فصل گرم نوسازی تاکسیها
امسال 15هزار خودروی تازهنفس باید جایگزین تاکسیهای فرسوده تهران شوند که از این تعداد تاکنون 4هزار خودرو تحویل رانندگان شده است
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
سازمان تاکسیرانی با وجود تمام مشکلات و محدودیتهایی که در بحث تولید خودرو وجود دارد، به صورت جدی از سال گذشته برنامه نوسازی تاکسیهای فرسوده را در دستور کار خودش قرار داده است. حالا در آستانه تابستان، فصل نو شدن تاکسیهای پایتخت فرارسیده و از قرار معلوم هرچه جلوتر میرویم، تعداد تاکسیهای تازهنفسی که وارد خطوط میشوند، بیشتر هم میشود.
به گزارش همشهری، در بهمن سال 1400 بود که مدیران سازمان تاکسیرانی اعلام کردند بالغ بر ۵۰درصد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران بیش از 10سال عمر دارند و براساس قانون هوای پاک، مشمول نوسازی میشوند. همچنین براساس آییننامه ماده 8 قانون هوای پاک، از ابتدای سال 1401 تردد هرگونه تاکسی کاربراتوری در سطح کلانشهرها ممنوع شد و در نتیجه مالکان این نوع تاکسیها برای ادامه فعالیت در این ناوگان فرسوده باید نسبت به نوسازی خودروی خود اقدام کنند. در اردیبهشت سال 1401 سازمان تاکسیرانی شهر تهران، تعداد تاکسیهای کاربراتوری پایتخت را معادل 1500دستگاه اعلام کرد و از آماده شدن 800فقره وام 90میلیون تومانی برای اعطا به مالکان تاکسیهای کاربراتوری خبر داد. علاوه بر این 1500تاکسی کاربراتوری فعال در شهر تهران که شامل بحث مشمول فرسودگی میشوند، چند هزار تاکسی دیگر هم با توجه به سن و سال و شرایط فنی و ظاهری خودرو، در زمره تاکسیهای فرسوده قرار میگیرند. البته تعریف تاکسیهای فرسوده تغییر کرده و دیگر صرفا عمر خودرو بهتنهایی ملاک فرسودگی نیست و تعریف آن از «سن فرسودگی» به «مرز فرسودگی» تغییر پیدا کرده است. به این ترتیب اگر یک تاکسی به طور مستمر 2 بار از تستهای معاینه فنی رد شود، فرسوده به حساب میآید.
تحویل تمام تاکسیهای ثبتنام شده تا پایان تیرماه
تاکید و اولویت سازمان تاکسیرانی در سال جدید افزایش تعداد تاکسیهای نوسازی شده و حذف تدریجی ناوگان فرسوده است و در این مسیر تاکسیهای کاربراتوری و مدل پایین در اولویت قرار دارند. در این رابطه سیدعلی محتشمیپور، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران به همشهری میگوید: «در سال گذشته تکلیف 6200 پرونده نوسازی تاکسی فرسوده روشن و کارهای مربوط به آن نهایی شد که بخش زیادی از آنها تحویل رانندگان تاکسی شده و طبق برنامه تعداد باقیمانده آن که حدود 1300 خودرو میشود، تا آخر تیرماه 1401 به رانندگان تحویل داده خواهد شد.890تاکسی در سال جدید تحویل داده شده است و الباقی هم با توجه به اینکه در سال جدید شمارهگذاری خودروی سمند متوقف شده، منتظر شمارهگذاری این خودرو هستیم تا پس از آن تحویل متقاضیها شود. عملیات اجرایی این خودروها در سال گذشته صورت گرفته و مدت زمان تحویل خودروها نیز 3ماهه است و اگر شمارهگذاری خودروی سمند متوقف نمیشد، تمام این خودروها تاکنون به رانندگان تحویل داده شده بود.»
در انتظار اعلام خودروی جایگزین
با وجود متوقفشدن شمارهگذاری خودروهای سمند و پژو 405 رانندگان تاکسی ثبتنام شده بهزودی خودروهای خودشان را دریافت خواهند کرد. محتشمیپور در این خصوص به همشهری میگوید: «ایرانخودرو اعلام کرده است که خودروهای سمند و پژو 405 از اردیبهشتماه امسال از سبد خودرویی این شرکت حذف میشود؛ البته در حوزه خودروهای سمند و پژو 405 با وجود توقف شمارهگذاری، آن بخشی که سازمان تاکسیرانی تعهد دارد و رانندگان مبلغ خودرو را واریز کردهاند، انجام می شود. با توجه به این موضوع در بحث نوسازی تاکسیها در سال 1401 منتظر اعلام خودروهای جایگزین هستیم که هنوز به ما اعلام نشده است.»
کاهش 5هزار خودروی بالای 10سال نسبت به سال گذشته
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر این موضوع که نوسازی تاکسیهای فرسوده امسال با فرض تسریع در تعیینتکلیف خودروی جایگزین سمند و پژو، بیشتر از سال گذشته خواهد بود و همچنان این برنامه ادامه خواهد داشت، درباره جزئیات آن توضیحاتی ارائه کرده و میگوید: «فرمول و معیار تعیین فرسودگی تاکسیها تغییر کرده است و خودروهایی که 2مرتبه متوالی نتوانند معاینه فنی دریافت کنند، فرسوده هستند؛ با این وجود تعداد تاکسیهای شهر تهران که عمر بالای 10سال دارند با توجه به نوسازیهای انجام شده نسبت به سال گذشته حدود 5هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است. این در شرایطی است که تعدادی از تاکسیها امسال به عمر بالای 10 سال رسیدهاند. برنامهای که برای نوسازی تاکسیهای فرسوده در سال 1401 ارائه کردهایم 15هزار دستگاه است که امیدواریم محقق شود. البته در این رابطه منتظر خودروساز هستیم تا نوع خودرو و قیمت خودروی جایگزین سمند و پژو 405 مشخص و معرفی شود. در برنامه ما علاوه بر تاکسیهای کاربراتوری، جایگزین کردن 10هزار تاکسی پراید و روآ و همچنین تاکسیهای سانحهدیده و آن دست از تاکسیهایی که نمیتوانند معاینه فنی دریافت کنند، برنامهریزی شده که حدود 15هزار دستگاه میشود.»