توانند منجر به افزایش عفونت در جمعیت‌‌هایی شوند که سطوح بالایی از ایمنی را با واکسن و همچنین ایمنی طبیعی به زیرسویه‌های BA1و BA2دارند. با این حال، این احتمال وجود دارد که ایمنی واکسن همچنان محافظت قابل توجهی در برابر بیماری شدید با BA4 و BA5 ایجاد کند.
این یافته‌های تازه منتشر شده، مُهر تأییدی بر تحقیقات جداگانه‌ای بود که توسط دانشمندان دانشگاه کلمبیا کشف شد. آنها اخیرا دریافته اند که ویروس‌های BA.4 و BA.5 در مقایسه با سایر زیرمجموعه‌های  اومیکرون، احتمال بیشتری برای  فرار از آنتی ‌بادی‌های موجود در  خون بزرگسالان کاملا واکسینه و تقویت ‌شده دارند و به این ترتیب خطر ابتلا به عفونت‌های کووید-19افزایش می‌یابد. نویسندگان این مطالعه می‌گویند که نتایج آنها حاکی از خطر بالاتر ابتلا به عفونت مجدد است، حتی در افرادی که ایمنی قبلی در برابر ویروس دارند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تخمین می‌زند که 94.7درصد از جمعیت 16سال به بالا در این کشور دارای آنتی بادی علیه ویروس کرونا هستند که از طریق واکسیناسیون، عفونت یا هر دو ایجاد شده است. براساس داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های، زیرسویه‌های BA.4و BA.5حدود 35درصد از عفونت‌‌های جدید کووید-19را در هفته گذشته در سراسر ایالات آمریکا ایجاد کردند که این رقم در هفته قبل 29درصد بود. BA.4و BA.5مسری‌ترین گونه‌هایی هستند که تا به امروز منتشر شده‌‌اند و انتظار می‌رود طی چند هفته آینده بر انتقال کووید-19در آمریکا، بریتانیا و اروپا غالب شوند.

ظرفیت جهش بیشتر 
در مقاله مجله پزشکی نیوانگلند در میان 27شرکت‌‌کننده تحقیقاتی که با واکسن فایزر واکسینه و تقویت شده بودند، محققان دریافتند که 2 هفته پس از دوز تقویت ‌کننده، سطح آنتی ‌بادی‌های خنثی‌‌کننده بسیار کمتر از پاسخ به ویروس کرونای اصلی بوده است.
برای آنکه مشخص شود سطح آنتی بادی خنثی‌کننده  دقیقا چه معنایی در اثربخشی واکسن دارد و آیا یافته‌های مشابهی در میان گروه بزرگ‌تری از شرکت‌کنندگان ظاهر می‌شود یا خیر، نیاز به تحقیقات بزرگ‌تر و بیشتری است. باروچ گفت: داده‌های ما نشان می‌‌دهد که کووید-19هنوز هم ظرفیت جهش‌‌های بیشتر را دارد که منجر به افزایش قابلیت انتقال و افزایش فرار از آنتی ‌بادی می‌شود. با برداشته شدن محدودیت‌ها، باید هوشیار باشیم و به مطالعه انواع جدید و سویه‌های فرعی ادامه دهیم.
مطالعه جداگانه‌ای که هفته گذشته در مجله Nature منتشر شد، نشان داد که اومیکرون ممکن است جهش‌‌هایی ایجاد کند تا از ایمنی ناشی از ابتلا به عفونت قبلی BA.1جلوگیری کند، این نشان می‌‌دهد دوز تقویت‌‌کننده واکسن مبتنی بر BA.1ممکن است به محافظت گسترده در برابر زیرمجموعه‌های جدید اومیکرون، مانند BA.4و BA.5.دست پیدا نکنند.
دکتر وسلی لانگ، آسیب شناس تجربی در بیمارستان متدیست هیوستون، گفت: مردم باید بدانند حتی با وجود ابتلای قبلی، ممکن است دوباره بیمار شوند. باید نگران امنیت کاذبی باشیم که در میان مردم رخنه کرده است. هشدار می‌دهم که کووید-19هنوز تمام نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید