• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16389
+
-

برای اینکه بدانید شما جزو کدام‌یک از تیپ‌های شخصیتی هستید خواندن مطالب این صفحه را از دست ندهید

گاهی به تیپ‌ات نگاه کن

گاهی به تیپ‌ات نگاه کن


زهرا صالحی‌زاده/ خبرنگار
تئوری انیاگرام یا دانش تیپ‌شناسی در روانشناسی برای بسیاری از افراد و محققان جذاب است. در ایران هم با روش‌های ساده مانند تست‌زدن یا بررسی ویژگی‌های این تیپ‌ها، افراد مختلف می‌توانند خودشان را بیشتر بشناسند و ببینند در کدام‌یک از تیپ‌های شخصیتی تعریف می‌شوند. دیروز 4مورد از این تیپ‌های شخصیتی تئوری انیاگرام را به شما معرفی کردیم و امروز 5تیپ باقیمانده را هم معرفی می‌کنیم.




تندتر بروید

  افرادی بسیار خوشرو، خوش‌خو و خوش‌صحبت هستند. در جمع‌ها به سرعت شناخته می‌شوند. همیشه این تیپ را در شادی و لذت می‌بینید.

  خیلی خلاق‌اند و می‌توانند کارهای بسیار مختلف و متنوعی انجام بدهند. خیلی سریع رشد می‌کنند. خودشان را خوب با شرایط وفق می‌دهند.

  بسیار خوش‌بین هستند حتی در سخت‌ترین شرایط به قسمت خوب قضیه فکر می‌کنند.

  این افراد ممکن نیست در زندگی گیر بیفتند چون ذهن هوشمند و بازی دارند و همیشه دنبال راه‌های جدید می‌گردند.

  دائما در حال نقشه‌کشیدن و حال را تغییردادن هستند.

  این تیپ همراه‌های خوبی هستند برای دیگران به شرطی که دیگران آمادگی انجام کارهای مختلف را داشته باشند؛ یعنی کاری بکنند چون اینها دوست ندارند هیچ وقت حوصله‌شان سر برود.

  این افراد فوق‌العاده همکاریشان با جمع عالی است، مخصوصا اگر در آن کار لذتی ببینند با هر جمعی می‌توانند خودشان را وفق دهند و کمک کنند و کار را پیش ببرند.




بایستید

  بعضی از این افراد در کارهایشان پشتکار و استمرار ندارند. آنها اغلب یک عالمه پرونده نیمه‌باز و کار رها‌شده دارند چون همیشه می‌خواهند چندین برنامه را با هم جلو ببرند. مثلا اگر آدم با مطالعه‌ای باشند چندین کتاب دارند که همه را نصفه خوانده‌اند.

  این افراد اغلب ولخرجند و با ثبات کار نمی‌کنند و به همین علت معمولا از جنبه مالی در زندگی ضربه می‌خورند.

  یکی دیگر از نقاط ضعف این تیپ این است که بی‌خیالند و در شرایط بحرانی آنها را بسیار آرام می‌بینید.

  کسانی که همسرشان تیپ 7 است ممکن است از گلایه‌هایشان این باشد که ما فضای دونفره نداریم در سفرها و تفریح‌ها و... بلکه همیشه یک عالمه دوست و رفیق و خانواده دورمان را گرفته‌اند.



این افراد برای چه شغل‌هایی مناسب هستند؟

برای کارهای تیمی مناسبند. خیلی می‌توانند کار تیمی را خوب انجام دهند. می‌توانند لیدرهای محبوبی باشند.  در کار فردی ممکن است موفق باشند اما کمتر کار فردی انجام می‌دهند و بیشتر تمایل به کار گروهی دارند. افراد این تیپ در محیط‌های کارمندی خیلی کم دیده می‌شوند. تنوع‌طلب‌ها مدیران پروژه خوبی هستند؛ پروژه‌های سه‌ماهه، شش‌ماهه و...  .اینها پروژه را راه‌اندازی می‌کنند اما ادامه و استمرارش را باید به کس دیگری سپرد.





تندتر بروید

  این افراد هوش بسیار بالایی دارند و از سنشان جلوتر هستند و حتی می‌شود که گفت 3-2 سال زودتر می‌توانند تحصیل را شروع کنند و زودتر از بقیه تمام کنند.

  اگر یک مسئله را بخواهند واکاوی کنند به همه ابعادش دقت می‌کنند. در کارشان دقیق و جزئی‌نگرند.

  یکی از هنرهای این افراد منطبق‌کردن و تلفیق علوم مختلف با همدیگر است.

  کلا صبورند. به‌راحتی از کوره در نمی‌روند چون کنترل هیجاناتشان فوق‌العاده است. این تیپ خیلی ‌هنرمندانه می‌تواند هیجاناتش (خوشحالی، عصبانیت و...) را کنترل کند و بروز ندهد و از این موضوع لذت هم ببرد.

  در این الگو یاس دیده نمی‌شود و منطق بیشتر حکمفرماست. این تیپ غمگین نیست که چرا فلان مسئله نتیجه نداد. همیشه دنبال راه‌های بعدی است.



بایستید

  چون اهل ارتباط برقرار کردن نیستند، یکی از ترس‌هایشان این است که در میانسالی یا سن بالاتر کجا هستند؟ تنها می‌مانند؟ کسی با آنها می‌ماند؟ تنهایی چه بر سرشان می‌آورد و... .

  ممکن است دیگران را تا حدی نادان ببینند یا یک نگاه بالا به پایین داشته باشند. این افراد برای جامعه خیلی مفیدند اما اگر جامعه خیلی قدر اینها را نداند ممکن است به جامعه‌شان پشت پا بزنند.

  معمولا عمل‌گرایی در این افراد کم است.

  این تیپ چون درون‌گراست معمولا در مهمانی‌ها خیلی سرزنده و شاداب نیست یا در اجتماعات همه جا کنار خانواده یا همسر و... نیست. مخصوصا که زیاد دوست ندارد دیده شود. دوست دارد در حاشیه باشد. در حالت ناسالم، این تیپ حتی ممکن است خودش را در مقابل دیگران ایزوله کند چون میلی ندارد با دیگران ارتباط برقرار کند.

  این تیپ معمولا کند عمل می‌کند و تصمیم‌گیری برایش سخت است چون برای هر کاری می‌خواهد اول کلی مطالعه کند و بعد تصمیم بگیرد.



این افراد برای چه شغل‌هایی مناسب هستند؟

 این تیپ شخصیتی، معلمان و اساتید فوق‌العاده‌ای هستند. بسیار با سخاوت و حوصله آموزش می‌دهند. اصلا خسته نمی‌شوند حتی اگر برای چندمین‌بار شما از آنها بپرسید با سعه‌صدر، مجدد برای شما توضیح می‌دهند و از راه‌های مختلف می‌گویند که شما متوجه بشوید بدون هیچ ناراحتی. لذت می‌برند.



]]


تندتر بروید

  با هدف جلو می‌آیند. آدم‌های بسیار هدفمندی هستند. استراتژی من‌های بسیار قوی هستند.

  شم قوی در پیش‌بینی شرایط دارند و برنامه‌ریزی‌های خیلی خوب انجام می‌دهند.

  خیلی رئوف و مهربانند. خیلی میل دارند به دیگران کمک کنند.

  وقتی از اطرافیان این افراد می‌پرسی این افراد را چطور فردی می‌بینی؟ حتما می‌گویند این افراد با انرژی هستند و تمام تلاش‌شان را برای کار می‌گذارند و خستگی‌ناپذیرند.

  تبحر خاصی در پیاده‌کردن ایده‌ها دارند. برای همین مردم دوست دارند پشت سر اینها حرکت کنند. عموم مردم هدفمند و برنامه‌ریز نیستند. وقتی کسی پیدا بشود و بسیار هدفمند باشد و بعد ببینند این فرد هر بار هدفی را تعیین کرده و به آن رسیده، خیلی‌ها مشتاق می‌شوند بروند دور و برش.



بایستید

  یک آدم قدرت‌گرا وقتی با کسی تعاملی دارد، امتیازاتی را که به او می‌دهد در ذهن خودش می‌شمارد و به موقع به روی طرف می‌آورد.

  بعضی از افراد این تیپ می‌توانند خشن باشند.

  به‌طور کلی قدرت با احساس یک کم مسئله دارد. یک قدرت‌گرا فکر می‌کند داشتن احساس، ضعف است. اگر داشته باشد یک جایی باید تاوان ضعفش را بدهد پس سعی می‌کند احساسش را کنترل کند. مثل پادشاهان در طول تاریخ که اغلب احساسی نبودند و نمی‌گذاشتند وابستگی برایشان به‌وجود بیاید

  گاهی اوقات دیگران را تحریک می‌کنند تا طرف معترض بشود و با او وارد بازی شوند و چالش به‌وجود بیاورند.



این افراد برای چه شغل‌هایی مناسب هستند؟

 اینها رهبران خیلی خوبی هستند؛ همینطور کارآفرینان، تجار بزرگ و کارخانه‌دارهای خوب. این تیپ در کارهای مدیریتی اغلب در راس کارها قرار می‌گیرند. حتی اگر در سیستمی رئیس نباشند سعی می‌کنند خودشان را بالا بکشند. اینها زیردست نمی‌مانند.






تندتر بروید

  این تیپ شخصیتی بسیار وفادار است. اینها افراد خیلی منصفی هستند.

  اینها کاملا امانت‌دارند. خیلی کم پیش می‌آید افراد این تیپ از اصول اخلاقی رفتاری‌شان خطور کنند.

  این افراد هوش بالایی دارند و حس ششم‌شان بسیار قوی است. اینها به‌راحتی می‌توانند چیزهای مشکوک و رازآلود را کشف کنند، حتی کشف افکار طرف مقابل.

  یکی از توانمندی‌های مغزی این دسته این است که روی مسائل از زوایای بسیار مختلف تمرکز می‌کنند و چیزهایی از دل مسئله بیرون می‌کشند که هر کسی نمی‌تواند.



بایستید

  بعضی از این افراد آدم‌هایی هستند که قضاوت می‌کنند اما از قضاوت‌شدن خوش‌شان نمی‌آید و اذیت می‌شوند.

  تنوع را ممکن است دوست داشته باشند اما اگر قرار باشد ریسکی برایشان به‌وجود بیاورد و این تغییرات شرایط را به سمتی ببرد که اینها نتوانند به آن اعتماد کنند دیگر تنوع برایشان اهمیت ندارد.

  اغلب تصمیم‌گیری برایشان سخت است. البته بستگی به نوع تصمیم هم دارد اما تصمیم‌گیری قاعدتا برایشان سخت است چون هر تصمیمی می‌تواند پیامدهایی داشته باشد.

  کسی که امنیت برایش مهم است پاسخ‌دادن و مورد بازخواست قرار گرفتن برایش سخت است؛ پس یا مسئولیتی را قبول نمی‌کند یا زمانی که مطمئن است از پس مسئولیت برمی‌آید آن را قبول می‌کند و تازه زمانی که بداند کسی بعدا نمی‌آید توبیخش کند.

  در لایه‌های پایین سلامت ممکن است حالت‌های شکاکیت شدید و بددلی در این تیپ زیاد شود تا حدی که زندگی را برای خودشان و اطرافیانشان بسیار تلخ کند.

  در حالت‌های ناسالم خیلی ممکن است غر بزنند و اصلا با هر چیزی راضی نشوند؛ یعنی هر چه امکانات در اختیارشان قرار می‌دهید باز هم ناراضی هستند.



این افراد برای چه شغل‌هایی مناسب هستند؟

 صندوق‌داری، انبارداری، حسابداری و یا جاهایی که سیستم‌های امنیتی بسیار دقیق و عالی دارند، برای این تیپ مناسب است. به‌خاطر اینکه این شغل‌ها به یک حواس جمع و تیزبینی احتیاج دارد که این افراد دارند. آنها مو را از ماست می‌کشند، مخصوصا که نمی‌خواهند به کسی پاسخ بدهند. مدیران تیپ 6 رده بالا زیاد نیستند اما رده‌میانی زیاد هستند. این افراد در مدیریت‌های مالی و اداری که با دقت و نظم زیادی سر و کار دارد و امانت‌داری و نکته‌سنجی در آن خیلی اهمیت دارد موفقند. مثال نمونه اجتماعی این دسته، کسانی هستند که میل به‌کار کارمندی دارند چون کارهای کارمندی یا کارهای روتین برای آنها احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌آورد تا کارهایی که در آن ریسک خیلی زیاد است.





تندتر بروید

  خیلی روابط عمومی خوبی دارند. بسیار جذاب صحبت می‌کنند. با هیچ‌کس جنگی ندارند و همیشه با همه در حال صلح هستند.

  گوش شنوای خوبی دارند و همدلی و همدردی می‌کنند اما ممکن است اصلا راهکاری نداشته باشند برای حل یک موضوع.

  منصف هستند و با حداقل‌ها قانع می‌شوند.



بایستید

  این تیپ اغلب آدم‌های کم‌تحرک و آرامی هستند که این ممکن است منجر به تنبلی و کم‌کاری در آنها شود.

  همانطور که گفتیم افراد این تیپ معمولا نظر نمی‌دهند و گاهی که در موقعیت انتخاب قرار می‌گیرند اصلا انتخاب نمی‌کنند مثلا وقتی منوی غذا را جلویشان می‌گذارید می‌گویند هر چه همه می‌خورند! اصولا تصمیم‌گیری برای این افراد کمی سخت است. مخصوصا که زیاد زیر بار پذیرش یک مسئولیت نمی‌روند و با خراب کردن کارها، از قبول مسئولیت جدید شانه خالی می‌کنند.

  این تیپ خیلی اوقات خودش را در برابر حل مشکلات ناتوان می‌بیند. گرچه ممکن است واقعا ناتوان نباشد بلکه اعتماد به نفسش برای انجام آن کار پایین باشد.



این افراد برای چه شغل‌هایی مناسب هستند؟

اینها بیشتر برای بخش‌هایی نظیر خدمات به مشتری و امداد مناسبند چون این افراد خوب صحبت می‌کنند و در عین حال، ناراحت نمی‌شوند و می‌گویند همیشه حق با مشتری است و دل مشتری را به‌دست می‌آورند. اصولا کارهای مدیریتی به درد این افراد نمی‌خورد و با روحیه‌شان مناسب نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید