• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163547
+
-

چالش پایان اینترنت اکسپلورر

فناوری
چالش پایان اینترنت اکسپلورر

عماد الدین قاسمی‌پناه _  روزنامه‌نگار

مایکروسافت پس از حدود 27سال، رسما به پشتیبانی از مرورگر نمادین خود به نام اینترنت اکسپلورر(Internet Explorer) پایان داد. این موضوع یک‌بار دیگر تغییرات سریع در فناوری را یادآوری می‌کند که منطبق با نیازهای روز، جایگزین‌های کارآمدتر، امن‌تر و راحت‌تر جای قدیمی ترها را می‌گیرند. در ایران، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های بسیاری از دستگاه‌های دولتی با این مرورگر سازگار شده است. بنابراین، این سازمان‌ها از هم‌اکنون باید به فکر باشند و سیستم‌های خود را با مرورگرهای گوگل کروم و مایکروسافت اج، همسان‌سازی کنند.
مایکروسافت هم به کاربران، افراد یا شرکت‌ها توصیه کرده که سیستم‌ها و وب‌سایت‌های خود را به Microsoft Edge یا مرورگر دیگری منتقل کنند. همچنین برخی از کسب‌وکارها ممکن است از اپلیکیشن‌های قدیمی یا وب‌سایت‌هایی استفاده کنند که فقط با اینترنت اکسپلورر سازگار هستند. اگرچه Edge دارای حالت اینترنت اکسپلورر است، با این حال ممکن است این اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها آن طور که انتظار می‌رود کار نکنند.
اینترنت اکسپلورر که همچنین به‌عنوان IE یا MSIE شناخته می‌شد، برای نخستین بار در سال1995 به‌عنوان بخشی از یک بسته الحاقی برای ویندوز95 (اولین ویندوز دنیا، با دکمه نه چندان خوشنام start) منتشر شد.
از سال 1995 تا 2013، این شرکت نرم‌افزاری چند میلیارد دلاری، 11نسخه از نرم‌افزار مرورگر وب خود را منتشر کرد و این در حالی بود که این مرورگر نخستین ابزار برای ورود به وب جهانی برای بسیاری از کاربران به شمار می‌آمد.
نسخه 11اینترنت اکسپلورر که پیش از جایگزینی با مایکروسافت اج (Microsoft Edge) در سال2013 منتشر شد، درواقع آخرین نسخه اینترنت اکسپلورر محسوب می‌شود.

ظهور و افول اینترنت اکسپلورر
در اوایل دهه2000 میلادی، اینترنت اکسپلورر پرکاربردترین مرورگر وب به‌شمار می‌آمد، به‌طوری که تا سال2003 حدود 95درصد سهم بازار را به‌خود اختصاص داده بود. یکی از دلایل ظهور حماسی اینترنت اکسپلورر این بود که این مرورگر وب، به‌طور پیش‌فرض در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت پیش‌بینی شده بود و این اتفاق باعث شد که پیروز میدان نخستین جنگ میان مرورگرها در رقابت با مرورگر Netscape Navigator شود.
با این حال، سهم استفاده از اینترنت اکسپلورر با راه‌اندازی فایرفاکس در سال2002 و همچنین گوگل کروم در سال2008 به‌تدریج با یک روند کاهشی روبه‌رو شد.
ظهور این 2 مرورگر تازه از راه رسیده، سهم بازار اینترنت اکسپلورر را در سال2010 به کمتر از 50درصد رساند و سرانجام در سال2012، گوگل کروم از اینترنت اکسپلورر به‌عنوان پرکاربردترین مرورگر وب دنیا پیشی گرفت. طبق آمار وب‌سایت StatCounter، از آغاز سال2022، کاربران اینترنت اکسپلورر تنها کمتر از یک درصد از کاربران وب را در همه پلتفرم‌ها تشکیل می‌دادند.

گوگل کروم، محبوب‌ترین مرورگر وب امروز
امروز، از هر 10کاربر اینترنت، 6نفر از مرورگر گوگل کروم برای وبگردی استفاده می‌کنند.طبق آمار سایت StatCounter، تقریبا در همه کشورهای جهان، Google Chrome پرکاربردترین مرورگر محسوب می‌شود. مرورگر سافاری اپل با حدود 19درصد، دومین مرورگر محبوب جهان به شمار می‌آید و پس از آن، فایرفاکس با حدود 4درصد در رتبه بعدی قرار دارد. مایکروسافت در پاسخ به یک پرسش متداول فنی به کسانی که می‌خواهند اینترنت اکسپلورر را مدت طولانی‌تری حفظ کنند، اعلام کرده که اینترنت اکسپلورر را فقط از ویندوز 1020H2 و نسخه‌های جدیدتر حذف خواهد کرد؛ بنابراین سیستم‌عامل‌های ویندوز 8.1، کسانی که به‌روزرسانی‌های امنیتی پیشرفته ویندوز7 را دریافت کرده‌اند و همچنین برخی از نسخه‌های Windows 10Server می‌توانند از اینترنت اکسپلورر فعلا استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :