• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163726
+
-

گرینویچ/ایلان، انتقاد و اخراج


کالیفرنیا: دست‌کم ۵ کارمند شرکت فضایی اسپیس‌ایکس پس از تهیه نامه‌ای سرگشاده در انتقاد از ایلان ماسک، بنیانگذار این شرکت اخراج شدند. پیش‌تر این افراد در نامه‌ای به مدیران اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک را مایه «مزاحمت، حواس‌پرتی و شرمساری» برای این شرکت خوانده بودند و از مقامات مسئول خواسته بودند به‌صورت علنی رفتار وی را محکوم کنند. در هفته‌های اخیر اقدام ایلان ماسک در خرید ۴۴ میلیارد دلاری شبکه اجتماعی توییتر بحث‌ها و حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشته و آقای ماسک به دفعات با انتشار توییت‌هایی جنجالی درباره شیوه انعقاد قرارداد و شرایط خرید اظهارنظر کرده است. به گزارش یورونیوز، نویسندگان نامه در متن خود آورده بودند که «اسپیس‌ایکس باید به سرعت و به صراحت، خود را از برند شخصی ایلان جدا کند.» در ادامه این نامه همچنین با اشاره به «رفتارهای غیرقابل‌قبول» ایلان ماسک، از مدیران شرکت خواسته شده بود تا با مسئولیت‌پذیری و اقدام به موقع، آقای ماسک را مهار کنند.


افزایش اختلال روانی در جهان

 نیویورک: سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش اختلال‌های روانی در جوامع به‌ویژه پس از همه‌گیری کرونا هشدار داد. این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش بهداشت روان خود، که گسترده‌ترین مطالعه طی دو دهه اخیر محسوب می‌شود، اعلام کرده است که حتی قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ نزدیک به یک میلیارد نفر در دنیا با یک اختلال روانی زندگی می‌کرده‌اند. در سال اول همه‌گیری میزان افسردگی و اضطراب در جوامع یک‌چهارم افزایش یافته است درحالی‌که سرمایه‌گذاری در این زمینه رشدی نداشته است. همچنین به‌طور متوسط فقط ۲ درصد از بودجه‌های ملی سلامت و کمتر از یک درصد از کل کمک‌های بهداشتی بین‌المللی صرف سلامت روان می‌شود.

هارمونی موسیقایی در اقیانوس 

ریودلاپلاتا: دو برادر با تبدیل تصاویر و رنگ‌های اقیانوس به موسیقی وجود این هارمونی را اثبات کردند. به گزارش ایندیپندنت، برادران واندرمولن این تبدیل تصویری به موسیقی را از منطقه ریودلاپلاتا (دهانه‌ای که از هم‌رسی رود اروگوئه و رود پارانا در جنوب شرقی خط ساحلی آمریکای جنوبی به‌وجود می‌آید) آغاز کردند. آنها  پیشنهاد کردند که با استفاده از یک نرم‌افزار رابط برنامه‌نویسی، داده‌های تصاویر ماهواره‌ای از منطقه را به نت‌های موسیقی ترجمه کنند و از دل آنها یک سمفونی باشکوه بیرون بکشند و این ایده عملی شد. نکته جالب این است که داده‌ها درست مانند تصاویر ثبت شده از اقیانوس، وقتی به موسیقی تبدیل می‌شدند، دارای هارمونی بودند. هدف دیگر این ابداع هنری این بود که برخی تصاویر مقایسه‌ای بین سال‌های مختلف و تنالیته‌های متفاوت آن که به تولید موسیقی متفاوتی می‌انجامید بهانه‌ای  برای اشاره به تغییرات اقلیمی باشد. مطالعه رنگ اقیانوس‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از «فیتوپلانکتون» و تأثیر آنها بر سیستم زمین به‌دست آورند؛ ماموریتی که به‌عهده آزمایشگاه اکولوژی اقیانوس موسوم به گدارد بود و نتایج آن هم در رسانه‌های خارجی منتشر شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید