• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164065
+
-

سنت غلط را ادامه ندهید

چهره روز
سنت غلط را ادامه ندهید

علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند، گفت: این تصمیم طی سال‌های گذشته و در دولت قبل گرفته شده است و اطلاعات مرکز آمار ایران در بحث تورم به عموم اعلام می‌شود.
این گفته نشان می‌دهد دولت سیزدهم هم تمایل دارد تا سنت و رویه غلط دولت پیشین در کتمان نرخ تورم را ادامه دهد؛ حال آنکه مقامات ارشد دولتی در اظهارنظر خود همواره به نرخ تورم محاسبه شده، اما اعلام نشده بانک مرکزی استناد می‌کنند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که نرخ تورم مرکز آمار برای مردم و نرخ تورم بانک مرکزی برای مسئولان محاسبه می‌شود، اما نکته اینجاست که بانک مرکزی مسئولیت کنترل نرخ تورم را دارد. با این حساب وقتی سیاستگذار پولی اجازه انتشار نرخ تورم را ندارد و خودش هم مایل به اعلام نرخ تورم هدف‌گذاری شده نیست، چگونه انتظار می‌رود که چشم‌انداز اقتصادی کشور ثبات را تجربه کند؟
در جهان امروز که همه بانک‌های مرکزی هم نرخ تورم را اعلام و هم در کنترل آن دست‌شان باز است، در تنگنا قرار دادن بانک مرکزی و محدود کردن اختیارات آن نه شایسته است و نه قابل دفاع. فراموش نکنیم بانک مرکزی از این بابت مسئولیت کنترل نرخ تورم را بر عهده دارد که نباید اجازه دهد دولت‌ها با خطاهای خود سفره مردم را کوچک‌تر کنند. تورم یک پدیده پولی است و راه آن هم از مسیر اعمال سیاست‌های صحیح پولی می‌گذرد.
از این جهت علی صالح‌آبادی می‌تواند دست‌کم مجوز انتشار گزارش نرخ تورم را بگیرد و مصوبه شورای‌عالی آمار در دولت پیشین را ابطال سازد. افزون بر این، اعتماد به مؤثر بودن سیاست‌های پولی وقتی بیشتر می‌شود که سیاستگذار اختیارات کافی و استقلال لازم برای به‌کار گرفتن ابزارهای پولی را داشته باشد و از این جهت انفعال پولی بزرگ‌ترین اشتباه است. کافی است که نگاهی به تلاش بانک‌های مرکزی دنیا در جنگ با تورم بیندازیم و طرحی نو دراندازیم تا اجازه قد کشیدن نرخ تورم را ندهیم. پس نقطه شروع این است که 2نرخ رسما اعلام شود؛ هم نرخ تورم و هم نرخ تورم هدف. لطفا به سنت غلط دولت پیشین پایان دهید.

این خبر را به اشتراک بگذارید