• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 30 خرداد 1401
کد مطلب : 163838
+
-

همسایه‌های خلیج‌فارس، رکورددار گرمای هوا در جهان

دمای هوا در برخی نقاط خاورمیانه طی روزهای آینده به 52 درجه خواهد رسید

رویداد
همسایه‌های خلیج‌فارس، رکورددار گرمای هوا در جهان

همزمان با آغاز موج گرمای شدید در اروپا و خاورمیانه، شهرهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در  روز گذشته، بالاترین دمای هوا در جهان طی سال‌جاری را به ثبت رساندند. به نوشته العربی الجدید، دمای هوا در امارات به 49.8درجه سانتی‌گراد رسیده و شهرهای مختلفی در عراق، کویت و عمان روز شنبه با ثبت دمای 49 تا 50.4درجه سانتی‌گراد به گرم ترین شهرهای جهان تبدیل شدند. بالاترین دما در این منطقه دمای 50.4درجه در شهر العماره عراق ثبت شد. پس از آن، شهرهای حسینیه در استان خوزستان و ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ایران با کمینه دمای 37.4درجه گرم‌ترین شهرهای جهان بوده‌اند. پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارند که دمای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در روزهای آینده به 51 یا 52درجه خواهد رسید.
اروپا هم چندین روز است که درگیر موج گرمای بی‌سابقه‌ای شده است. دمای هوا در روزهای اخیر در مناطقی از اروپا از 40درجه فراتر رفته است. روز شنبه اما دمای هوا در شهرهای «شیور» بلژیک به 35.2درجه و در «رمیش» لوکزامبورگ و «دوکسانی» جمهوری چک به بیش از 35درجه سانتی‌گراد رسیده است. موج گرما در روزهای اخیر در اسپانیا باعث آتش‌سوزی‌های وسیعی شده و آتش‌نشانان 5روز پیاپی است که با ده‌ها آتش‌سوزی همزمان در منطقه کاتالونیای این کشور دست و پنجه نرم می‌کنند.
اقلیم‌شناسان سال‌هاست که نسبت به تبعات مخرب فعالیت‌های صنعتی بشر بر سیاره زمین هشدار می‌دهند. فعالیت‌های صنعتی و حمل‌ونقل، حجم زیادی از دی‌اکسید‌کربن را در اتمسفر زمین آزاد می‌کند که در نتیجه آن دمای زمین به‌شدت افزایش یافته و مکانیسم‌های طبیعی آب و هوایی مختل می‌شوند. براساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، در صورتی که رهبران جهان اقدامی برای مهار انتشار دی‌اکسید کربن نکنند، آینده‌ای ترسناک در برابر منطقه خاورمیانه قرار خواهد داشت. خاورمیانه در آینده به منطقه‌ای خشک‌تر و گرم‌تر تبدیل خواهد شد و بیش از همیشه در معرض وقوع بلایای طبیعی خواهد گرفت. به این ترتیب بخش‌های وسیعی از این منطقه به مناطقی غیرقابل سکونت تبدیل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید