• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163717
+
-

ایران برای جلوگیری از تهدیدات آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه غرب آسیا ناگزیر بر توسعه صنعت نظامی بومی است

دکترین «کاربست استراتژی تهاجمی با اثرات بالا»‌

یادداشت
دکترین «کاربست استراتژی تهاجمی با اثرات بالا»‌

باقر عبدالرضایی، کارشناس سیاسی

 اندیشمندان جغرافیای سیاسی تعاریف متعددی از واژه استراتژی  ارائه کرده‌اند، که وجه مشترک همه آنها طرح‌هایی است که به موجب آن افراد یا سازمان‌ها در سطوح مختلف به اهداف خود دست پیدا می‌کنند. استراتژی در دستیابی به منابع خاص تمرکز دارد و برای رسیدن به موفقیت مستلزم تخصیص منابع است. مطالعه عوامل استراتژیک محیط جغرافیایی منطقه‌­ای و جهانی روی تصمیم‌گیری‌های سیاسی حکومت و اثرگذاری‌های متقابل کشورها در ابعاد منطقه‌ای و جهانی و سیاست‌های قدرتی است. 
 در همین حال جمهوری اسلامی ایران براساس تحلیل تهدیدات و فرصت‌های پیش رو درصدد تامین اهداف امنیت ملی خود در منطقه غرب آسیا در یک برآورد کلی ارکان چهارگانه‌ای را مدنظر قرار داده است که استراتژی «تهاجمی با اثرات گسترده» مرکز ثقل آن محسوب می‌شود. شالوده‌های اساسی این رویکرد در تقابل با سیاست‌های اعلامی و اعمالی حریف و نیز پاسخی قاطع در واکنش به عملیات روانی دشمن به‌ویژه رژیم تبهکار صهیونیستی قلمداد می‌‌شود. تأکید بر قانونمندی در روابط بین‌المللی و منطقه‌ای با لحاظ حفظ عزت و مصلحت و تجهیز نظام دفاعی کشور و برآوردهای مستمر اطلاعاتی از جهت‌گیری‌های حریف به‌منظور تداوم ثبات و انسجام داخلی و حفاظت از گستره سرزمینی و حاکمیت است. شق سوم این تحلیل حاکی از مبهم‌سازی‌ توانایی خود برای ممانعت از تهاجم و عدم‌ایجاد انگیزه در تقابل عملیاتی است. سرانجام اینکه تلاش برای تقویت جبهه مقاومت و تعمیق نفوذ در جهت همگرایی و هم‌افزایی با مردمان مسلمان منطقه و نهادینه کردن سیاست پیش رونده و پیش برنده است.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تهدیدات آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه غرب آسیا ناگزیر بر توسعه صنعت نظامی بومی و ترمیم نقصان‌ها در احتمال به کار‌گیری قابلیت‌های متعارف نظامی و تولید تکنولوژی‌های استراتژیک و نیز همگرایی با کشورهای همسو در این حوزه است. این انگاره البته ریشه در اذهان تاریخی بلندمدت ایرانیان نیز دارد. 
ایران دارای قدمت تاریخی است که ناکارآمدی سلسله‌های پادشاهی به ویژه رژیم منحوس پهلوی مسبب عدم‌دستیابی به این جایگاه در گذشته شده است. اندیشمندان علوم سیاسی، تاسیس محور مقاومت و نگاه استراتژیک به کشورهای مسلمان و رشد تقاضا‌های سیاسی برای الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران و نیز شکاف و جدایی مردم منطقه با حکام وابسته به غرب و افزایش نقش ایران در منطقه و در تقابل با سیاست هژمونی آمریکا را در راستای کاربست «استراتژی تهاجمی با اثرات بالا» تحلیل می‌کنند.
الگوی «جهان اسلام» که در اندیشه مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای«مدظله‌العالی» و در مراحل تکوین تمدن اسلامی به آن اشاره شده است زایشگاه چنین استراتژی‌ها و مقوم آنهاست. از این منظر تکوین جامعه بین‌الملل اسلامی بر شالوده ارزش‌ها و منافع مشترک اسلامی و آگاهی از سرنوشت مشترک بنیان نهاده شده و بستر‌های لازم برای عینیت‌بخشی به ایجاد یک جامعه جهانی اسلامی  با حاکمیت دینی در آن نهفته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید