• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 26 خرداد 1401
کد مطلب : 163461
+
-

مراسم رونمایی و توزیع 800دستگاه ورزشی در مناطق 22گانه تهران در بوستان ولایت برگزار شد

تابستان داغ تندرستی در بوستان‌ها

گزارش
تابستان داغ تندرستی در بوستان‌ها

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تابستان زیبا، در راه است. فصل اوقات فراغت که عده‌ای این ایام را با مطالعه می‌گذرانند، تعدادی مسافرت می‌روند، برخی مراکز آموزشی و علمی را انتخاب می‌کنند و هستند کسانی که این اوقات را به ورزش اختصاص می‌دهند. این روزها به‌واسطه وسایل ورزشی، حضور شهروندان در بوستان‌ها افزایش‌یافته و ورزش‌های همگانی رونق گرفته است و شهروندان علاوه بر پرکردن فراغت می‌توانند پیگیر برنامه‌های سلامتی و تندرستی‌شان باشند. برنامه‌های تابستانه امسال شهرداری تهران با محوریت خانواده برگزار می‌شود و در این بین، ورزش‌های همگانی و تحرکی بانشاط نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.
روز گذشته رونمایی از 100ست (800وسیله) ورزشی بوستانی، گام دیگری در راستای پاسخگویی به مطالبات و نیاز پایتخت‌نشینان و غنی‌سازی اوقات فراغت در فصل تابستان بود که توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران برداشته شد.
 عصر دیروز نیز کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران میزبان نمایندگان نهادهای مختلف بود تا برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های تابستانه شهری به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 توسعه ورزش همگانی با اولویت مناطق کم‌برخوردار
به گزارش همشهری، کامیون‌های حامل ست‌های ورزشی سفید و نارنجی در پارکینگ ضلع شمالی بوستان ولایت به صف ایستاده بودند تا در پایان مراسم به مناطق 22گانه اعزام شوند و لوازم ورزشی را تحویل شهرداری‌ها بدهند. باتوجه ‌به رویکرد مدیریت شهری در راستای تحقق عدالت اجتماعی، مناطق جنوبی و کم‌برخوردار سهم بیشتری از ست‌های ورزشی دارند؛ موضوعی که معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران به آن تأکید کرد و گفت: «امسال باتوجه‌ به کاهش اپیدمی کرونا، قطعا شهروندان نیازمند برنامه‌های فرهنگی و ورزشی هستند و ازاین‌رو افزایش امکانات ورزشی و فرهنگی ضرورت دارد. تأمین و اختصاص 100ست ورزشی بیانگر آن است که متولیان اقدامات خود را برای خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان در فصل تابستان شروع کرده‌اند.» حسین نظری با بیان اینکه در توزیع وسایل ورزشی و امکانات فرهنگی و... مناطق کم‌برخوردار در اولویت قرار دارند، تأکید کرد شهرداران مناطق با جانمایی درست و نصب وسایل ورزشی می‌توانند زمینه بهره‌مندی بهینه شهروندان از آنها را فراهم کنند. تعدادی از لوازم ورزشی که طی سال‌های اخیر در بوستان نصب شده‌اند، در گذر زمان آسیب‌ دیده‌اند و نیاز به مرمت و بازسازی دارند. نظری از این موضوع هم غفلت نکرد و گفت: «ایجاد امکانات در شهر و همچنین نگهداری، نوسازی و تجهیز شهری جزو وظایف شهرداری است که در دوره‌های مختلف مدیریت شهری باتوجه ‌به رویکردهای حاکم، در این حوزه نوساناتی وجود داشته، اما در این دوره مدیریت شهری برای تأمین نیازهای شهروندان اهتمام ویژه‌ای دارد. البته این نیازها سطوح مختلفی دارند و گرچه امروز مطالبات حوزه حمل‌ونقل عمومی در اولویت است، اما این موضوع سبب نمی‌شود تا متولیان حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، ورزشی، زیباسازی، خدمات شهری و... از سایر نیاز مردم حتی اگر کوچک و مربوط به ایجاد فضای سبز و تجهیزات ورزشی و... باشد، غفلت کنند.» او تأکید کرد قطعاً مرمت و بهسازی وسایل ورزشی و بازی بوستان‌ها در دستور کار قرار دارد و پیگیر هستیم تا با مطالعات در حوزه‌های مختلف، رویکردهای جدیدی برای خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان تعریف کنیم.

ارائه خدمات کاربردی
وسایل ورزشی براساس وظایف تعیین شده در اساسنامه سازمان زیباسازی شهرداری تهران تهیه شده‌اند. بیان این مطلب توسط مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران پاسخی به شبهات مداخله این سازمان در حوزه ورزش بود. رضا صیادی گفت که این سازمان متولی مبلمان‌های شهری است و وسایل ورزشی بوستانی هم بخشی از مبلمان شهری محسوب می‌شوند. او به غنی‌سازی فراغت تابستانی شهروندان اشاره کرد و گفت : «وسایل ورزشی براساس نیاز و درخواست شهروندان توسط طراحان داخلی طراحی و تهیه شده‌اند و تلاش کردیم تا پیش از آغاز فصل تابستان در بوستان‌ها نصب شوند و باور داریم هرقدر خدمات کاربردی باشد، میزان رضایتمندی شهروندان بیشتر خواهد بود.» به‌گفته صیادی بخش زیادی از ست‌های ورزشی به مناطق 17و 19اختصاص‌داده‌شده است و تا پایان سال بخش دوم وسایل ورزشی تهیه و در مناطق توزیع می‌شود. آنطور که مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفته سال گذشته در راستای تکریم معلولان و توان‌یابان، ست‌های ورزشی ویژه این شهروندان تهیه شده و در اختیار مناطق قرار گرفته است.

مکث
آموزش استفاده صحیح از وسایل ورزشی


حسین اجاقی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران
لوازم ورزشی در بوستان‌ها علاوه بر سلامت جسم، سبب سلامت روح و روان مردم شده و انجام حرکات ورزشی به‌صورت گروهی در پارک‌ها موجب ایجاد شادی و نشاط اجتماعی می‌شود. یکی از مزیت‌های نصب لوازم ورزشی در بوستان‌ها دسترسی آسان شهروندان است؛ چراکه مردم در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند به بوستان محل زندگی خود بروند و از این وسایل استفاده کنند. آنچه در این میان به‌عنوان یک ضرورت احساس می‌شود، استفاده صحیح از لوازم ورزشی است؛ چراکه عدم‌آگاهی و استفاده نامناسب از این وسایل ممکن است صدماتی را به جسم مردم وارد کنند. به‌هرحال وسایل ورزشی بوستان‌ها متنوع هستند و هر یک از آنها برای تقویت یکی از اعضای بدن طراحی شده‌اند و نیاز است شهروندان قبل از استفاده، اطلاعات لازم را نسبت به دستگاه‌ها کسب کنند. راهنمایی شهروندان با نصب تابلوهایی که رویشان نحوه استفاده صحیح از دستگاه‌ها نوشته شده، بهترین راهکار است. البته در برخی از بوستان‌ها این تابلوها یا روی لوازم ورزشی یا کنار آنها نصب شده‌اند، اما تصمیم بر آن است تا تمام دستگاه‌ها و بوستان‌ها به این تابلوها تجهیز شوند.

تابستانی شاد در انتظار شهروندان
نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران

اوقات‌فراغت تابستان شهروندان تهرانی خصوصاً کودکان و نوجوانان، بانوان، سالمندان و معلولان، برای مدیریت شهری فرصت مناسبی است تا با بهره‌گیری از این زمان ضمن ایجاد نشاط اجتماعی برای فرهنگسازی در حوزه‌هایی همچون تحکیم بنیان خانواده، ایجاد نشاط خانوادگی، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، ترویج ورزش همگانی، ارتقای سلامتی و تندرستی و... اقدام کند. مدیریت شهری جدید در نخستین فصل تابستان کاری خود این موقعیت را دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی موجود در شهر، شهروندان را به سمت مشارکت، پویایی و فعالیت سوق دهد. شهروندانی که به‌دلیل شیوع کرونا در چند سال اخیر عموماً از فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی دور مانده‌اند و حالا چشم‌انتظار خدمات مناسب در این حوزه هستند. به همین منظور کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران جلساتی را با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و سازمان‌های تابعه برگزار کرد تا براساس سیاست‌ها و رویکردهای مدنظر کمیسیون، طرح‌ها و برنامه‌های مؤثر و باکیفیتی جهت ایجاد اوقات‌فراغت مناسب برای شهروندان پیش‌بینی شود. امسال برنامه‌های متنوعی از سوی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری برای اوقات‌فراغت لحاظ شده است و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بر حسن اجرای آنها نظارت لازم را خواهد داشت. حوزه‌هایی همچون ادارات کل فرهنگی، بانوان، آموزش‌های شهروندی، سلامت، مطالعات، شرکت برج میلاد، ستاد گردشگری، سازمان ورزش، سازمان فرهنگی و هنری، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و... متناسب با مأموریت‌های محوله به ایفای نقش جهت ایجاد اوقات‌فراغت پربار و غنی برای شهروندان خواهند پرداخت تا امسال تابستانی شاد برای مردم رقم بخورد و در ادامه این فرایند هماهنگی با سایر حوزه‌های شهرداری و سایر دستگاه‌های شهر تهران که نقش مؤثری در غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان دارند توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران صورت خواهد گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید