• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163516
+
-

مجموعه 10قسمتی «چونان سرو» به زندگی بزرگان ادب و فرهنگ ایران می‌پردازد

«می‌تراود مهتاب » در تلویزیون

مستند
«می‌تراود مهتاب » در تلویزیون

ساخت مستند از چهره‌های مشهور و مطرح عرصه‌های مختلف در بسیاری از تلویزیون‌های جهان امری رایج است. هرساله مستندهای بسیاری در دنیا درباره بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران، کارگردانان، مخترعان، کارآفرینان، تاجران، سیاستمداران و چهره‌های شاخص در شبکه‌های تلویزیونی مختلف ساخته و پخش می‌شود. این مستندها که در دسته مستندهای پرتره یا زندگینامه‌ای جای می‌گیرند، مخاطب را با فراز و فرودها و دستاوردها و میراث آدم‌های مشهور آشنا می‌کنند و علاوه بر سرگرمی، کارکرد آموزشی و اطلاع‌رسانی هم دارند.مجموعه مستند «چونان سرو» درباره 10چهره برجسته فرهنگی کشور است که یکشنبه‌ها ساعت21 از شبکه مستند پخش می‌شود. تهیه‌کنندگی این مجموعه را مصطفی رزاق کریمی بر عهده داشته و گروهی از مستندسازان جوان نیز به‌عنوان کارگردان در این پروژه حضور داشته‌اند. پیش‌تر، رزاق‌ کریمی درباره سوژه این مجموعه 10قسمتی گفته بود: «چونان سرو» مجموعه مستندهای پرتره‌ از چهره‌های شاخص فرهنگ و ادبیات کشورمان است. البته توجه من به این موضوع خاص به سال‌های گذشته برمی‌گردد، چراکه سال‌ها پیش مستندهای پرتره‌‌ای در اتریش و ایران ساخته‌ام. معتقدم ما خیلی زود تاریخ را دفن و چهره‌های ماندگار کشورمان را فراموش می‌کنیم. به همین دلیل است که نسل جوان ما شناخت کمی از مفاخر فرهنگی کشورمان دارد. در مجموعه مستند «چونان سرو» تلاش کردیم این مشاهیر فرهنگی را معرفی کنیم و ناگفته‌هایی از زندگی، فعالیت و اثرگذاری اجتماعی آنان را در قالب مستند به مخاطبان ارائه دهیم. پیشنهاد ساخت مجموعه «چونان سرو» را خودم به شبکه مستند ارائه کردم. به‌نظرم ساخت چنین مجموعه‌هایی نیاز امروز ماست، چراکه باید بزرگان این کشور که در علم و فرهنگ شاخص بودند به عموم مردم و به‌ویژه نسل جوان معرفی شوند.‌ تهیه‌کننده مجموعه «چونان سرو» درباره سوژه‌های این مجموعه گفته بود: «در این مجموعه، مستند پرتره‌هایی درباره چهره‌های ماندگار ایران مثل محمدعلی اسلامی ندوشن، استاد شهریار، دکتر شهیدی، علامه قزوینی، دکتر محمد معین، نیما یوشیج، غلامحسین بنان، ملک‌الشعرای بهار، غلامحسین امیرخانی(هنرمند خوشنویس) و دکتر سیدمحمدحسین مبین ساخته شده است. این افراد کسانی‌هستند که در حوزه‌های مختلف به کشورمان خدمت کرده‌اند. برای مثال دکتر مبین بنیانگذار آسایشگاه جذامیان بابا باغی و نیز از اهالی قلم است که به‌دلیل فعالیت‌های گسترده‌اش برای درمان و ریشه‌کنی بیماری جذام در ایران، از وی به‌عنوان «پدر جذامیان ایران» یاد می‌کنند.»
تاکنون 5 قسمت از این مجموعه با عنوان‌های «زندگی میان واژگان» (درباره دکتر محمد معین)، «به نام پدر» (دکتر سیدمحمدحسین مبین)، «بهار به روایت چهرزاد» (درباره ملک‌الشعرای بهار)، «هنگامه شمردن ستاره‌ها» (استاد شهریار) و «سایه سرو بلند» (درباره محمدعلی اسلامی ندوشن) پخش شده که روی وب‌سایت شبکه مستند در دسترس قرار دارند. ششمین قسمت از این مجموعه با عنوان «قصه رنگ‌پریده» در پاسداشت نیما یوشیج، پدر شعر نوی فارسی، به کارگردانی مریم طالبی انارکی یکشنبه ۲۹خرداد۱۴۰۱ ساعت۲۱ از قاب شبکه مستند سیما پخش می‌شود.به‌گفته طالبی انارکی، در این مستند، نیما قصه زندگی‌اش را خودش روایت می‌کند. قصه‌ای از سادگی کودکی تا درد و رنج بزرگسالی، از پهنه دشت‌های مازندران تا کوچه‌پس‌کوچه‌های تجریش، از مردی که تاریخ‌ساز شد و رنج و محنت زمانه‌اش را در میان روح اشعارش پنهان کرد. شاعری که به‌گفته خودش سیاسی نبود اما هیچ‌یک از اشعارش خالی از انتقاد به درد و رنج مردم زمانه‌اش نیست.به‌گفته کارگردان، این مستند براساس دست‌نوشته‌های نیما ساخته شده و روایتی کمتر شنیده‌شده از زندگی نیما را به مخاطب عرضه می‌کند: «نیما به زمانه بی‌اعتنا نیست و اتفاقا وطن‌پرستی است که از خیانت به خاک ایران رنج می‌برد و بر بساطی که بساطی نیست می‌گرید. شاعری که به‌گفته خود همه جور تحقیر و توهین را به جان خود می‌خرد، من‌جمله نام «توده‌ای» که بر نام او می‌گذارند. آیا «نیما» واقعا توده‌ای بود و چه شد که او را به عدلیه بردند؟ «قصه رنگ‌پریده» روایتی است کمتر شنیده‌شده از میان دست‌نوشته‌های نیما یوشیج! کلیه نریشن‌های فیلم عین‌به‌عین از دست‌نوشته‌های این شاعر اقتباس شده است و به‌ترتیب توالی زمانی روایت می‌شود تا مخاطب بتواند بی‌طرفانه با افکار نیما یوشیج همراه شود. روایت تصاویر فیلم به‌گونه‌ای شاعرانه انتخاب شده‌اند تا با همراهی درونیات نیما، کل منسجمی را خلق کنند.»
تکرارمستند «قصه رنگ‌پریده» دوشنبه ۳۰خردادماه۱۴۰۱ ساعت۱۰، پنجشنبه دوم تیرماه ساعت۱۹:۳۰ و جمعه سوم تیرماه ساعت۱۲ از قاب شبکه مستند پخش خواهد شد. دیگر عوامل این مستند تلویزیونی عبارتند از: فیلمبردار: سیدحسن سیدی پریشان؛ تدوینگر و صداگذار: امین الهی؛ صدابردار: محمد الهی و گفتار متن: احمد لشین. مجری طرح مجموعه مستندهای«چونان سرو» سعید وزیری و مشاور رسانه‌ای آن صدرا صدوقی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید