• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16414
+
-

واکنش‌ رسانه‌های جهان به کشتار فلسطینی‌ها در غزه

«به این حمام خون پایان دهید»

«به این حمام خون پایان دهید»

جواد‌نصرتی|خبرنگار:

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و کشتار مردم بی‌دفاع در غزه در 2روز گذشته داغ‌ترین موضوعی است که رسانه‌های جهان به آن پرداخته‌اند. از مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت که روز انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، روز پرحادثه‌ای در خاورمیانه باشد اما کشتار غیرنظامیان فلسطینی در مرز غزه با این خشونت گسترده حتی فراتر از بدترین پیش‌بینی‌ها بود. رسانه‌ها، از یک روز قبل از انتقال سفارت آمریکا، توجه ویژه‌ای به این موضوع و همینطور اعتراض‌هایی که از هفته‌ها قبل در غزه برنامه‌ریزی شده بود از خود نشان دادند و همزمان با جشنی که آمریکایی‌ها با وجود مخالفت جامعه جهانی در بیت‌المقدس به راه انداخته بودند، کشتار فلسطینی‌ها را هم پوشش دادند. الجزیره، یکی از رسانه‌های جریان اصلی دنیا که مواضعی نزدیک به فلسطینی‌ها و مسلمانان دارد، در پوشش لحظه‌ای این رویداد، ‌به‌خصوص بخش کشتار غیرنظامیان در غزه، فعالیت‌های چشمگیری داشت و با عکس‌ها و گزارش‌های خود از غزه، تصویری زنده و بدون فیلتر از این اتفاقات به دنیا نشان داد. دیگر رسانه‌ها هم در گزارش‌های لحظه به لحظه خود که تا همین دیروز ادامه داشت، این رویدادهای غزه را پوشش دادند. حساسیت‌ها به این رویدادها چنان بالا بود که هرگونه رفتار غیرحرفه‌ای از سوی رسانه‌ها، بازتاب زیادی در فضای مجازی پیدا می‌کرد. یکی از این نمونه‌ها، تیتر نادرست و غیرحرفه‌ای نیویورک‌تایمز درباره شهیدشدن فلسطینی‌ها، بازتاب زیادی در میان کاربران توییتر داشت. نیویورک‌تایمز، در تیتر خبر کشته شدن ده‌ها فلسطینی توسط ارتش اسرائیل، به جای «کشته‌شدند» از فعل «مردند» استفاده کرد که با واکنش‌های تند کاربران مواجه شد. این روزنامه آمریکایی البته در همین شب، یادداشتی منتشر و در آن، این سؤال را مطرح کرد که چرا یک نسل از آمریکایی‌ها باید شاهد روابط ویژه آمریکا با یک رژیم آپارتاید باشند و این رژیم را دوست نزدیک خود بدانند؟ در این گزارش، اینطور آمده که پشتیبانی بی‌قید و شرط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از اسرائیل، این رژیم را در موقعیتی قرار می‌دهد تا فلسطینی‌های بیشتری را بکشد و خانه‌های بیشتری را ویران کند.



وقتی هآرتص هم  از ارتش اسرائیل انتقاد می‌کند

این تنها یکی از ده‌ها گزارش و یادداشتی است که این روزها علیه اقدام آمریکا و خشونت رژیم اسرائیل نوشته می‌شود. رفتار ارتش رژیم اسرائیل در مرز غزه، چنان غیرانسانی بوده است که دیروز، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در سرمقاله خود با تیتر«به این حمام خون پایان دهید» به‌شدت از این رفتار انتقاد کرد. در بخشی از این سرمقاله آمده است: سلاح‌های مرگبار، جوانانی را که چیزی برای از دست‌دادن ندارند به عقب نخواهد راند.... ارتش اسرائیل حق ندارد برای مقابله با کسانی که می‌خواهند از مرز رد شوند، ‌هر کاری دوست دارد انجام دهد.



مریم برغوثی
(فعال فلسطینی، در واکنش به گزارش نیویورک تایمز درباره «مردن» فلسطینی‌ها در غزه)
رسانه‌ها ما را برای دومین بار می‌کشند. ما به‌خاطر یک دلیل طبیعی «نمی‌میریم»، ما به‌صورت فیزیکی مورد حمله قرار می‌گیریم، ‌کشته می‌شویم و تک‌تیرانداز‌های اسرائیلی به ما شلیک می‌کنند. به اندازه کافی شجاع باشید و اینطور گزارش کنید، با هر تعریفی (که درنظر بگیرید)، ما کشته می‌شویم.

جان برنن
(رئیس سابق سیا)
مرگ (مردم در غزه) ناشی از بی‌توجهی کامل آقایان ترامپ و نتانیاهو به حقوق و سرزمین مادری فلسطینی‌هاست. با انتقال سفارت به بیت‌المقدس، ترامپ سیاسی‌کاری کرد و نقش صلحبانی آمریکا را نابود کرد. نسل‌های جدید در اسرائیل/فلسطین باید بنیادگرایان را منزوی کنند و راهی به صلح پیدا کنند.

برنی سندرز 
(سناتور آمریکایی)
بیش از 50کشته و 2هزار مجروح، امروز در غزه؛ ‌علاوه بر 41کشته و بیش از 9هزار مجروح در 3هفته گذشته. این میزان تلفات غم‌انگیز است. خشونت حماس، شلیک اسرائیلی‌ها به معترضان غیرمسلح را توجیه نمی‌کند.

جرمی کوربین
(رهبر حزب کارگر انگلیس)
کشته شدن ده‌ها معترض بدون سلاح و مجروح کردن افراد زیاد دیگری توسط نیروهای اسرائیلی در غزه، در روزی که سفارتخانه‌اش را به بیت‌المقدس منتقل کرد، به‌شدت هتک حرمت است و علاوه بر محکومیت جهانی، نیازمند اقدام است.

آساف رانل 
(دبیر اخبار خارجی هاآرتص)
از شروع راهپیمایی بزرگ بازگشت (توسط فلسطینی‌ها)، ارتش اسرائیل 14نفر را زیر سن قانونی کشته است. جوان‌ترین آنها یک کودک 8‌ماهه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید