• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163910
+
-

احتمال واگذاری سهام خودروسازان در آینده نزدیک

وزیر صنعت از نزدیک‌بودن زمان واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ خبر داد و تأکید کرد: امیدواریم در هفته آینده قیمت‌گذاری تمام اموال این شرکت‌‌های خودرو‌سازی‌ به‌پایان برسد تا بلافاصله واگذاری را آغاز کنیم. همزمان با این سخنان رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار واگذاری بلوک‌های بزرگ‌تری از سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ به‌صورت کنترلی شد.
به گزارش همشهری، ابتدای امسال سیدابراهیم رئیسی با حضور در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ خواستار عرضه سهام دولت در این دو شرکت شد. بر همین اساس هیأت واگذاری 5اردیبهشت امسال طرح واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ را تأیید کرد و مصوب شد معادل 5.72درصد و 17.31درصد از سهام متعلق به دولت به‌ترتیب در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری سال۱۴۰۱ قرار بگیرد.
آنطور که رئیس‌جمهوری در جریان دیدار از شرکت‌های خودرو‌سازی‌ تأکید کرده بود، این واگذاری باید برای اصلاح ساختار مدیریتی این شرکت‌ها انجام شود. به این معنا که پس از واگذاری، مدیریت و راهبری این شرکت‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد. حالا آنطور که وزیر صنعت می‌گوید واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ به‌زودی انجام می‌شود اما کارشناسان و همینطور سازمان خصوصی‌سازی‌ بر این باورند برای اینکه نظر رئیس‌جمهور به‌طور کامل تامین شود، باید بخش بزرگ‌تری از سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در قالب سهام کنترلی واگذار شود تا ساختار مدیریتی در این شرکت‌ها به‌درستی اصلاح شود.

واگذاری واقعی
بررسی‌ها نشان می‌‌دهد برای اینکه واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ مؤثر و واقعی باشد باید به غیر از آن میزان سهامی که دولت به‌صورت مستقیم در این شرکت‌ها در اختیار دارد، باید آن بخش از سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ که از طریق شرکت‌های فرعی در اختیار شرکت‌های مادر یا اصلی است و از آن با نام سهام تودلی یاد می‌شود نیز واگذار شود تا خریدار جدید بتواند کنترل و مدیریت شرکت را برعهده بگیرد و بتواند این دو شرکت را به‌درستی راهبری کند. در چنین شرایطی اما مصوبه هیأت واگذاری عمدتا ناظر بر واگذاری آن میزان از سهام دولت در این شرکت‌ها‌ست که دولت به‌طور مستقیم در اختیار دارد، درحالی‌که همین حالا شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایران خودرو و بازرگانی سپهر کیش ایرانیان هر کدام به‌ترتیب 10.87 و 10.33درصد و سرمایه‌گذاری سمند 3.16درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارند و مالکیت همه این شرکت‌ها در اختیار ایران‌خودرو‌ست. در واقع، هم‌اکنون سازمان گسترش مالکیت 13.84درصد و شرکت
ایران خودرو از طریق شرکت‌های فرعی مالکیت 24.36درصد از سهام خود را در اختیار دارند.
در شرکت سایپا نیز به غیر از آنکه دولت 17.3درصد از سهام این شرکت را به‌طور مستقیم در اختیار دارد، شرکت سایپا نیز نزدیک به 25درصد از سهام خود را از طریق شرکت‌های فرعی در اختیار دارد. بر همین اساس برای اینکه واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ موفق باشد، باید کلیه این سهام به‌صورت تجمیعی و در قالب یک بلوک واگذار شود تا سهامدار جدید بتواند کنترل و اداره شرکت را در اختیار بگیرد. در همین رابطه روز گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، نوشت: می‌توان سهام باقیمانده دولت و سهام تودلی شرکت‌های خودرو‌سازی‌ را با هم به‌صورت بلوک واحد عرضه کرد تا ارزندگی سهام این شرکت‌ها حفظ شود. حسین قربان‌زاده همچنین در نامه خود تأکید کرده است: سهام باقیمانده دولت در این دو شرکت بسیار ارزنده و طلایی است و به‌طور قطع، برای واگذاری آن به‌صورت بلوکی باید ارزش مدیریتی این سهام نیز ارزشگذاری و لحاظ شود که مطابق برآوردهای اولیه با محاسبه اضافه ارزش بلوکی سهام دولت قیمت پایه این بلوک‌ها بسیار بیشتر از قیمت‌های فعلی روی تابلو خواهد بود. به‌زعم کارشناسان، پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد نحوه واگذاری سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ یک پیشنهاد اصولی است و این موضوعی است که به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت نیز با آن موافق است.

چراغ سبز وزارت صنعت
همزمان با ارسال نامه رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی‌ به وزیر صنعت، روز گذشته رضا فاطمی امین نیز تلویحا نظرات رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ را تأیید و اعلام کرد: صحبت مردم درخصوص تعلق خودروسازان به دولت هم می‌تواند درست باشد و هم می‌توان گفت که اینطور نیست، اما برای از‌بین‌رفتن این شائبه از اسفند سال گذشته (۱۴۰۰) اقدامی انجام شد که براساس آن مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضاییه تمام اموال مربوط به ایران‌خودرو و سایپا را قیمت‌گذاری کردند و نزدیک به ۷۰۰ ابلاغ در سایپا و ۶۰۰ ابلاغ در ایران‌خودرو برای کارهای مختلف صادر شد.
وزیر صنعت تأکید کرد: امیدواریم در هفته آینده قیمت‌گذاری تمام اموال این دو شرکت به‌پایان برسد تا بلافاصله واگذاری را آغاز کنیم، به‌طوری‌که در مرحله نخست شرکت‌های پارس‌خودرو، موندرو، سایپا سیترون و ایران‌خودرو خراسان خواهند بود و سهام مدیریتی واگذار خواهد شد. در اصل به سمتی خواهیم رفت تا اصلاح ساختار مدیریتی در صنعت خودرو محقق شود.

مکث
بازگشایی نماد استقلال در فرابورس
رئیس سازمان خصوصی‌سازی از احتمال بازگشایی نماد باشگاه استقلال در فرابورس خبر داد و گفت: نماد استقلال به‌زودی در فرابورس باز می‌شود چرا‌که کارهای آن زودتر انجام شده است. صورت‌های مالی ۶ماهه از طرف سازمان حسابرسی انجام شده و فکر می‌کنم در هفته آینده نماد استقلال را در فرابورس ببینیم تا مردم بتوانند خرید و فروش کنند. حسین قربان‌زاده افزود: در مورد پرسپولیس نیز برخی از مستندات مالی باید بررسی می‌شد و این موضوع زمان‌بر است اما با طی این مراحل نماد پرسپولیس نیز در هفته‌های آینده در فرابورس باز خواهد شد.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: 359میلیارد تومان منابع مالی از طریق پذیره‌نویسی به باشگاه استقلال و 350میلیارد تومان به باشگاه پرسپولیس تزریق شد. مصارف این منابع باید توسط یک کمیته‌ای که به تأیید 2وزارتخانه اقتصاد و ورزش رسیده، استفاده شود. استفاده از این منابع حتما باید به‌ترتیبی مهیا شود که صرف سرمایه‌گذاری شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید