• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163578
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1w2DZ
+
-

محکومیت رژیم صهیونیستی در هجدهمین نشست روند آستانه

ایران، روسیه و ترکیه تداوم حملات رژیم صهیونیستی را به سوریه محکوم کردند

دیپلماسی
محکومیت رژیم صهیونیستی در هجدهمین نشست روند آستانه

هجدهمین دور از نشست‌های بین‌المللی «روند آستانه» درباره سوریه، در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد؛ سلسله نشست‎هایی که از آذرماه سال1396 و با حضور 3کشور جمهوری‎اسلامی ایران، روسیه و ترکیه آغاز شد و هدف اساسی آن، تثبیت آتش‎بس و یافتن راه‌حل سیاسی بین معارضان و دولت سوریه بود.
به‎گزارش همشهری، هجدهمین دور از این نشست‎های بین‎المللی ‌با محوریت بازگشت آوارگان سوری درحالی در روزهای اخیر برگزار شد که هیأت جمهوری‎اسلامی به سرپرستی علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امورخارجه در امور ویژه سیاسی، به قزاقستان رفته بود تا رایزنی‎ها برای حل‎وفصل مسالمت‎آمیز بحران در سوریه وارد مرحله جدیدی شود. هفدهمین دور از مذاکرات روند آستانه در روزهای ۲۴ و ۲۵ آذرماه سال‎گذشته در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شده بود؛ نشست‎هایی که محور و مبنای آن، قطعنامه۲۲۵۴ شورای‎امنیت سازمان ملل متحد و تأکید اساسی آن بر پایبندی به حفظ حاکمیت و وحدت سرزمینی سوریه است.
مشاور ارشد وزیر امورخارجه ایران در گفت‎وگو با هیأت اعزامی از سازمان ملل‎متحد با انتقاد از رفتار تبعیض‌آمیز آمریکا درزمینه تحریم‌ها، رفع فوری همه تحریم‌ها را در سراسر سوریه خواستار شد و گفت: همه تحریم‌ها علیه سوریه باید بدون پیش‌شرط سیاسی و هرگونه تبعیض رفع شود. علی اصغرخاجی همچنین از فرمان عفوعمومی رئیس‎جمهور سوریه استقبال و آن را گامی مثبت در راستای اعتمادسازی و نشان‌دهنده رویکرد مثبت دولت سوریه در حل‎وفصل مسالمت‎آمیز اختلاف‎ها ارزیابی کرد. رایزنی دیپلمات‎های کشورمان با هیأت اعزامی از ترکیه بخش دیگری از برنامه هیأت جمهوری‎اسلامی در هجدهمین نشست روند آستانه بود. دراین گفت‎وگو دوطرف بر تزلزل‌ناپذیر بودن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تأکید کردند. مشاور ارشد وزیر امورخارجه ایران در دیدار با هیأت ترکیه‎ای به حضور غیرقانونی آمریکا در منطقه شرق فرات، پایان غارت منابع‎طبیعی سوریه و همچنین رفتار تبعیض‎آمیز آمریکا در رفع تحریم‌ها علیه سوریه اشاره و بر لزوم رفع همه تحریم‌ها علیه سوریه، بدون پیش‎شرط سیاسی و هرگونه تبعیض تأکید کرد. خاجی همچنین با محکوم کردن تجاوزهای روزافزون رژیم‎صهیونیستی، نگرانی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به استمرار این حملات در سوریه ابراز کرد.
گفت‎وگو با هیأت روسی از دیگر برنامه‌های هیأت نمایندگی جمهوری‎اسلامی در آستانه بود؛ خاجی دراین نشست نیز بر اهمیت و اراده مشترک کشورهای ضامن در آستانه در حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تأکید کرد. فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه نیز دراین ملاقات با تأکید بر مواضع مشترک 2 کشور ایران و روسیه در سوریه، از گسترش همکاری‌های دوجانبه دراین زمینه استقبال کرد. لاورنتیف با انتقاد از رویکرد غرب در اجرای توافق‎ها و قطعنامه‌های صورت گرفته به‌ویژه قطعنامه۲۵۸۵، بر لزوم بازنگری غربی‌ها در مواضع و سیاست‌هایشان و عدم‌سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه به سوریه تأکید کرد. درجریان این نشست، هیأت‌های عراقی و لبنانی نیز دیدارهای جداگانه‌ای با هیأت ایرانی انجام دادند و در زمینه مسائل سوریه و منطقه، به گفت‎وگو و تبادل‎نظر پرداختند.

مکث
پایبندی قاطع حاکمیت و استقلال جمهوری عربی سوریه


ازسوی دیگر شرکت‎کنندگان در هجدهمین نشست بین‌‎المللی روند آستانه با صدور بیانیه‎ای 19بندی، بر پایبندی قاطع به حاکمیت و استقلال جمهوری عربی سوریه، وحدت و یکپارچگی و تمامیت ارضی آن و اصول و اهداف منشور سازمان ملل تأکید کردند. همچنین کشورهای ضامن روند آستانه، عزم خود را برای ادامه تلاش در راستای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن و ایستادگی دربرابر برنامه‌های جدایی‌طلبانه که با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است ابراز کردند و همچنین بر لزوم تداوم همکاری به‎منظور نابودی تروریست‌های داعش و جبهه النصره و همه عناصر و گروه‌های مرتبط با القاعده یا داعش و ... با اتخاذ تدابیری در حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های مدنی تأکید شده ‎است. دراین بیانیه تداوم تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی در سوریه نیز محکوم و تأکید شده است که این اقدام‎ها نقض قانون بین‎المللی، حاکمیت سوریه و کشورهای مجاور بوده و امنیت و ثبات منطقه را درمعرض خطر قرار می‌دهد که باید متوقف شود و بر پایبندی به پیشبرد روند حل و فصل سیاسی با رهبری سوریه و حمایت سازمان ملل تأکید و نسبت به اوضاع انسانی در سوریه ابراز نگرانی شده ‎است. در پایان این نشست، 3کشور ایران، سوریه و ترکیه، به‎عنوان ضامن‎های روند آستانه، تصمیم گرفتند نوزدهمین نشست بین‎المللی با موضوع سوریه و در فرمت آستانه را در نیمه دوم سال۲۰۲۲ در نورسلطان برگزار کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید