• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 28 آذر 1396
کد مطلب : 1635
+
-

شهر در رسانه ها

مشکلات مادران شاغل در روزهای آلوده تعطیل

روزنامه «جامعه فردا» در گزارشی به کم‌تأثیر بودن تعطیلی مدارس در کاهش تردد خودرو‌ها و آلودگی هوای تهران پرداخته است. این گزارش با استناد به شاغل بودن یک‌سوم مادران تهرانی براساس آمارهای غیررسمی نوشته است «وقتی آسمان شهر به‌شدت خاکستری بود، به وفور پدران و مادرانی در خیابان‌ها دیده می‌شدند که کودکان و نوزادانشان را به خانه اقوام و آشنایان یا محل کار خود می‌بردند. گرچه معمولا در مصوبه‌هایی از این دست به مدیران دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌شود تا با مرخصی مادران شاغل موافقت کنند اما اغلب مادران که چندان به امنیت شغلی خود مطمئن نیستند خطر نمی‌کنند و برای نگهداری کودکانشان در خانه نمی‌مانند.» این روزنامه در‌‌نهایت پیشنهاد کرده «در چنین شرایطی نه‌تن‌ها مدارس بلکه ادارات نیز تعطیل باشند تا به معنی واقعی کلمه رفت‌وآمد‌ها در شرایط اضطراری کاهش یابد.»

 

جام جم: ممکن‌ها و غیرممکن‌ها در رفع آلودگی هوا

روزنامه «جام جم» در دومین روز از بررسی‌های خود مرتبط با آلودگی هوای تهران رفع این مشکل را از منظر روش‌های فناورانه آن بررسی کرده است. استفاده از انرژی‌های پاک مثل آب، باد و خورشید به‌عنوان مطمئن‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوا عنوان شده و در عین حال از تولید سوخت مناسب با گوگرد پایین در پالایشگاه‌ها و همچنین اصلاح کیفیت بنزین خودرو‌ها به‌عنوان تجربه موفق در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک در دهه ۹۰میلادی یادشده است. نصب دستگاه رسوب‌زدای الکترونیکی روی تأسیسات ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و صنایع بزرگ نیز به‌عنوان کاهش ۳۰درصدی مصرف انرژی عنوان شده است. روش‌های آب‌پاشی و پرتاب یون نقره به ابر‌ها برای بارش برف و باران نیز راه‌حل‌های غیرممکن خوانده شده است.

 

شرق:احیای پروژه مونوریل؟

روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «طراح مونوریل احمدی‌نژاد مه‌مان اصلاح‌طلبان» از حضور هفته گذشته حمید بهبهانی وزیر راه دولت احمدی‌نژاد در جلسه شورای شهر، پلی به پروژه بی‌سرانجام مونوریل‌های شهری زده و نوشته «داستان ناتمام مونوریل تهران و بعد قم و کرمانشاه به آن ۲سال پرماجرای شهرداری احمدی‌نژاد برمی‌گردد که با یک ورق کاغذ پروژه‌ای میلیاردی را شروع کردند؛ پروژه‌ای که احمدی‌نژاد با حرف و حمایت استادش حمید بهبهانی شروع کرد اما وقتی خود و استادش از بهشت رفتند روی زمین ماند؛ پروژه‌ای که بعد از نزدیک به ۱۲سال حالا سروکله پیشنهاددهنده‌اش در شورای شهر پنجم تهران پیدا شده است.»

 

اسکان نیوز:تیغ دولبه طرح جامع مشهد

 «اسکان‌نیوز» در گزارشی با اشاره به رونمایی اخیر از طرح جامع جدید مشهد از الحاق حاشیه به محدوده شهر به‌عنوان تیغ دولبه فرصت و تهدید یاد کرد. گفته می‌شود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر معادل بیش از ۳۰درصد جمعیت این شهر حاشیه‌نشین هستند. این گزارش طرح جامع مشهد را گام مهمی برای شفاف‌سازی و قانونمداری شهرداری این شهر دانسته ولی افزوده «تصویب طرح جامع مشهد مربوط به سال‌های گذشته و در دوره مدیریت شهری سابق بوده و شهردار سابق مشهد که دامنه تخلفات وسیعی داشته با هدف ادامه تخلفات و بهانه‌های واهی طرح شورای‌عالی شهرسازی و معماری و استانداری خراسان‌رضوی را نزدیک به یک سال‌ونیم ملاک عمل قرار نداد و دستور اجرای آن را به بدنه شهرداری ابلاغ نکرد.» شهردار مشهد اعلام کرده که «با تصویب طرح جامع جدید حاشیه‌نشینی در مشهد دیگر معنایی ندارد زیرا در طرح جدید این قسمت به شهر ملحق شده است» مشروط بر اینکه این اقدام موجب بازتولید حاشیه جدید نشود. در حقیقت اقدام در حاشیه شهر‌ها تیغ دو لبه است و باید خیلی عاقلانه و محتاطانه عمل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید