• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163554
+
-

زمین لرزه خواب را از چشمان هرمزگان ربود

وقوع بیش از 50زلزله و پس لرزه از روز چهارشنبه دلهره زیادی در کیش و چارک ایجاد کرد ، امابه گفته کارشناسان‌ جای نگرانی نیست

گزارش
زمین لرزه خواب را از چشمان هرمزگان ربود

سیده‌زهرا عباسی - روزنامه‌نگار

گرچه لرزه‌های تکرار‌شونده هرمزگان بعد از 3روز این استان جنوبی را تا حدودی به حال خود رها کرده‌اند، اما با توجه به تکرار پس‌لرزه‌های کوچک و احتمال آن تا چند روز دیگر، مردم هنوز نگرانی‌های خود را دارند. شهروندان جزیره کیش و همچنین بندرچارک در غرب هرمزگان 3شب گذشته را با ترس و نگرانی سپری کردند و به‌ویژه چهارشنبه و پنجشنبه را در فضای باز گذراندند.

اوضاع کمی آرام شده است 
یکی از ساکنان کیش از نگرانی مردم طی روزهای گذشته به‌ویژه بعد از زلزله 5.2ریشتری صبح چهارشنبه(25خرداد) به همشهری می‌گوید: جزیره کیش از روز چهارشنبه مدام می‌لرزد، اما شدیدترین زلزله صبح چهارشنبه آمد که خیلی ترسناک بود و دلهره عجیبی در دل مردم ایجاد کرد.
شیدا پوریوسف با بیان اینکه پس‌لرزه‌های بالای 3ریشتری همچنان ادامه دارد، می‌افزاید: از صبح دیروز این پس‌لرزه‌ها کمتر شد، اما چهارشنبه و پنجشنبه مردم روزها را به‌دلیل گرمای شدید هوا در خودروها سپری کردند و شب‌ها هم کمپ‌هایی در نظر گرفته شده و ساحل نیز از جمعیت سرریز بود. 
به‌گفته وی، جمعه‌شب مردم اغلب به خانه‌هایشان بازگشتند، اما هنوز عده‌ای از شهروندان به‌دلیل نگرانی حاضر به خوابیدن در خانه‌هایشان نیستند. پوریوسف توضیح می‌دهد که هرچند وضعیت جزیره از روز جمعه تا حدودی به روال عادی بازگشته، اما تفریحات دریایی، جنگ و کنسرت‌ها تا اطلاع ثانونی تعطیل هستند تا پس‌لرزه‌ها تمام شود و دیگر نگرانی‌ای وجود نداشته باشد. اوضاع بندرچارک در سرزمین اصلی هم مانند کیش است و مردم این منطقه هم 3روز گذشته را با نگرانی از زلزله پشت سر گذاشتند.

وقوع بیش از 50زلزله‌ 
جزیره کیش و منطقه چارک در سرزمین اصلی طی 3روز اخیر بیش از 50بار لرزیدند که بیشترین آن 5.2ریشتر بود و بقیه بین 3تا 5ریشتر بودند. کارشناسان اعلام کرده‌اند وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد احتمال وقوع زمین لرزه‌بزرگ در منطقه را کاهش می‌دهد، اما با وجود این، اهالی منطقه همچنان نگران هستند و تعداد پس‌لرزه‌ها ترس زیادی به دل آنها انداخته است. این زمین‌لرزه‌ها علاوه‌بر کیش و چارک بخش‌هایی از شهرستان بستک به‌ویژه منطقه جناح را هم لرزاند.

مردم هرمزگان نگران نباشند
به‌گفته مهدی مسعودی، استاد زمین‌شناسی دانشگاه هرمزگان، احتمال وقوع زلزله بزرگ‌تر در این منطقه بسیار بسیار کم است، اما با این حال باید مطالعات تکتونیکی منطقه و گسل‌های فعال وغیرفعال آن از سوی سازمان زمین‌شناسی مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد، زیرا بخش‌های جنوبی کشورمان به‌دلیل قرارگیری گسل‌ها در زیرآب عملا کمتر مورد پژوهش واقع شده‌اند.
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در این‌باره به همشهری می‌گوید:‌ میزان تغییر شکل در جنوب زاگرس زیاد است و به‌دلیل وجود گنبدهای نمکی وقتی شکستگی در پوسته اتفاق می‌افتد معمولا به‌صورت یک‌سری از زمین‌لرزه‌های کوچک تا بزرگ خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل شرایطی که از روز چهارشنبه در غرب هرمزگان ایجاد شده، کاملا طبیعی است و می‌تواند تا چند روز آینده هم ادامه داشته باشد. مهدی زارع با تأکید بر اینکه احتمال وقوع زلزله‌هایی با شدت بالا همچون زلزله صبح چهارشنبه بسیار کم است، می‌افزاید: وقوع زلزله‌های کوچک تا چند روز آینده طبیعی است. او با بیان اینکه وجود ساختمان‌های بلندمرتبه در کیش امکان تکان ناشی از زلزله‌های کوچک را هم در جزیره افزایش داده است، می‌گوید: وحشتی که حتی از زلزله‌های کمتر از 5ریشتر ایجاد شده به‌دلیل ارتفاع ساختمان‌ها و تکان‌هایی که مردم حس می‌کنند، طبیعی است.
 به‌گفته استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، جزیره کیش و سواحل خلیج‌فارس سامانه هشدار و پایش تفصیلی زلزله را ندارند و اتفاقات چند روز گذشته ضرورت نصب این سامانه و همچنین سامانه پایش سونامی را در منطقه بار دیگر یادآوری کرد.

‌شرایط عادی است 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان هم در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید نگرانی مردم شرایط را عادی توصیف می‌کند و می‌گوید: زندگی در غرب هرمزگان به شرایط عادی بازگشته است و جای نگرانی نیست.مهرداد حسن‌زاده با اشاره به تعداد زلزله و پس‌لرزه‌های رخ داده تأکید می‌کند از دید کارشناسان انرژی گسل منطقه آزاد شده و جای نگرانی از وقوع زلزله شدید نیست. به‌گفته او، تمام واحدهای امدادی و اکیپ‌های هلال‌احمر در مناطق غرب هرمزگان در وضعیت آماده‌باش قرار دارند و در منطقه چارک نیز مراکز تجمعی برای مردم درنظر گرفته شده تا درصورت نیاز از آن استفاده کنند.
معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش هم با تأکید بر اینکه همه فعالیت‌ها در کیش در جریان است، می‌گوید: ساختمان‌ها و سازه‌های آسیب‌دیده از زلزله نیز شناسایی و هشدارهای لازم به مالکان آنان داده شده است. سعید پورزادی با بیان اینکه نیروهای امدادی در آماده‌باش کامل به‌سرمی‌برند، می‌افزاید: با توجه به قدمت زیاد برخی خانه‌های قدیمی در جزیره، 3ورزشگاه جدید برای اسکان اضطراری تجهیز شد و 20خانوار ساکن در منازل قدیمی جزیره که منازلشان دچار ترک‌خوردگی و آسیب شده بود، در چادرهای اضطراری اسکان یافتند.

 حجت‌الاسلام احمد حسن‌زاده، امام جمعه کیش در خطبه‌های نمازجمعه جزیره تأکید کرد که زلزله ۲روز گذشته استان هرمزگان زنگ خطری برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و جلوگیری از تلفات انسانی و مالی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید