• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 26 خرداد 1401
کد مطلب : 163463
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6D75
+
-

میز خبر/ثبت 75هزار مورد خشونت خانگی در سال گذشته

مدیرکل دفتر معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی از بررسی حدود 75هزار مورد انواع‌خشونت خانگی در سال 1400خبر داد و گفت:« آمار نزاع سال ۱۴۰۰ معادل ۳۷ درصد کل آمار معاینات بوده است. آمار خشونت خانگی شامل همسرآزاری و کودک آزاری نیز حدود ۷۵ هزار مورد در سال ۱۴۰۰ بوده است.» فرزانه مهدی‌زاده، مدیرکل دفتر معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی در توضیح بیشتر به آمار نزاع اشاره کرد و به ایلنا گفت:« آمار نزاع در سال ۱۴۰۰ هم در مردان و هم در زنان کمی بیشتر از سال 99شده است. اگرچه میزان مراجعات زنان به‌دلیل نزاع، نسبت به مردان بسیار کمتر است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ هزار نزاع در این حوزه بررسی شده است که از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار نفر مربوط به مردان بوده است. تقریبا می‌توان گفت؛ دوسوم آمار مراجعات نزاع مربوط به مردان و یک سوم مربوط به زنان است.» او ادامه داد:« عدد۶۰۰ هزار نزاع در یک سال عدد بسیار بالایی است و مردم می‌توانند با صبر و گذشت و فروبردن خشم، مانع از این اتفاقات شوند. امیدواریم ارائه این موضوعات نشان بدهد که یک لحظه غفلت می‌تواند یک عمر پشیمانی به ‌بار بیاورد و این جمله صرفا یک شعار و یک جمله کلیشه‌ای نیست که ما بخواهیم از آن عبور کنیم.»

تنها ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان کنکور؛ داوطلب رشته‌ریاضی 
براساس اعلام رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان، تنها ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان کنکور امسال داوطلبان رشته ریاضی هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نسرین سلطانخواه گفت: «علم ریاضی مادر تمام علوم و منطق درست فکر کردن است، اما این روزها در مدارس و دانشگاه‌ها دچار افول شده است.» به‌گفته او، رشته ریاضی در مدارس مورد استقبال دانش‌آموزان نیست و خیلی از صندلی‌ها خالی مانده است:«در دانشگاه‌ها، دانشجویان رشته ریاضی و علوم پایه را انتخاب نمی‌کنند، در سال‌جاری برای کنکور ۱۴۰۱ پایین‌ترین تعداد شرکت‌کنندگان را رشته ریاضی داشته است.» او ادامه داد:« با این وضعیت، همه باید برای این رویداد منفی که خیلی سریع اتفاق افتاده است، چاره‌ای بیندیشند. آینده توسعه و پیشرفت علمی کشور با کاهش آمار داوطلبان رشته ریاضی دچار خلل می‌شود.»

پیگیری جذب ۲۲ هزار پرستار جدید 
وزیر بهداشت از پیگیری به کارگیری ۲۲ هزار نیروی پرستار برای بیمارستان‌های کشور خبر داد. به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه استخدام این تعداد پرستار منوط به مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور است، ادامه داد:« افرادی هم که در طول دوران کرونا تلاش کردند برایشان۲۰ امتیاز در نظر گرفته می‌شود که در استخدام‌شان مؤثر است.» او در ادامه درباره ماجرایی که روزهای اخیر درباره تمدید نکردن قرارداد با پرستاران و اعلام عدد 5هزار اخراج شده از میان این گروه، هم توضیح داد:« ما به‌طور قانونی از نیروهایی در طرح نیروی انسانی استفاده می‌کنیم و این ظرف مشخصی دارد. به‌طوری که وقتی دوره طرح افراد تمام می‌شود، ‌می‌روند و عده دیگری می‌آیند. بنابراین جدای از استخدام باید این ظرف را همیشه نگه داریم و افراد جدیدتری بیایند و طرح نیروی انسانی خودشان را بگذرانند. بعد از اتمام طرح‌شان هم ما باید از نیروهای جدید طرحی استفاده کنیم.»

ابتلا به سرطان در ایران بالاتر از میانگین جهانی
رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت با اعلام اینکه روند ابتلا به سرطان در ایران بالاتر از میانگین جهانی است، گفت: «کشورهایی مانند ایران که کشورهای جوانی هستند، هرچه به سمت پیری می‌روند میزان بروز سرطان در آنها افزایش پیدا می‌کند. کشورهای زیادی هم قبلا این شیب افزایشی را تجربه کرده‌اند اما اکنون این شیب افزایشی در آنها کمتر شده است.» علی قنبری مطلق، رئیس اداره پیشگیری سرطان وزارت بهداشت با اعلام اینکه سالانه 135هزار مورد جدید سرطان ثبت می‌شود، به ایلنا گفت:«‌افزایش شیوع سرطان در کشور ما قابل توجه خواهد بود، چرا که هم‌اکنون جمعیت جوان است اما این جمعیت به سمت پیری می‌رود و طبیعتا میزان بروز سرطان در آن افزایش خواهد یافت.»
براساس اعلام او، در کنار سرطان پستان به‌عنوان شایع‌ترین سرطان در کشور، سرطان‌هایی مانند روده بزرگ، معده، پوست و تیروئید سرطان‌های شایع در میان ایرانیان است. اگرچه نمی‌توان یک عامل کلی را برای همه سرطان‌ها در نظر گرفت، اما کمتر از 5درصد ژن‌های سرطان‌ساز در بروز سرطان‌ها به‌ویژه سرطان پستان نقش دارند و حتی یک سرماخوردگی ساده هم گاهی متأثر از ویژگی‌های ژنتیک افراد است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید