• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163525
+
-

پشت خط‌زن/ستاره‌سوزی

جمشید حمیدی- کارشناس والیبال

ستاره‌سوزی
یک سال و اندی پیش بود که همه از ظهور فوق‌ستاره‌ای سخن می‌گفتند. نه‌تنها ایرانی‌ها که چهره‌های شاخص والیبال جهان صابر کاظمی را پدیده جدید والیبال جهان می‌پنداشتند. یاما موتو، کارشناس والیبال تلویزیون ژاپن که خود زمانی بهترین آبشارزن لیگ جهانی بود، معتقد بود صابر در آینده‌ای نزدیک والیبال دنیا را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. از نظر موتو، صابر آبشارزنی غیرقابل پیش‌بینی بود اما چپ‌دست ترکمن‌صحرا حالا به روزگاری دچار شده که از تیم ملی خط می‌خورد. او در لیگ ملت‌های امسال سایه‌ای از لیگ سال پیش مسابقات قهرمانی آسیا را هم به همراه نداشت. چه بر سر کاظمی آمده؟ این سرمایه‌ را خیلی راحت از دست می‌دهیم و برای هیچ‌کس هم مهم نمی‌نماید.

دفاع بیهوده
تیم ملی والیبال مقابل ژاپن به‌‌قدری ضعیف بازی کرد که به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست اما فدراسیون‌نشینان اصرار دارند بگویند اتفاقی نیفتاده است. ژاپنی‌ها سوای ایشی‌کاوا که چند سالی است در ایتالیا بازی می‌کند، نیشیدا، ساکیتا و تاکاهاشی را به سواحل لاجوردین و لهستان فرستادند تا آبدیده شوند. حساب نیشیدا جداست که غیرقابل مهار است اما وقتی روند رو به رشد تاکاهاشی ۲۰ساله را با اسفندیار و شریفی خودمان مقایسه می‌کنیم، به قیاس مع‌الفارق می‌رسیم. وقتی قدرتی‌زن‌های ما ‌با داشتن عناوین بهترین‌های جوانان جهان درجا می‌زنند، پاسوری در قواره پاسور قبلی خود نساخته‌ایم.

ساحلی بازنگری می‌‌خواهد
تیم ملی والیبال ساحلی ایران با رنکینگ۲۳۲ جهان در مسابقات جهانی فقط یک‌ست از تیم اول ساحلی دنیا برزیل و یک‌ست هم از لتونی گرفت. نمی‌شود گفت این تیم بازنده صرف بود. با این حال والیبال ساحلی نیازمند بازنگری است. نکته اصلی این است که باید میانگین قدی بازیکنان را بالا ببریم تا در جنگ تکنیک و قدرت برابر باشیم. متأسفانه ما حتی قادر به حفظ داشته‌هایمان نیستیم. ابوالحسن خاکی‌زاده که با 2متر قد بهترین بازیکن امیدهای آسیا شده بود، سالنی‌باز شد. وقتی هیچ نظارتی روی هیچ کاری نیست، سرمایه‌ها به هدر می‌روند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید