• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163655
+
-

دود هور در چشم خوزستان

آب و هوا
دود هور در چشم خوزستان

بهروز قلی‌پور-  روزنامه‌نگار

دود غلیظی از جمعه شب (27خرداد)‌ تا‌کنون برخی از مناطق اهواز و 3شهرستان دیگر خوزستان را دربرگرفته و موجب آلودگی هوا در کنار ریزگردها شده است.
به‌گزارش همشهری، شهرستان‌های خوزستان به‌ویژه اهواز در دهه‌های گذشته به شکل‌های متفاوتی ازجمله ریزگرد، فلرهای نفتی، فعالیت صنایع، آتش‌سوزی سایت دفن زباله صفیره یا هورالعظیم آلودگی هوا را تجربه کرده است.
این بار و در آخرین روزهای بهار در شرایطی که ریزگردهای عراقی امان نفس کشیدن به مردم را نمی‌دهند، دود غلیظی آسمان جنوب خوزستان را در برگرفته است.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اهواز با اشاره به انتشار دود غلیظ در این شهر گفت: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد احتمالا این دود ناشی از آتش‌سوزی بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم در کشور عراق است. علی بنی عگبه گفت: براساس پایش‌های میدانی، مشکل خاصی در اهواز رخ نداده و در سطح شهر منشایی برای این دود پیدا نشده است. بنی عگبه افزود: با توجه به متفاوت بودن نوع دود و بوی ناشی از حریق سایت دفن زباله صفیره اهواز، این دود ناشی از آتش‌سوزی در سایت دفن زباله اهواز نیست. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان هم با بیان اینکه دود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم 4شهرستان اهواز، دشت‌آزادگان، هویزه و حمیدیه را در برگرفته است، گفت: با توجه به سرعت و جهت باد انتظار داریم پراکنش دود در ساعات آینده در منطقه بیشتر شود. محمدجواد اشرفی با بیان اینکه رودخانه‌های دجله و فرات منابع اصلی تامین‌کننده آب هور در عراق هستند، اضافه کرد: حقابه این رودخانه‌ها به‌دلیل سدسازی در ترکیه داده نمی‌شود و به تبع آن حقابه هورالعظیم نیز تامین نمی‌شود. همزمان بی‌توجهی عراق در نگهداشت تالاب موجب شده شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در هور در فصل خشک باشیم که ضروری است عراق و ترکیه برای حفظ سلامت ساکنان اطراف هور درایت بیشتری داشته باشند. وی ادامه داد: بی‌توجهی به این تالاب باارزش می‌تواند تبعات بسیار زیانباری در جوامع حاشیه تالاب و حتی در جوامعی که در فاصله دورتری از این تالاب سکونت دارند، داشته باشد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان همچنین با تأکید بر تامین حقابه بخش ایرانی هورالعظیم گفت: امسال به‌دلیل بارش کم و خالی بودن سد کرخه، امکان تامین حقابه هورالعظیم وجود ندارد و باید انتظار آتش‌سوزی‌ مشابه را در بخش ایرانی این تالاب داشته باشیم. وی افزود: تمام تلاش مسئولان استانی برای تامین حداقل حقابه هورالعظیم است و امیدواریم با توجه به خشکسالی بتوانیم به میزانی حقابه را تامین کنیم تا تنش‌ها به حداقل برسد. به‌گفته اشرفی، از ابتدای امسال آتش‌سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم بسیار کم و بیشتر ناشی از دخالت انسانی بوده است. در همین زمان، 11شهر خوزستان به‌دلیل غلظت گردوغبار بیش از حد مجاز آلودگی هوا را تجربه کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید