• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164119
+
-

تلاش کشور آذربایجان برای ثبت جهانی پل خداآفرین

وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در دیدار با عزت‌الله ضرغامی از تلاش برای ثبت جهانی «پل خداآفرین» در یونسکو خبر داد. این پل در منطقه صفرمرزی 2کشور و روی رود ارس ساخته شده و مالکیت آن بین ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. به‌گزارش وزارت میراث فرهنگی، آنار کریم‌اف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در دیداری که با عزت‌‌الله ضرغامی، ‌وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشت، از پل خداآفرین به‌عنوان پل دوستی نام برد و گفت: این پل مهم‌ترین مسیر اتصال راه ابریشم بین شرق و غرب بوده و در تلاش برای ثبت جهانی در یونسکو هستیم. برای ثبت این پل یک یادداشت تفاهم تهیه شده و برای شما ارسال کرده‌ایم که امیدوارم در سفر به باکو امضا شود.
پل خداآفرین که قرار است اینک از سوی جمهوری آذربایجان در یونسکو ثبت شود، با مالکیتی مشترک در خاک 2کشور قرار دارد؛ بخشی از این پل در خاک ایران و در شهرستان خداآفرین استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و بخشی دیگر در آن سوی مرز در خاک جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.
در واقع، روی رود ارس 2پل خداآفرین وجود دارد که تقریبا یک‌سوم پل قدیمی‌تر در سال۱۸۲۸ میلادی پس از عهدنامه ترکمنچای از قسمت متصل به 2ساحل منفجر شد که به مرور زمان این خرابی‌ها بیشتر شد و اکنون نیز در خطر نابودی کامل قرار گرفته است. پل دوم هم که حدود ۱۰۰متر پایین‌تر از پل اول قرار گرفته و قدمت کمتری برای آن تخمین زده‌اند، نیز اگرچه در ظاهر سالم است، اما به مرمت نیاز دارد. این پل‌ها، گذرگاهی بسیار مهم و راهبردی میان منطقه آذربایجان و قفقاز بوده است. هر دو پل-آن بخشی که در خاک و مالکیت ایران است-سال۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تیرماه امسال که دیداری از پل‌های خداآفرین داشت تأکید کرده بود: مرمت و حفاظت از پل‌های تاریخی خداآفرین، هدفی مشترک بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان است. جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی پل خداآفرین، هرچند ظاهرا در قالب پرونده‌ای مشترک با ایران، درحالی زودتر پیشقدم شده است که درست یک‌سال پیش، وزیر پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پیگیری برای ثبت مشترک آن با جمهوری آذربایجان را در دستور کار قرار داده بود. علی‌اصغر مونسان خردادماه۱۴۰۰ در بازدیدی که از این پل‌ها داشت، با اشاره به اینکه مرمت و ثبت جهانی پل‌های تاریخی خداآفرین به‌صورت مشترک با جمهوری آذربایجان، توسط این وزارت پیگیری خواهد شد، گفته بود: با توجه به اینکه این پل‌های تاریخی با جمهوری آذربایجان مشترک است، لذا رایزنی با همتای آذربایجانی را در دستورکار قرار خواهیم داد تا علاوه‌بر اقدام به مرمت و ثبت جهانی مشترک پل‌های تاریخی خداآفرین، دیپلماسی گردشگری 2کشور را توسعه دهیم. عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی در دیدارِ آنار کریم‌اف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان که سه‌شنبه۳۱خردادماه۱۴۰۱ انجام شد، نیز به اهمیت پل خداآفرین در روابط بین 2کشور نیز اشاره کرد، اما فقط گفت: این پل که در مرز 2کشور قرار دارد، نمادی از ایجاد پل دوستی بین ایران و آذربایجان ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید