ریزش مخاطبان سینما در اکران۱۴۰۱ به مرحلهای رسیده که میشود گفت از مرزهای بحران هم عبور کردهایم و در یک قدمی فاجعه قرار داریم. ماموریت نجات گیشه این روزها دشوارتر از همیشه شده است. مقایسه گیشه روزهایی که طرح بلیت نیمبها اجرا میشود با روزهای دیگر نشاندهنده این نکته است که بلیت ۴۵هزار تومانی برای مخاطبان سینما، گران محسوب میشود. وقتی فروش فیلمها در اکران امسال را نسبت به گیشه سال گذشته که هنوز وضعیت کرونایی حکمفرما بود مقایسه میکنیم به این نتیجه میرسیم که گرانی بیشتر از کرونا مردم را از سینما گریزان کرده است. نکتهای که مدیر سینما آزادی هم بر آن تأکید کرده است.سجاد نوروزی در گفتوگو با مهر درباره اجرای آزمایشی طرح فروش بلیت با قیمت شناور در سینماهای حوزه هنری، توضیح داد: واقعیت این است که فعالان صنفی و نهادهای سیاستگذار باید بپذیرند که سازوکار اکران در سینماها و نحوه اقبال مخاطبان به آثار، دگرگون شده است. عاملی مانند کرونا شاید این دگرگونی را تسریع کرده باشد اما بهطور کلی در همه جای دنیا هم در حوزه تولید، هم در حوزه عرضه و هم در حوزه تبلیغات، مانند هر کسبوکار دیگری، سینما هم متحول شده است و سازوکارهای جدیدی را برای جذب مخاطب ایجاد کرده است. امروز اما باید با شرایط جدید تصمیمگیری کنیم. سناریوی خوشبینانه ما بازگشت به قبل از کرونا بود که بهطور کامل منتفی شد؛ سناریوی واقعبینانه ما افت اندک مخاطبان بود اما همین سناریو هم محقق نشد و حالا باید براساس سناریوی بدبینانه تصمیمگیری کنیم. سمفا هم امروز دیتاهای لازم برای مقایسه وضعیت مخاطبان با شرایط مشابه سال گذشته را در اختیار ما نمیگذارد. واقعیت این است که در خرداد۱۴۰۱ که کرونا نیست، نسبت به آذر۱۴۰۰ که کرونا بود، تعداد مخاطبان ما کمتر شده است! قطعا برای این شرایط باید فکری کنیم.
گرانی بلیت بیشتر از کرونا مردم را از سینما گریزان کرده است
در همینه زمینه :