• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163552
+
-

600خانه تاریخی شناسنامه‌دار می‌شوند

شهرداری تهران با تشکیل بانک اطلاعات بناهای تاریخی و ارائه مشوق‌های مختلف، احیای این بناها را تسهیل می‌کند

گزارش
600خانه تاریخی شناسنامه‌دار می‌شوند

بانک اطلاعاتی بناهای تاریخی، باغ‌موزه‌ها و خانه‌موزه‌های تهران تشکیل شد؛ بانکی که کمک می‌کند تا مرمت این آثار تاریخی با اولویت مشخصی انجام شود.
به گزارش همشهری، تهران علاوه بر بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده، خانه‌های ارزشمند و قدیمی فراوانی دارد که هرکدام از آنها می‌توانند با مرمت، تبدیل به فضایی فرهنگی، تفریحی و گردشگری شوند. در این بین، طبق آمار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری، در تهران حدود 600خانه از این دست وجود دارد که در بانک اطلاعاتی تهیه شده، فهرست شده‌اند. اگرچه بسیاری از خانه‌ها زیرنظر وزارت میراث فرهنگی یا بخش خصوصی هستند اما شهرداری به‌دنبال تملک‌شان به روش‌های مختلف است تا کار احیای آنها را در دستور کار قرار دهد.
محمد مویدی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این رابطه گفت: «نامه‌نگاری با سازمان‌ها و نهادهای شهرداری تهران درخصوص بناهای تاریخی که توسط شهرداری تملک شده‌اند، صورت گرفته است. یکی از اهداف تهیه بانک اطلاعاتی خانه‌های تاریخی و ارزشمند همین است تا اگر نیاز به مرمت دارند، اقدامات لازم شروع شود. همچنین به‌دنبال این هستیم که همکاری بین سازمان‌های مختلف شهرداری ایجاد کنیم تا این شبکه منسجم شکل بگیرد.»
مویدی با بیان اینکه این بانک و شبکه اطلاعاتی 2 بخش دارد، افزود: «یک بخش از این شبکه به موزه‌ها، خانه موزه‌ها و باغ موزه‌های ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده، اختصاص دارد و بخش دیگری از این بانک به املاک تاریخی پایتخت تعلق دارد که توسط شهرداری تملک شده است. در واقع به‌دنبال این هستیم که ببینیم چه تعداد بنا داریم، چه تعدادی از این بناها دارای هویت فرهنگی هستند و قابلیت مرمت و بازسازی دارند که مرمت آنها را در دستور کار قرار دهیم.»

معاف از عوارض
یکی از راهکارهای شهرداری تهران برای حفظ و احیای بناهای ارزشمندی که ثبت ملی نشده‌اند، درنظر گرفتن طرح‌های تشویقی برای مالکان آنهاست. حق انتقال توسعه، یکی از راهکارهاست که براساس آن، مالکی اگر قصد تخریب و نوسازی بنایی تاریخی را دارد با بهره‌مندی از عواید طرح، ملک را در اختیار شهرداری یا گروه‌های مرمت و بهره‌برداری قرار دهد. اینگونه به ازای حق پروانه ساخت تعداد طبقاتی که می‌توانسته دریافت کند، می‌تواند در جایی دیگر از شهر حتی صدور مجوز ساخت طبقات بیشتر را به‌دست آورد؛ البته در نقطه‌ای از شهر که طرح تفصیلی اجازه ساخت آن میزان تراکم را بدهد. از سوی دیگر، برای آنکه بنای ارزشمند قدیمی حفظ شده و دارای کاربری مناسب شود، کمیته‌ای فنی با عنوان «مرمت و احیای بافت تاریخی ارزشمند» تشکیل شده تا درخواست‌ها و طرح‌های مربوط در آنجا توسط کارشناسان بررسی شود. در این کمیته نماینده اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، کارشناس منتخب کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، نماینده معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه مربوطه، نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط حضور دارند. نیما نیازمند، سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در این خصوص گفت: «در این کمیته صلاحیت مرمت و تعیین کاربری یک ‌بنای ارزشمند باتوجه ‌به ضوابط و مقررات و مصوبات بررسی می‌شود.» او همچنین اعلام کرد که برای تسهیل کار، بناهای تاریخی و ارزشمند معاف از پرداخت عوارض هستند؛ البته درصورت الحاقات اضافی به بنا، حداکثر تا 5درصد عوارض دریافت می‌شود.

مکث
5برنامه‌شهرداری برای احیای بافت و بناهای قدیمی تهران


براساس قانون مجلس شورای اسلامی، بناهای تاریخی و واجد ارزش با توجه به تأییدیه سازمان میراث فرهنگی در کمیته مشترکی که در این رابطه با شهرداری‌ها ایجاد می‌شود، می‌توانند با تأیید نقشه مرمت و بازسازی بناها دستور نقشه‌های مرمت را برای تغییر کاربری ارائه دهند. در این مسیر شهرداری تهران نیز برای تسهیل بازسازی و احیای خانه‌های تاریخی، مشوق‌هایی را درنظر گرفته است.
  برخورداری از حق انتقال توسعه درصورت تصویب نهایی طرح
  صدور پروانه مرمت
  معاف از عوارض‌های مرمت، صدور پروانه ساختمانی و استفاده موقت
  پرداخت حداکثر 5درصد عوارض درصورت الحاقات 5درصدی به بنا
 ارائه تسهیلات بانکی نوسازی با هدف مرمت و بازسازی

این خبر را به اشتراک بگذارید