• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16392
+
-

جهانگیری: برجام مبنای تسویه حساب جناحی نشود

آزرده از تخریب‌

نوبخت: نمی‌توانیم هم با دشمنان برخورد کنیم وهم مراقب دوستان باشیم تا از پشت خنجر نزنند

دولت
آزرده از تخریب‌

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با توصیه همه جناح‌ها و نهادها به انسجام، وحدت و همصدایی در داخل برای عبور از شرایط فعلی گفته است: برجام نباید مبنای تسویه حساب‌های جناحی و سیاسی و به شعار این جناح یا آن جناح تبدیل شود. احتمالا این انتقاد جهانگیری واکنش به بیانیه‌ای است که 3روز پیش ابتدا با عنوان «بیانیه خبرگان» درباره برجام منتشر شد و سپس به‌عنوان «بیانیه رئیس مجلس خبرگان» تغییر عنوان داد. در این بیانیه از رئیس‌جمهور خواسته شده بود از مردم به‌خاطر امضای برجام عذرخواهی کند. بیانیه‌ای که دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت را هم به واکنش واداشت و این دبیرخانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «عده‌ای در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور آمریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج آمریکا از برجام. مدیریت مسئولانه کشور، عرصه تناقض گویی نیست بلکه نیازمند تصمیم قاطع و عمل شجاعانه است.»

این تنها واکنشی نبود که از طرف دولت در مواجهه با حملات داخلی گرفته شد. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم دیروز در نشست خبری خود گفت: مشکلات زیاد است و ما باید خود را برای هر شرایطی آماده کنیم و دیگر وقت نداریم که هم با دشمنان برخورد کنیم و هم به دوستان خود نگاه داشته باشیم که از پشت خنجر نزنند. وی اظهار کرد: اکنون وقت آن نیست که ذهن مسئولان دیپلماسی کشور را که درگیر سیاست‌های جهانی هستند با بیان این مطالب مشغول کرد. ما نباید جز به منافع ملی به چیز دیگری فکر کنیم.

به گزارش ایسنا، نوبخت در ادامه افزود: باید بررسی کنیم که آیا اساسا برجام برای اجرا شدن، تمامی مجاری حقوقی و قانونی خود را در داخل کشور طی کرده و آیا براساس اجماع داخلی به اجرا درآمده  و آیا اصلا برجام درست بوده است یا خیر؟ برجام تمام مراحل قانونی و حقوقی خود را در داخل کشور طی کرد؛ چه در مجلس و چه نکاتی که رهبری مطرح کردند نیز رعایت شد. برای ارزیابی از درستی اجرای برجام باید شرایط سال92را ببینیم. در سال92 ما در شرایطی بودیم که با یک اتهام واهی از سوی رژیم صهیونیستی کشور ما تحریم شد و حتی کشورهای دوست ایران نیز از ما دفاع نکردند.

از سوی دیگر مجید انصاری، معاون حقوقی و پارلمانی سابق رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با سایت جماران گفته است: فاصله بین دفتر آقای جنتی با دفتر آقای رئیس‌جمهور فکر می‌کنم کمتر از 100یا 200متر باشد و تلفن سیاسی هم دَم دستشان است و خیلی راحت می‌توانند نظرات خودشان را با آقای رئیس‌جمهور در میان بگذارند. صدور بیانیه نشان‌دهنده نوعی مقابله است و در شرایط فعلی مقابله با دولت یا تضعیف شخص آقای رئیس‌جمهور شرط عقل و انصاف نیست.

انصاری گفته است: به دوران مذاکرات برگشته‌ایم که همزمان با حضور آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ژنو و صحنه کارزار مبارزات دیپلماتیک، دلواپسان علیه آنها اعلامیه صادر می‌کردند و از تریبون‌ها می‌خواندند.

انتقاد جهانگیری از بزرگ‌نمایی مشکلات

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه توانمندی و قدرت جمهوری اسلامی ایران نسبت به شناختی که آمریکایی‌ها از این کشور دارند بسیار بالاتر است، از برخی اظهارات و بزرگ‌نمایی مشکلات در داخل کشور انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در داخل عادت کرده‌ایم که در مشکلات بزرگ‌نمایی و در بیان توانمندی‌ها کوچک‌نمایی کنیم. این در حالی است که ما کشوری هستیم که از گذشته کارخانه و صنعت می‌ساختیم؛ ما صنعت نفت داریم و امروز نیز این یک واقعیت است که در صنایع مختلف ازجمله نفت، گاز، سدسازی و ساخت نیروگاه دارای توانمندی‌های خوبی هستیم.

 وی با اشاره به آینده توافق برجام با توجه به خروج آمریکا از این توافق، اظهار کرد: درباره اینکه با اروپایی‌ها و سایرین درباره برجام به چه نتیجه‌ای برسیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و رئیس‌جمهور نیز بر آن تأکید کردند، ایران براساس روش خود راه را ادامه می‌دهد تا ملت بدانند مسئولان همه مسیرهایی که بتواند کم‌زحمت‌ترین راه را پیش‌روی آنها قرار دهد طی خواهند کرد.

جهانگیری با تأکید بر لزوم حمایت از دیپلمات‌های کشور در شرایط فعلی، افزود: کسانی که در خط مقدم قرار دارند باید مورد حمایت داخل کشور قرار بگیرند تا بتوانند به خوبی در مسیر طراحی شده خود حرکت کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش اروپایی‌ها برای حفظ برجام گفت: ابراز تمایل آنها برای ادامه برجام نه به‌خاطر ما بلکه به‌خاطر خود آنها و همچنین به‌دلیل این است که راه مهم گفت‌وگو در فضای بین‌المللی همچنان باز باشد. با وجود این در شرایط فعلی آمریکایی‌ها با پررویی می‌گویند که ایرانی‌ها مجددا مذاکره کنند تا به توافق دیگری دست یابیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید