• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163892
+
-

تولد نخستین «گورخر ایرانی» در سال ۱۴۰۱

خبر روز
تولد نخستین «گورخر ایرانی» در سال ۱۴۰۱

نخستین نوزاد گونه در حال انقراض گورخر ایرانی در پارک ملی کویر متولد شد. این نخستین کره‌ای است که از مادری که پس از تکثیر در اسارت و سپس معرفی به طبیعت به دنیا آمده و زنده مانده است . با اضافه شدن یک نوزاد جدید تعداد گورخرهای ایرانی در پارک ملی کویر به 15رأس رسید. گورخر ایرانی گونه‌ای در معرض خطر انقراض است که جمعیت آن به‌دلیل شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه مورد تهدید قرار گرفته است.
پیش از این سازمان محیط‌زیست طرح‌های تکثیر گورخر ایرانی را در چندین استان اجرا کرده وموفق شده که در 3نقطه گورخر ایرانی را به طبیعت بازگرداند که پارک ملی کویر در استان سمنان ازجمله این نقاط است.
به گزارش عصر ایران، تاریخچه تکثیر در اسارت گورخر ایرانی در پارک ملی کویر به آبان سال ۹۷ برمی‌گردد. زمانی که ۱۰ گورخر از فنس ۷۰۰ هکتاری پارک ملی توران به پارک ملی کویر منتقل شدند اما 5 راس در مسیر به‌دلیل خطا در عملیات بیهوشی و ضربه به سر حیوان هنگام جابه‌جایی، تلف شدند. 5 گورخر سالم به مقصد رسیدند. برای جبران این وضع، 4 راس گورخر دیگر از یزد به پارک ملی کویر منتقل شد. همه اینها در فنسی در نزدیکی چشمه پیغمبر در پارک ملی کویر نگهداری می‌شدند.
در آن مقطع گورها چند زایمان موفق داشتند اما کره‌ها -به جز یکی که جان سالم به در برد- توسط گورهای نر کشته شدند. حالا تعداد گورخرها به ۱۰ راس رسیده بود که همه آنها ۱۵ کیلومتر جابه جا شده و به فنسی دیگر در نزدیکی پاسگاه سنگفرش در همان پارک ملی کویر منتقل شدند. در مدت زمان حضور در این فنس هم یک کره دیگر به جمع گله اضافه شد و تعداد آنها به ۱۱ راس رسید.
خطر مرگ کره‌ها توسط گورخرهای بزرگسال در فنس، رئیس پارک ملی کویر و مدیر حفاظت محیط‌زیست سمنان را مجاب کرد که هر چه سریع‌تر گورخرها را در طبیعت رهاسازی کنند. بنابراین در آبان ۹۸ ،5 گورخر ماده آبستن و یک گورخر نابالغ از فنس آزاد شدند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید