• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163602
+
-

بچه کوسه و اقتصاد انیمیشن

نگاه
بچه کوسه و اقتصاد انیمیشن

شهنام صفاجو - روزنامه‌نگار

هنر انیمیشن در ایران خیلی جدی گرفته نمی‌شود و اگر بخواهم جدی‌تر بگویم، به سینمای انیمیشن مثل خیلی از کشورهای صاحب سینما، نگاه صنعتی نمی‌شود. انیمیشن به‌معنای درست جان‌بخشی (از مصدر فرانسوی
 animer به‌معنای جان دادن) و نه پویانمایی، یک صنعت پولساز در دنیای واقعی است که متأسفانه این وجه اقتصادی آن در ایران کاربردی ندارد و بیشتر یک نگاه هنری بر آن حاکم است که البته قابل احترام است.
در دنیای امروز، انیمیشن کوتاه با فضای مجازی، اپلیکیشن‌های موبایلی و جریان رسانه ارتباط نزدیکی دارد و دریایی به وسعت یوتیوب شاهدی بر این ادعاست. در سال‌های اخیر انیمیشن موزیکال بچه کوسه
(Baby Shark) غوغایی به پا کرده و در یوتیوب بیش از 10میلیارد بار دیده شده است! این آمار برای یک انیمیشن بسیار ساده که با تکنیک‌های ابتدایی 2D ساخته شده و روی آن شعر کودکانه و موزیک تک‌خطی قرار گرفته، بسیار حیرت‌انگیز است. البته ایده تیم تولید «بچه کوسه» که خروجی شرکت سرگرمی و آموزشی پینک‌فونگ(Pinkfong) کره‌جنوبی است، حاصل سادگی و خلاقیت نهفته در مفهوم هنر مینیمالیسم است که باعث می‌شود نه‌تنها کودکان کنجکاو که همه کاربران جهانی فضای مجازی سراغی از این بچه کوسه آوازه‌خان بگیرند و برای یک دقیقه هم که شده، لبخند بزنند. این انیمیشن داستان و درام و تکنیک و تروکاژ و جلوه‌های ویژه کامپیوتری و... ندارد و تنها بچه کوسه‌ای غوطه‌ور در دریای درون است که همه را غرق خود می‌کند.
پینک‌فونگ با آن لوگوی معروف خود که از کاراکتر روباه شازده کوچولو الهام گرفته، از سال2010 فعالیت خود را آغاز کرده و با تمرکز روی کودکان یک‌تا5ساله، در زمینه ساخت مجموعه انیمیشن‌های کوتاه، اپلیکیشن‌های موبایل، محتوای مارک‌دار، پخش موزیک‌های محبوب(Playlists)، برنامه‌های زنده
(Live Shows) و اجراهای ترکیبی داستان و آواز فعال است. آنها کار خود را با یک پروژه کوچک و ایده ساده شروع کردند و همین مسیر را ادامه دادند تا سوژه‌هایشان در جمع کودکان و خانواده‌ها پذیرفتنی و محبوب شوند.
طبق آخرین آماری که روی وب‌سایت پینک‌فونگ قرار گرفته، تاکنون فیلم‌های کوتاه انیمیشن و آموزشی آنها روی یوتیوب، 50میلیاردو959میلیون و 605هزارو940بار کلیک خورده که البته سهم بیشتر آن با انیمیشن موزیکال بچه کوسه بوده است. این شرکت آمار 99164102 مشترک (Subscribers) را نیز روی این پلتفرم محبوب ثبت کرده تا نشان الماس یوتیوب را به‌دست آورده و از این منظر هم درآمدزایی هنگفتی نماید.
همه اینها نشان از ضرورت توجه بیشتر هنرمندان انیمیشن به حوزه کودکان دارد و اگر فعالان آسیفای ایران روی این موضوع و مجموعه داستان‌ها و شخصیت‌های تاریخی ایرانی مورد وثوق کودکان تمرکز کنند و به بحث مارکتینگ آن توجه نمایند، قطعا این هنر- صنعت مدل ایرانی، قدم به دنیای دیگری خواهد گذاشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید