• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163719
+
-

10ماه خدمت بی‌وقفه دولت سیزدهم

دیروز 28خردادماه، 365روز از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد؛ سال گذشته در این روز بود که ملت ایران با حضور حدود 30میلیونی خود در انتخابات، سیدابراهیم رئیسی را برای سکانداری قوه مجریه کشور و به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب کردند. در ادامه نگاهی به برخی اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در 10ماه فعالیت آن می‌پردازیم.

اداره کشور با نظر کارشناسی 
رئیسی قبل از انتخابات اعلام کرده بود که در دولت وی جناحی عمل کردن، حزب‌گرایی سیاسی و بگومگوهای سیاسی جایی ندارد و با عزم ملی سراغ حل مشکلات و گره‌گشایی از مسائل مردم می‌رود. به باور ناظران سیاسی کشور در دولت قبل دچار نوعی شکاف سیاسی شده بود و نقدناپذیری و عدم‌استقبال از نقدهای سازنده توسط دولت سابق از علل این پدیده شناخته می‌شود.با روی‌کار آمدن رئیسی از افرادی که شاید نسبت سیاسی‌ای هم با او نداشتند استفاده کرد و برنامه گرفت؛ حدود 10روز بعد از انتخابات و قبل از استقرار دولت سیزدهم، رئیسی در اقدامی با نامزدهای انتخاباتی جلسه 2 ساعته‌ای برگزار کرد و اعضا نیز راه‌حل‌ها و راهکارهای خود برای حل مشکلات را با رئیس‌جمهور منتخب در میان گذاشته و اعلام همکاری کردند.
رئیس‌جمهور از نامزدهای انتخاباتی خواسته بود که با دولت برای پیشبر‌د اهداف انقلاب و حل مشکلات همکاری داشته باشند و محسن رضایی را به‌عنوان معاون اقتصادی خود منصوب کرد و قاضی‌زاده هاشمی نیز به بنیاد شهید و امور ایثارگران رفت.از دیگر نکات قابل توجه و اقدامات رئیسی این بود که مخاطب خود را فراتر از دایره رأی‌دهندگان قرار داد و حتی به کسانی که به‌هردلیلی رأی هم ندادند پرداخته و گفت بنده به‌عنوان رئیس‌جمهور خود را خادم همه جمهور و ملت ایران می‌دانم، چه کسانی که به من و یا دیگر نامزدها رأی داده و یا کسانی‌که به هر علتی رأی ندادند.

کارنامه موفق دولت در مهار کرونا
از نخستین شعارهای رئیس‌جمهور در مناظرات انتخاباتی مسئله مقابله با کرونا و واکسیناسیون عمومی بود؛ براساس آمار(در اواخر کار دولت سابق) روزانه حدود 700خانواده داغدار می‌شدند و واکسنی برای تزریق به‌دست عموم مردم نرسیده بود اما با روی‌کار آمدن دولت جدید، از ماه‌های نخستین دولت سیزدهم سیل واکسیناسیون شکل گرفت و تا به امروز بیش از 150میلیون دوز واکسن وارد و همچنین تولید شده است. این درحالی است که در روزهای گذشته آمار کرونا به صفر رسید و هم‌اکنون نیز تعداد جان باختگان کمتر از انگشتان 2دست می‌شود.

تعامل با رسانه‌ها و گفت‌وگو با مردم
رئیسی پیش از انتخابات با مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های اصلاح‌طلب دیدار و گفت‌وگو کرد و این کار بعد از انتخابات هم ادامه داشت؛ و دیدار رمضانی رئیس‌جمهور با رسانه‌ها در فروردین‌ماه امسال برگزار شد و مدیران رسانه‌ها که از طیف‌های مختلف دعوت شده بودند بی‌پرده مباحث خود را با رئیس دولت در میان گذاشتند. از دیگر ابعاد توجه دولت به رسانه‌ها می‌توان به گفت‌وگوهای تلویزیونی رئیسی اشاره کرد(البته جدای از سفرهای استانی و حضور بی‌واسطه بین اقشار و طیف‌های مختلف مردم که مستمرا انجام می‌گیرد). رئیسی تاکنون حدوداً هر 50روز یک‌بار در تلویزیون حاضر شده و مستقیما با مردم سخن گفته است. آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی وی 21اردیبهشت‌ماه و در جریان اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها بود که شخصا در این‌باره با مردم سخن گفت و مسئله را با جامعه در میان گذاشت.

سفرهای استانی و ‌جمعه‌های دولت هم برای مردم
به‌گفته ناظران سیاسی و کارشناسان، از نقاط قوت دولت سیزدهم انجام سفرهای استانی و سرکشی به اقصی‌نقاط کشور است که از اولین‌روزهای آغاز به‌کار دولت انجام گرفته و ادامه دارد. البته این موضوع مورد هجمه برخی قرار گرفته و اینگونه مطرح می‌شود که گویا این حجم از سفرهای استانی و سرکشی به مردم، کارشناسی نیست و جلوه رسانه‌ای دارد.مسئولان دولتی نیز فرایند این سفرها را منتشر کرده‌اند که پیش از انجام، با مسئولان محلی، نمایندگان مجلس و نخبگان هر منطقه جلسه‌ برگزار شده و کار کارشناسی انجام می‌گیرد و مسئله‌شناسی و اولویت‌شناسی می‌شود. پیگیری مصوبات نیز قبل از پایان سفر آغار شده و تا به سرانجام رسیدن مصوبه، دنبال خواهد شد. مدیران دولتی نیز گفته‌اند که همت خود را برای به نتیجه‌رساندن طرح‌های نیمه‌تمام گذاشته و کلنگ‌زنی نمی‌کنند.کارشناسان معتقدند حضور و گفت‌وگوی بی‌واسطه بین مردم و آن‌هم در نقاط مختلف کشور از شهری و روستایی و مناطق محروم موج جدیدی از اقبال عمومی و ترمیم سرمایه اجتماعی مردم را دربرداشته است.

حضور در میدان و سرعت عمل در اجرای برنامه‌ها
در این بخش از گزارش به برخی اقدامات و حضور میدانی رئیس‌جمهور می‌پردازیم؛ آقای رئیسی پس از زلزله در اندیکای خوزستان صبح جمعه 7آبان 1400بدون اطلاع قبلی و سرزده خود را به منطقه رساند و ضمن بازدید از محل و گفت‌وگو با مردم دستورهایی برای رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان صادر کرد. رئیسی همچنین در روزهای آغازین اجرای طرح مردمی‌سازی اقتصاد، صبح جمعه 23اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به میدان بهمن تهران رفت و با مردم به گفت‌وگو پرداخت و همچنین بعد از بازدید از یکی از شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شخصا در جلسه ستاد تنظیم بازار حاضر شد.ضمنا پس از فاجعه ریزش ساختمان متروپل در آبادان و جان‌باختن حدود 40نفر از هموطنان‌مان، مسئولان دولتی از ساعات ابتدایی وارد میدان شده و مدیریت عملیات را به‌دست گرفتند. احمد وحیدی، وزیر کشور 6روز در محل حادثه حضور یافت و بحران را مدیریت می‌کرد که مورد تمجید و تحسین رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت. به علاوه رئیس‌جمهور که از نخستین ساعات وقوع حادثه دستوراتی را صادر کرده بود، صبح جمعه 13خرداد به محل حادثه متروپل رفت و ضمن بازدید، با خانواده‌های جان‌باختگان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور همچنین در جلسه شورای اداری استان، مجددا دستور پیگیری مسئله را تا پایان صادر کرد.همچنین در روز جمعه 27خرداد سال‌جاری و در سالروز تشکیل جهاد سازندگی جمعی از فعالان و مدیران گروه‌های جهادی با حضور در حسینیه جماران با سیدابراهیم رئیسی دیدار کردند و رئیس‌جمهور حمایت دولت از اقدامات و گروه‌های جهادی را اعلام کرد./ تسنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید