• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 29 خرداد 1401
کد مطلب : 163652
+
-

‌اتاق فکر نخبگان شهری در بوشهر

نخستین مرکز مطالعات تخصصی شهری و روستایی جنوب کشور در مرکز علمی و کاربردی سازمان همیاری‌های شهرداری‌های بوشهر راه‌اندازی شد

گزارش
‌اتاق فکر نخبگان شهری در بوشهر

سیده‌زهرا عباسی - روزنامه‌نگار

‌نخستین مرکز مطالعات تخصصی شهری و روستایی جنوب کشور در مرکز علمی و کاربردی سازمان همیاری‌‌ شهرداری‌های بوشهر به‌عنوان یک اتاق فکر برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تشکیل شده است؛ اتاق فکری که پیش از این فقط در کلانشهر مشهد و در استان خراسان رضوی تجربه شده بود. این اتاق فکر قرار است علاوه بر 40‌شهرداری و 364دهیاری بوشهر به شهرداری‌ها و دهیاری‌های 6استان جنوبی دیگر یعنی هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد که از نظر اقلیم، جغرافیا، فرهنگ و مردم‌شناسی شرایط مشابهی دارند هم کمک کند.

نخبگان به کمک می‌آیند
سرپرست مرکز علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌های بوشهر با بیان اینکه این مرکز تنها و نخستین مرکز مطالعات تخصصی شهری و روستایی جنوب کشور محسوب می‌شود به همشهری می‌گوید: هدف اصلی از راه‌اندازی این مرکز استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و استادان فعال حوزه مطالعات شهری و روستایی برای شناخت کمبودها و نارسایی‌های مدیریت شهری و روستایی است. لیلا انبارکی با بیان اینکه این مرکز تحقیق، پژوهش و آموزش را به‌عنوان حلقه مفقوده توسعه، مسیر و چشم‌انداز مدیریت شهری فعال می‌کند، می‌افزاید: برنامه‌ریزی و ارائه راه‌حل کاربردی برای رفع مشکلات شهری و روستایی، ارائه راهکارهای کارشناسی و نظریه‌های مشورتی به مدیران شهری و روستایی و یافتن راهکارهای نوین و اقدامات مناسب با توجه به رسالت از ظرفیت‌های این مرکز محسوب می‌شود. به‌گفته وی، فعالیت‌های نخستین مرکز مطالعات تخصصی شهری و روستایی جنوب کشور در 4سطح پژوهشی (اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مطالعاتی)، مشاوره‌ای (مشاوره به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها)، اجرایی (برگزاری رویداد و همایش‌های تخصصی) و آموزشی (برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی برای مدیران و کارکنان حوزه شهری و روستایی) انجام خواهد شد.
انبارکی توضیح می‌دهد این مرکز 8دپارتمان (گروه) تخصصی شامل مدیریت و برنامه‌ریزی، محیط‌زیست شهری، فنی و عمرانی، معماری و شهرسازی، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، حمل‌ونقل و ترافیک، ستادی و اداری، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و مالی خواهد داشت؛ هر دپارتمان یک مسئول دارد و بین 20 تا 30نفر از نخبه‌های دانشگاهی و افرادی که تجربه کار اجرایی داشته‌اند جذب این گروه‌های تخصصی شده‌اند.

فعالیت 8 دپارتمان تخصصی
شناسایی تجربه‌ شهرداری‌ها و انتقال آن به مجموعه مدیریت شهری دیگر شهرستان‌ها، تهیه بسته‌های کاربردی قوانین و مقررات در حوزه‌های مختلف شهرداری، شناسایی و تکمیل بانک اطلاعاتی منابع و امکانات شهرداری‌های استان و شناسایی فرایندهای شهرداری‌ها و تعریف نظام‌نامه کنترل داخلی برای هر شهرداری از اقداماتی است که این مرکز می‌تواند در راستای ارتقای وضعیت مدیریت شهری و روستایی انجام دهد.
رئیس نخستین مرکز مطالعات تخصصی شهری و روستایی جنوب کشور با بیان اینکه این تجربه نخستین بار در خراسان رضوی اجرا شده است به همشهری می‌گوید: مرکز مشهد تقریبا با ماموریت‌ها و اهدافی شبیه به ما کار خود را از 3-2سال پیش شروع کرده است و کار را در بخش آموزش، مشاوره و نظارت به خوبی پیش می‌برد. مرکز مشابهی هم در خود وزارت کشور فعال است که به‌صورت کلی و کشوری فعالیت می‌کند و با این توضیح می‌توان مرکز بوشهر را دومین مرکز استانی در این زمینه دانست.
احمد خواجه با بیان اینکه مرکز بوشهر حتما از تجربه‌های مشهد استفاده خواهد کرد، می‌گوید: با توجه به نوع اقلیم، جغرافیا، فرهنگ و شهرسازی شهرهای جنوبی ما به مطالعاتی متفاوت و خاص این منطقه نیاز داریم و به‌نظر می‌رسد با فعالیت این مرکز اصلاحات اساسی و خوبی را در مدیریت شهری و روستایی جنوب شاهد باشیم.
به‌گفته او، حقوق شهروندی، شهرسازی، مدیریت پسماندها، نظارت بر طرح‌های پژوهشی و آموزش، مدیریت بحران، خدمات آتش‌نشانی و مباحث اداری در مطالعات صورت گرفته بیشترین معضل را در حوزه مدیریت شهری و روستایی دارند و به همین دلیل مورد توجه مرکز مطالعات تخصصی شهری و روستایی جنوب کشور قرار گرفته‌اند.
خواجه با بیان اینکه در گام اول تالیف و ترجمه منابع تخصصی در حوزه مدیریت شهری و روستایی در این مرکز آغاز شده است،می‌افزاید: نیازسنجی پژوهش‌های شهرداری‌ها و آموزش‌ها شروع شده و به‌عنوان نخستین گام اجرایی نخستین دوره آموزش تخصصی دهیاری‌های کل استان و شوراهای روستا ، درباره مبارزه با تخلفات اداری، مدیریت نوین، مدیریت بحران، بودجه‌بندی و بودجه ریزی در مدیریت روستایی و آشنایی با ساختار قانونی و تشکیلات اداری اواخر هفته جاری برگزار می‌شود. در گام بعدی مهر و آبان دوره‌های آموزشی پیشرفته مدیریت شهری برای شهرداری‌ها و بهمن یک همایش تخصصی با حضور شهرداران جنوب کشور برگزار خواهد شد. او درباره اعتبار این مرکز نیز توضیح می‌دهد: تمام سعی مرکز این است که با برگزاری دوره‌های آموزشی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی درآمدزایی داشته باشد تا مشکلات اعتباری مانعی ایجاد نکند.
آماده‌سازی سامانه‌ها و نرم‌افزارهای موجود در کلانشهرها برای شهرداری‌های بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی از دیگر حوزه‌هایی است که نخبگان مرکز مطالعات تخصصی شهری و روستایی در آن فعالیت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید