• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164101
+
-

تایسون فیوری، قهرمان بوکس سنگین‌وزن جهان که از اعتیاد به ورزش برگشت

مشت‌زنی در رینگ زندگی

مشت‌زنی در رینگ زندگی

او در گذشته با مشکلاتی مانند دوپینگ، اعتیاد به الکل، اضافه وزن و افسردگی شدید دست به گریبان بوده است. مبتلا به بیماری اختلال روان «شخصیت دوقطبی» است، در برهه‌هایی از زندگی احساس پوچی، بی‌ارزشی و بیزاری از زندگی را داشته است. درباره چه‌کسی حرف می‌زنیم؟ تایسون فیوری، قهرمان بوکس جهان که 2بار عنوان قهرمانی سنگین‌وزن جهان را کسب کرده و کارنامه‌اش پر از افتخارات دست‌نیافتنی است. تایسون فیوری نمونه پررنگی از افرادی است که بارها از لب پرتگاه سقوط به مسیر اصلی بازگشته‌اند و توانایی خود را به اثبات رسانده‌اند. آشنایی با شخصیت و مسیر زندگی این قهرمان جهانی جالب است.

تولد یک قهرمان
تایسون لوک فیوری شش‌ماهه در سال‌1988 در حومه منچستر در انگلستان به دنیا آمد. فیوری در یک خانواده انگلیسی ایرلندی به دنیا آمد، به همین دلیل هم لقب او را «جیپسی کینگ» گذاشتند. فیوری هنگام تولد کمتر از 500گرم وزن داشت و پزشکان شانس زیادی برای زنده‌ماندن به والدین او ندادند. مادر او، امبر 14بار باردار شد، اما تنها 4فرزندش زنده ماندند. فیوری حالا 3برادر دارد. پدرش، جان فیوری، نام پسرش را به‌خاطر مایک تایسون، قهرمان سنگین‌وزن جهان که در آن زمان شکست‌ناپذیر بود، «تایسون» گذاشت. پدر این بوکسور درباره دلیل اینکه نام پسرش را تایسون گذاشته گفته است: از همان زمان که او را نگاه کردم، متوجه شدم می‌تواند قهرمان جهان شود و همه او را قهرمان صدا می‌زنند. فیوری در سن 10سالگی برای کمک به پدر و برادرانش که شغل بازسازی جاده‌ها و جمع‌آوری ضایعات را داشتند، مدرسه را رها کرد. برادرش شین گفته است که تایسون در بچگی «بسیار ساکت و خجالتی» بود، اما وقتی بزرگ‌تر شد این اخلاقش به سرعت تغییر کرد. شین فیوری می‌گوید: وقتی تایسون در 14سالگی بوکس را شروع کرد، در این زمینه اعتماد به نفس پیدا کرد زیرا بسیار خوب بود. او به یک باشگاه بوکس آماتور محلی پیوست و خیلی سریع ثابت کرد که دارای چیزی است که بعداً آن را استعداد طبیعی نامیدند.

نابغه بااستعداد
ورود تایسون به ورزش بوکس از همان ابتدا نوید تولد یک نابغه بااستعداد  را می‌داد. او نخستین حریف بوکس خود را به راحتی در کمتر از 3ثانیه شکست داد، چرا که حریف وقتی دید فیوری چقدر بزرگ و قوی‌هیکل است، فرار کرد! نخستین باری که تایسون برای به چالش‌کشیدن پدرش یک جفت دستکش پوشید، با یک ضربه دنده‌های پدرش را شکست. او فقط 14سال داشت. خانواده فیوری سابقه طولانی در بوکس دارند. پدر او که بوکسوری حرفه‌ای بود، تا سال2011 تایسون را آموزش داد. تایسون در طول دوران آماتوری خود چندین بار نماینده ایرلند و بریتانیا شد. او مهارت‌های خود را در باشگاه بوکس خانواده مقدس بلفاست تقویت و در نهایت بوکس حرفه‌ای خود را از 20سالگی شروع کرد. او سال 2008در نخستین بازی خود در مقابل بلا گیونگیوسی از مجارستان بازی کرد و در دور اول پیروز شد. 7‌ماه بعد بار دیگر مبارزه کرد و در همه مسابقات خود پیروز شد.

بازگشت از پرتگاه
تایسون فیوری در سال‌2016دچار حس و حالی شد که به‌گفته خودش به اندازه رنگ کفش‌اش سیاه بود. او با فراری خود با سرعت‌۲۶۰ کیلومتر در ساعت راند و قصدش این بود که از بالای پل منچستر خود را به پایین بیندازد. او در کتابش می‌نویسد: «موتور فراری می‌غرید. این آخرین صدایی بود که می‌شنیدم. در عرض چند ثانیه مغزم از تمام صداها خالی شد. ناگهان یک صدا شنیدم که در ذهنم می‌گفت: بس است! به فکر بچه‌هایت باش. من هم از پل عبور کردم.» کمتر از یک سال بعد بود که او تصمیم گرفت زندگی‌اش را تغییر دهد. او از زمانی که به افسردگی‌اش غلبه کرده، توانست به شخصیت غیرواقعی که از خودش ساخته بود غلبه کند و حالا دیگر علاقه زیادی به کسب شهرت ندارد. او در کتابش نوشته: «راستش را بگویم، تنها بخشی از زندگی قهرمانی که از آن لذت می‌برم رفتن به باشگاه بدنسازی است. این من را شاد می‌کند. هر کار دیگری که انجام می‌دهم را از سر اجبار انجام می‌دهم.»

سلام دوباره به زندگی
در هالووین‌2017تایسون در اتاق خواب خود نشست و گریه کرد؛ «با خودم فکر کردم، زندگی من به چه نتیجه‌ای رسیده است؟ من از قهرمانی سنگین وزن جهان به یک چاق بی‌مصرف تبدیل شده‌ام و اعتیاد دارم. فقط باید عوض شوم. روز بعد لباس ورزشی‌ام را پوشیدم و شروع به دویدن کردم و هرگز به عقب نگاه نکردم. پس از آن، به زانو درآمدم و از خدا کمک خواستم. بنابراین من باید از افراد مختلف تشکر کنم. من این کار را به تنهایی انجام ندادم، این هرگز یک کار تنهایی نبود.» در سال‌2018فیوری یک چرخش قابل توجه را انجام داد، تمیز شد و به رینگ بازگشت. او چندین کیلو وزن کم کرد، کوکایین را ترک کرد و یک قرارداد تلویزیونی 103میلیون دلاری امضا کرد. او همچنین در 2مبارزه پیروز شد. فیوری همچنین سفیر سلامت روان شد. او به‌دلیل صحبت آشکار در مورد افسردگی و مشکلات روانی خود مورد تحسین قرار گرفت. فیوری بخش زیادی از بهبود سلامت روان خود را به پاریس نسبت داد که در تاریک‌ترین لحظاتش در آنجا بود. اکنون برای پنج فرزندش «پدر تمام وقت» است. در دسامبر 2019فیوری 12راند با قهرمان سنگین وزن جهان دیونتای وایلدر رقابت کرد. این مبارزه با تساوی جنجالی به پایان رسید و یک مسابقه برگشت برگزار شد. او در بازی برگشت حریفش را شکست داد.

تجربه‌های یک قهرمان
مسیر پر فراز و فرود زندگی تایسون فیوری برای بسیاری از علاقه‌مندان به او الهام‌بخش است. دارایی خالص فیوری حدود‌30میلیون دلار تخمین زده می‌شود. او مجموعه‌ای از خودروهای لوکس، ازجمله رولزرویس فانتوم شخصی شده به ارزش حدود 450هزار دلار و فراری دارد. فیوری در سال‌2019زندگینامه خود را با عنوان «پشت نقاب» منتشر کرد که در آن تا حدی به شخصیت عمومی جنجالی خود پرداخت. فیوری نوشت که پشیمان است که در برخی مواقع اینگونه رفتار کرده است. او موقع خداحافظی از دنیای حرفه‌ای ورزش گفته است: «چه زمانی دیگر بس است؟ من خوشحالم. سالم هستم. هنوز مغزم کار می‌کند. هنوز می‌توانم صحبت کنم. یک همسر زیبا دارم. 6بچه دارم. کمربندهای بی‌شماری دارم. پول زیادی دارم. موفقیت، شهرت، شکوه دارم. دیگر برای چه کاری باید باقی بمانم؟»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید