• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163658
+
-

طبق تاکتیک بازیکن انتخاب می‌کنم

طبق تاکتیک بازیکن انتخاب می‌کنم

لیست 14نفره تیم ملی بسکتبال برای اردوی صربستان و بازی با تیم‌های قزاقستان و سوریه در پنجره سوم انتخابی جام‌‌جهانی اعلام شد و طبق معمول انتقادهایی به لیست وارد است. حضور بعضی از بازیکنان در تیم و نبود بعضی از آنها ایرادهایی را متوجه سعید ارمغانی، سرمربی تیم کرده است. ارمغانی از انتخاب‌هایش دفاع می‌کند و می‌گوید براساس‌ تاکتیک‌هایش بازیکن انتخاب می‌کند نه خوب و بد بودن بازیکنان. تیم ملی چهارشنبه به صربستان می‌رود و با قهرمان سوپرلیگ این کشور بازی می‌کند. روزهای ۱۰ و ۱۳ تیر هم با قزاقستان و سوریه بازی می‌‌کند. ارمغانی در مورد لیست بازیکنان و ‌شرایط تیم ملی به سؤالات همشهری پاسخ داده است.

    در این چند هفته‌ای که با تیم ملی کار کرده‌اید، به شناخت نسبی از تیم رسیده‌اید. وضعیت بازیکنان و تیم را چطور می‌بینید؟
در این 3هفته بازیکنان عکس‌العمل‌های مناسبی از خودشان نشان دادند. آنها در تمرینات تلاش زیادی می‌کنند و روی کارشان تمرکز دارند. می‌شود گفت که ما در انجام برنامه‌‌های تاکتیکی که درنظر داشتیم، موفق بودیم. تیم منسجم و همدل است. چه در تمرین و چه بیرون زمین می‌شود این انسجام، همدلی و تمرکز را دید. تا حدودی کارهای تاکتیکی ما هم به نتیجه رسید و تقریبا همه‌‌چیز خوب بود.

    زمان کمی داشتید. کوتاه‌بودن فرصت در انجام برنامه‌هایتان تأثیر منفی نگذاشت؟
همیشه تیم‌های ملی فرصت کمی برای آماده‌‌سازی دارند. این شرایط برای همه تیم‌های ملی و حتی برای بعضی از کشورهای دیگر هم هست. درست است اگر زمان ما بیشتر بود بهتر می‌شد تیم را آماده کرد، اما باید نسبت به شرایط، خودمان را به‌روز کنیم.

    مسئله مهمی که تیم شما دارد، نداشتن بازی تدارکاتی است.
ما بازی تدارکاتی کم داشتیم و تنها بازی که توانستیم انجام بدهیم، بازی با تیم ایران‌نوین بود. البته این بازی فوق‌العاده برای ما مثبت بود. تیم« ب»کاملا با همان تفکرات و سیستم تیم« الف» تمرین کرد. آقای اسلامی هم زحمت کشید و مدام در تمرینات تیم« الف» شرکت می‌کرد تا بتواند همان تاکتیک‌ها را در تیم «ب» پیاده کند. در بازی با ایران‌نوین ما بازیکنان جوان را به آنها دادیم. این بازی هم برای تیم« ب» مفید بود و هم برای تیم ما. با این حال بهتر بود که با یکی از کشورهای اروپایی یا حداقل کشورهای همسایه بازی می‌کردیم ولی نشد.

    فدراسیون بیشتر معطل انتخاب سرمربی شد و زمانی به فکر بازی‌های تدارکاتی افتاد که تیم‌های دیگر برنامه‌ریزی‌هایشان را انجام می‌دادند. نمی‌شد زودتر برای بازی‌های تدارکاتی برنامه‌ریزی کرد؟
حتما می‌شد اما فدراسیون درگیر تغییر و تحولات بود. معمولا منتظر می‌مانند تا سرمربی برنامه‌هایش را برای تیم ملی اعلام کند. نمی‌شود خیلی به فدراسیون خرده گرفت. بازی با قهرمان سوپرلیگ صربستان برای تیم تدارک دیده شده و چهارشنبه این هفته به صربستان می‌رویم. باید کمی صبر داشته باشیم.

    شما لیست 14نفره را برای اردوی صربستان و 2بازی تیم ملی اعلام کرده‌اید اما بعضی‌ها به این لیست انتقاد دارند. می‌گویند بازیکنانی که در بازی تدارکاتی با ایران‌نوین خوب بودند، مثل سینا واحدی در تیم نیستند ولی بازیکنانی که خیلی خوب بازی نکردند، به تیم دعوت شده‌اند.
کسی که انتقاد می‌کند باید هر روز سر تمرین باشد، بنشیند همه بازی‌ها و تمرینات را ببیند، بعد نظر بدهد. انتخاب‌کردن یا نکردن یک بازیکن دلیل بر خوب‌بودن یا بد‌بودن او نیست. این تصور اشتباهی است. وقتی 14بازیکن انتخاب می‌شود به این معنا نیست که حتما بهترین‌ها انتخاب شده‌اند. کسانی را انتخاب می‌کنیم که بتوانند تاکتیک‌های تیمی را اجرا کنند، بازیکنانی با کاراکترها و داده‌های مختلف احتیاج داریم و براساس این نیازها انتخاب انجام می‌شود. من خودم به سینا واحدی علاقه دارم و در این 3هفته هم خیلی پیشرفت کرده اما الان در این شرایط نمی‌تواند در تیم باشد. شرایط تاکتیکی تیم اقتضا می‌کند که من بازیکن دیگری را انتخاب کنم. ممکن است 2هفته دیگر تیم به او نیاز پیدا کند. من نمی‌دانم این انتقادها روی چه اساسی است.

    ملاک همان بازی تدارکاتی است.
بله، در آن بازی سینا واحدی درخشید ولی این دلیل نمی‌شود که حتما در تیم باشد یا یک بازیکن که بد بازی کرده، حذف شود. نه کسانی که بیرون مانده‌اند حذف شده‌اند و نه کسانی که به تیم دعوت شده‌اند، مادام‌العمر عضو تیم هستند. شاید برای کاپ آسیا تغییرات داشته باشیم.

    در پست خاصی مشکل بازیکن دارید؟ در این مدت گفته شده که حامد حدادی جایگزین مناسبی ندارد.
من خیلی این حرف را قبول ندارم. ما حامد حدادی را به‌عنوان بازیکن کامل در پست5 داریم. بازیکنانی که کنار یا پشت او بازی می‌کنند، خصوصیات حامد را ندارند اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم مشکل داریم. زمان‌هایی که حامد استراحت می‌کند و در ترکیب تیم نیست، ما تاکتیک تیم را تغییر می‌دهیم تا جای او را پر کنیم.

پیش از این در  اردوهای تیم  ملی بازیکنان از کیفیت غذاها راضی نبودند اما ارمغانی می‌گوید وضعیت در اردو خوب است: «مشکل خاصی نیست و ما کارمان را انجام می‌دهیم. همه‌‌چیز را می‌شود خیلی بهتر انجام داد. ما باید نسبی و با توجه به شرایطی که کشورمان دارد، درباره مسائل منطقی فکر و صحبت کنیم. تغذیه تیم می‌تواند بهترین تغذیه موجود در بهترین تیم‌‌های دنیا باشد یا اردو خیلی بهتر از این می‌تواند باشد اما به نسبت شرایطی که هست، وضعیت خوب است. درباره تغدیه با فدراسیون صحبت کردم و تا جایی که می‌شد، تغذیه بهتر شد. تیم هم در هتل المپیک استراحت می‌کند که شرایط خوبی دارد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید